Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Helaas kon ik niet bij het rondje 100 dagen zijn. Daarom hier een paar vragen aan u als ons aller BIG (Nationaal Innovatie Boegbeeld):
• Waar blijft het BEVEL aan ALLE hogere opleidingen om een Innovatie opleiding te hebben vóór eind 2007 van onze belastingcentjes?
• Welk bedrag is EXPLICIET voor innovatie stimulering gereserveerd in het huishoudboekje op dolle dinsdag?
• Waar blijft die wetgeving voor shared-octrooien?
• Waarom is een voldoende voor Nederlands, Engels en wiskunde voldoende?
• Waar blijft dat extra belastingvoordeel voor innoverende bedrijven?
• Waar blijft het Project Ministerie voor Innovatie?
• Waarom kende u het lijstje van de 100 dagen show niet al uit het hoofd?
Laat de heffe van het volk vooral spreken. Nee, we komen naar u TOE (gejat van Veronica tig jaar geleden ??). Landgenoten, galmt het uit. Ende spreekt zonder onbekommerd en vooral zonder gêne over uwen behoeften.
Een grondige sondering van waar de Nederlander behoefte aan heeft?. De eerste de beste groenteboer, schoonmaker of parkeerwachter kan dat lijstje óók verzinnen, maar wel aanmerkelijk sneller en goedkoper. Graag véél meer voetbal op TV, meneer Balkenendemol? En liefst gratis. Ennuh . . . minder hondepoep en hangjongeren graag.
Fier wapperen de haren van het Nationale Innovatieboegbeeld op het VOC schip in de frisse innovatiewinden van de Noordzee. “Je Maintiendrai” is goed voor werkgelegenheid, maar niet voor innovatie. Voetbal liefhebbers weten hoe het moet: veroorzaak een Innovatie WAVE inplaats van dit gekruidenier.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Nederlandse auto rijdt 42 kilometer per dag
Maandag 20 Maart 2006, AMSTERDAM
“Auto's met een Nederlands kenteken leggen gemiddeld 42 kilometer per dag af. (CBS over 2004)”.
FF rekenuh op de achterkant van een willekeurig merk bierviltje
Kwartje van Kok (1991)
• kilometer per dag: 42 (cijfer 2006)
• dagen per jaar: 365 (meestal)
• kilometer per jaar: 15330 (ongeveer)
• aantal auto’s(1991): 5224 Mln
• aantal kilometers: 80 Mlrd
• aantal liters benzine (bij 1:10): 8008 Mlrd.
• x 1 kwartje: 2002 Mld. Hfl.
• ofwel 908 Mld. per jaar
H O E V E E L ?
908 Mld. per jaar!.
Oh, ik schrok al, ik dacht dat je “Biljart” zei
Jawel, van die knalharde oer-Hollandse zilvervloot Florijnen uit de vorige eeuw, waarvan er bijna 3 in een dollar en ruim 2 in een Euro pasten.
Procentje van Balkenendje
BBP (2006): 543 Mld.
1% extra BTW: 5,43 Mld. per jaar
Wat zegt u? P E R J A A R !!!
Ofwel bijna 6 maal zoveel als het kwartje van Kok.
Bron: CBS
Nou weet ik wel dat deze cijfers vertekend kunnen zijn door een autoloze zondag in de gemeente Verwegsteradiel, of een braderie in Oud Stronkeradeel maar bij benadering is het plaatje zoals geschetst.
Lieve Managers en andere Nederlanders: waar wij naar kijken is de meest brutale staatroof in de Nederlandse geschiedenis, mét of zònder braderiecorrectie. Innovatief? Nee, niet echt.
Ik lees dit stukje Prozak voor aan mijn wijze vriendin. Alhoewel ze “DE” krant leest, zie ik dat ze luistert, want ze tilt één wenkbrauw ongeveer 1 millimeter op. Langzaam dringt de afgrijselijke waarheid tot haar door. Dan zegt ze: “Is er nog koffie, schat?”
Haar reactie is typerend voor de Holland coolbloedigheid. Bij zo’n bericht op TV zappen we door naar foebeluh, Flodder of een met een presentatrice met wel degelijk een bijna voldoende voor Nederlands.
Het kwartje van Kok wordt 15 jaar (en 13,5 Mld. Euri) later eindelijk teruggestopt in waar het voor bedoeld was: vervoer. Nou, ja, dat ZEGGEN ze in Den Haag.
Als we van die 5,43 Mld. Euri per jaar nou eens een kwartje terugstoppen in Innovatie? Nee, niet wéér over 15 jaar, want dan hoeft het niet meer. NU!!! Dan hebben we misschien morgen en overmorgen óók nog zout in de Balkenbrij. We willen toch ’s werelds meest innovatieve Natie worden? We gaan voor Brussels lof, toch? We onderschrijven de Lissabon strategie, remember? We zullen die Chinezen (om er maar één uit de Macro-Idols te noemen) eens een Hollands poepje laten ruiken toch?
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Deze opvatting toont aan, dat de greep van het bedrijfsleven op het hoger onderwijs zodanig is dat onafhankelijk en fundamenteel onderzoek ondergeschikt lijken te zijn aan de belangen van het bedrijfsleven, met alle gevolgen van dien:
-wetenschappelijke produktie is afhankelijk van de grillen van de markt;
-onderzoek wordt slechts beoordeeld op onmiddellijke en praktische toepasbaarheid;
-fundamenteel en experimenteel onderzoek komt daardoor in gedrang;
-de mentaliteit van de onderzoekers is uitsluitend gericht op de korte termijn;
Kortom, een dergelijke opvatting over de rol van de universiteit bevordert juist de middelmatigheid en leidt niet tot werkelijk grote geesten.
Misschien moeten politici zo langzamerhand hun retoriek innoveren?
Ik wordt bijvoorbeeld kriegel van Rutteneringen die glashard stellen dat het verplaatsen van mensen makkelijker is dan het verplaatsen van gegevens. Hele partijprogramma's worden opgehangen aan dergelijke fossiele 'inzichten'. Het vroeg twintigste eeuwse asfaltdenken staat elke constructieve innovatie van problemen met distributie in ons land in de weg. Toch voedt dergelijk denken de 'oplossingsrichtingen' van de meerderheid van onze huidige politici. Dezelfde politici die innovatie moeten stimuleren...
Mijns inziens wordt bij innovatie teveel de nadruk gelegd op techniek, en te weinig op menselijke aspecten, of het beter benutten van alles wat we al hebben.
Innovatie is in veel gevallen verworden tot platte marketingretoriek. Maar innovatie is meer dan technologie. Innovatie = technologie+. Laten we ons eens iets meer richten op die + en ons wat minder verliezen in opgewonden ICT fetisjisme. Denken dat innovatie slechts draait om GPRS, Internet, RFID en TomTom is nogal traditioneel.
Duurzaamheid bijvoorbeeld vereist innoverend denken van een geheel nieuwe orde. Duurzaamheid is bovendien geen technologie (hoewel technische innovatie ondersteunend kan zijn aan duurzaamheid).
Het concept innovatie is zelf dus ook toe aan wat innovatie.
LR