De premier over krappe voldoendes

Geachte Premier,

U sprak afgelopen maandag de academische gemeenschap toe. Mooie woorden, over innovatie, inspiratie en motivatie. U noemde terecht TomTom. Een fantastisch bedrijf met meer dan 600 trotse en talentvolle mannen en vrouwen, die niet gaan voor een krappe voldoende.

Is Nederland nu echt zo weinig innovatief? Zeker in vergelijking met China. Het China dat 10 jaar geleden nog onder het juk van de locale ‘Jan Marijnissen’ leed en nu al wereldmarktleider is in hoogwaardige consumentenelektronica, computers en automotive parts. En waarschijnlijk is ook uw TomTom ‘made-in-China’.

Als voorzitter van de jury van de Nederlandse Logistiek Prijs zie ik veel bedrijven. Heineken, Hema en kalfsvlees product Van Drie Groep waren recente winnaars. Prima bedrijven en aanstekelijk innovatief. ...

Jos Steynebrugh
Uwe snelsprekende wolsprakigheid,
Helaas kon ik niet bij het rondje 100 dagen zijn. Daarom hier een paar vragen aan u als ons aller BIG (Nationaal Innovatie Boegbeeld):

• Waar blijft het BEVEL aan ALLE hogere opleidingen om een Innovatie opleiding te hebben vóór eind 2007 van onze belastingcentjes?
• Welk bedrag is EXPLICIET voor innovatie stimulering gereserveerd in het huishoudboekje op dolle dinsdag?
• Waar blijft die wetgeving voor shared-octrooien?
• Waarom is een voldoende voor Nederlands, Engels en wiskunde voldoende?
• Waar blijft dat extra belastingvoordeel voor innoverende bedrijven?
• Waar blijft het Project Ministerie voor Innovatie?
• Waarom kende u het lijstje van de 100 dagen show niet al uit het hoofd?

Laat de heffe van het volk vooral spreken. Nee, we komen naar u TOE (gejat van Veronica tig jaar geleden ??). Landgenoten, galmt het uit. Ende spreekt zonder onbekommerd en vooral zonder gêne over uwen behoeften.

Een grondige sondering van waar de Nederlander behoefte aan heeft?. De eerste de beste groenteboer, schoonmaker of parkeerwachter kan dat lijstje óók verzinnen, maar wel aanmerkelijk sneller en goedkoper. Graag véél meer voetbal op TV, meneer Balkenendemol? En liefst gratis. Ennuh . . . minder hondepoep en hangjongeren graag.

Fier wapperen de haren van het Nationale Innovatieboegbeeld op het VOC schip in de frisse innovatiewinden van de Noordzee. “Je Maintiendrai” is goed voor werkgelegenheid, maar niet voor innovatie. Voetbal liefhebbers weten hoe het moet: veroorzaak een Innovatie WAVE inplaats van dit gekruidenier.

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Jos Steynebrugh
Ik drukte op "versturen" en verslikte me bijna in m'n koffie als mijn oog op het volgende berichtje valt:

Nederlandse auto rijdt 42 kilometer per dag
Maandag 20 Maart 2006, AMSTERDAM
“Auto's met een Nederlands kenteken leggen gemiddeld 42 kilometer per dag af. (CBS over 2004)”.

FF rekenuh op de achterkant van een willekeurig merk bierviltje

Kwartje van Kok (1991)
• kilometer per dag: 42 (cijfer 2006)
• dagen per jaar: 365 (meestal)
• kilometer per jaar: 15330 (ongeveer)
• aantal auto’s(1991): 5224 Mln
• aantal kilometers: 80 Mlrd
• aantal liters benzine (bij 1:10): 8008 Mlrd.
• x 1 kwartje: 2002 Mld. Hfl.
• ofwel 908 Mld. per jaar
H O E V E E L ?
908 Mld. per jaar!.
Oh, ik schrok al, ik dacht dat je “Biljart” zei
Jawel, van die knalharde oer-Hollandse zilvervloot Florijnen uit de vorige eeuw, waarvan er bijna 3 in een dollar en ruim 2 in een Euro pasten.

Procentje van Balkenendje
BBP (2006): 543 Mld.
1% extra BTW: 5,43 Mld. per jaar
Wat zegt u? P E R J A A R !!!
Ofwel bijna 6 maal zoveel als het kwartje van Kok.
Bron: CBS

Nou weet ik wel dat deze cijfers vertekend kunnen zijn door een autoloze zondag in de gemeente Verwegsteradiel, of een braderie in Oud Stronkeradeel maar bij benadering is het plaatje zoals geschetst.

