Prestatiebeloning, alleen voor goede tijden?

Columns

In de tijd dat ik zelf een adviesbureau leidde heb ik een ding over beloning wel geleerd, als medewerkers een bonus kunnen verdienen, dan willen ze deze ook hebben. Niet een kwart of de helft, nee de hele taart. Op een goed moment hebben we dan ook maar besloten om de bonus helemaal af te schaffen. Je kan het immers niet goed doen. Zit er iemand tegenover je die je mag vertellen dat hij 1 maand extra krijgt wegens meer dan de helft van de extra doelstellingen halen, is ie teleurgesteld dat hij geen twee maanden bonus krijgt. Prestatiebeloning werkt dan negatief!

Een jaar geleden zagen we een aantal trends in beloningen die, al dan niet gedwongen door de bloeiende economie, noodzakelijk leken om personeel binnen te krijgen en vervolgens te binden. Het Nationale Beloningsonderzoek signaleerd...

Jos Steynebrugh
Fred,
ik mis een paar hele belangrijke motiverende componenten. Zeker in tijden van "broeksriem". Ik heb sowieso vaak mijn twijfels bij grofstoffelijke zaken als geld en fringe benefits als belangrijkste (!!!) motivator.

De ECHTE bijdrage aan het collectief (de zaak) wordt ingebracht door hele andere mensen als de fast buckelers.
Ontplooingsmogelijkheden, trots om bij "de goede zaak" te werken, kunnen bijdragen (vergis je niet: zeer belangrijk voor juist de beteren)

Groet
Jos

Rik Monteban
Beste Fred,

De stelling die je opbouwd is vooral moeizaam door te voeren bij familiebedrijven is mijn ervaring. Het uit handen geven van de macht (verantwoordelijkheden, bevoegdheden dus formele invloed) wordt al snel een sta in de weg voor wat de familie perse wil doorvoeren. Trots, zoals Jos beschrijft, is zeker een positieve drijfveer, maar is het gemakkelijkst te bereieken bij werkelijk inspirerende bezigheden (creatief, maatschappelijk betrokken etc.). In mijn optiek is een mix van elementen (in het reeele) de goede oplossing. Een prestatieafhankelijk deel bewijst zichzelf en er zijn ook van te voren goede afspraken over te maken om teleuerstelling te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld ook bestaan uit een eendimensionale meting met een uitkering in natura. De overige "Herzberg" factoren kunnen alleen bereikt worden als de leiding er zelf ook in gelooft. ...en informatie delen vraagt om openheid (het vrijgeven van informatiemacht) en impliciet om integriteit. Dit laatste is een waarde die nog maar door weinigen oprecht beleden wordt. Het eigen belang zal, ben ik bang, toch de boventoon blijven voeren. Wellicht juist nu in de crisistijd waar niemand echt zeker kan zijn van zijn plek.

Meer over Prestatie indicatoren