Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een groot pluspunt is het kweken van publiek ondernemerschap, hetgeen betekent een andere mindset. Volkomen mee eens, maar om dan te concluderen dat de overheid geen bedrijf is, gaat mij te ver.
Uiteraard is de overheid geen onderneming. Maar wordt met de conclusie dat de overheid geen bedrijf is niet gelijk laatdunkend gedaan over het werk bij de overheid. De overheid streeft toch ook naar toegevoegde waarde met inzet van instrumenten enz.? Wat wordt in dit artikel onder bedrijf verstaan?
Wat een beetje vergeten wordt is de praktijk in een non-profit-organisatie. Waarmee ik bedoel: er worden doelen gesteld, resultaten en daarmee samenhangende indicatoren afgesproken en vervolgens is er geen geld - en dus onvoldoende menskracht - beschikbaar voor de uitvoering van de plannen. Je kunt dus perfect aangeven waarom de doelen niet gehaald worden. Je kunt het zelfs vooraf voorspellen. Desondanks krijg je opdracht aan de slag te gaan. Je bent al bij voorbaat en bij alle tussenrapportages geëxcuseerd voor het niet behalen van de kwaliteitsnormen, de geplande resultaten, want je baas weet zelf ook, dat de mensen niet beschikbaar zijn.
Maak hier eens een item van: niet beginnen, tenzij.....
ofwel: echt kiezen wat wel en wat niet.
Ik heb eigenlijk een vraag naar aanleiding van bovenstaande.
Hoe staat het INK-model in verhouding tot de ISO-norm 9000?
Waar liggen precies de relaties tussen deze twee kwaliteitsinstrumenten?
Met vriendelijke groeten,
Bert Meester
Er wordt vaak geen keuze gemaakt. Je kiest voor een model en past die dan ook toe. Dit wordt dan binnen de volgende vergadering dan weer onderuit gehaald en ben je weer bij af.
van het eilandgebied curacao ben ik momenteel belast met de gehele omvorming van het overheidsapparaat van curacao waarbij we van een burocratische overheidsapparaat naar een klantvriendelijke en prestatiegerichte overheidsapparaat toemoeten. in dat kader zijn er verschillende optimaliseringstrajecten en bestuurlijke vernieuwingstrajecten opgestart waarbij het iso traject een van de hoofdmoten is. zelden heb ik zo een artikel gezien waarbij alles zo integraal is.
mijn complimenten en ik weet nu in ieder geval dat mijn werkzaamheden op de goede weg zijn
met vriendelijke groeten,
tilly pikerie
Prima beschouwing; thans dient "vertaling" tav. rol Toezichthouder(s) te volgen (prudentieel vs vorm/gedrag/kwaliteit).
Mvg, A. Blauw
Als een overheidsmanager echter zelf de gelegenheid en de middelen krijgt om zelf activiteiten en doelen te formuleren omwille van de 'draagkrcht' en er vervolgens niet op wordt afgerekend omdat 'de trein met of zonder prestaties toch wel doorrijdt', dan mis je de drijfveer van de systematiek. Top down benadering, prestatiebeloning, jobroulatie, ontslag na mislukking e.d. zijn harde maatregelen die nodig zijn wil je prestatiemanagement echt 'tussen de oren' krijgen.