Lieve Managers en andere Nederlanders: waar wij naar kijken is de meest brutale staatroof in de Nederlandse geschiedenis, mét of zònder braderiecorrectie. Innovatief? Nee, niet echt.

Ik lees dit stukje Prozak voor aan mijn wijze vriendin. Alhoewel ze “DE” krant leest, zie ik dat ze luistert, want ze tilt één wenkbrauw ongeveer 1 millimeter op. Langzaam dringt de afgrijselijke waarheid tot haar door. Dan zegt ze: “Is er nog koffie, schat?”

Haar reactie is typerend voor de Holland coolbloedigheid. Bij zo’n bericht op TV zappen we door naar foebeluh, Flodder of een met een presentatrice met wel degelijk een bijna voldoende voor Nederlands.

Het kwartje van Kok wordt 15 jaar (en 13,5 Mld. Euri) later eindelijk teruggestopt in waar het voor bedoeld was: vervoer. Nou, ja, dat ZEGGEN ze in Den Haag.

Als we van die 5,43 Mld. Euri per jaar nou eens een kwartje terugstoppen in Innovatie? Nee, niet wéér over 15 jaar, want dan hoeft het niet meer. NU!!! Dan hebben we misschien morgen en overmorgen óók nog zout in de Balkenbrij. We willen toch ’s werelds meest innovatieve Natie worden? We gaan voor Brussels lof, toch? We onderschrijven de Lissabon strategie, remember? We zullen die Chinezen (om er maar één uit de Macro-Idols te noemen) eens een Hollands poepje laten ruiken toch?

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
E.F.Vink
Het lijkt er tegenwoordig op dat de universiteit alleen maar bedoeld is om het ondernemerschap te bevorderen, d.w.z. dat zij slechts in dienst behoort te staan van ondernemend Nederland.
Deze opvatting toont aan, dat de greep van het bedrijfsleven op het hoger onderwijs zodanig is dat onafhankelijk en fundamenteel onderzoek ondergeschikt lijken te zijn aan de belangen van het bedrijfsleven, met alle gevolgen van dien:

-wetenschappelijke produktie is afhankelijk van de grillen van de markt;

-onderzoek wordt slechts beoordeeld op onmiddellijke en praktische toepasbaarheid;

-fundamenteel en experimenteel onderzoek komt daardoor in gedrang;

-de mentaliteit van de onderzoekers is uitsluitend gericht op de korte termijn;

Kortom, een dergelijke opvatting over de rol van de universiteit bevordert juist de middelmatigheid en leidt niet tot werkelijk grote geesten.




Luc de Ruijter
Een heel treffende vergelijking, het oude VOC en het nieuwe XTC tijdperk. (Beide bedrijfstakken gingen en gaan immers over lijken.)
Misschien moeten politici zo langzamerhand hun retoriek innoveren?

Ik wordt bijvoorbeeld kriegel van Rutteneringen die glashard stellen dat het verplaatsen van mensen makkelijker is dan het verplaatsen van gegevens. Hele partijprogramma's worden opgehangen aan dergelijke fossiele 'inzichten'. Het vroeg twintigste eeuwse asfaltdenken staat elke constructieve innovatie van problemen met distributie in ons land in de weg. Toch voedt dergelijk denken de 'oplossingsrichtingen' van de meerderheid van onze huidige politici. Dezelfde politici die innovatie moeten stimuleren...

Mijns inziens wordt bij innovatie teveel de nadruk gelegd op techniek, en te weinig op menselijke aspecten, of het beter benutten van alles wat we al hebben.
Innovatie is in veel gevallen verworden tot platte marketingretoriek. Maar innovatie is meer dan technologie. Innovatie = technologie+. Laten we ons eens iets meer richten op die + en ons wat minder verliezen in opgewonden ICT fetisjisme. Denken dat innovatie slechts draait om GPRS, Internet, RFID en TomTom is nogal traditioneel.

Duurzaamheid bijvoorbeeld vereist innoverend denken van een geheel nieuwe orde. Duurzaamheid is bovendien geen technologie (hoewel technische innovatie ondersteunend kan zijn aan duurzaamheid).

Het concept innovatie is zelf dus ook toe aan wat innovatie.

LR