Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De insteek van luisteren blijft wel gelijk.
Maar luisteren kan ook twee dingen opleveren.
- ik luitser naar wat de klant wil en verkoop dat
- ik luister naar wat de klant nodig heeft en help hem daarbij
Ook hier is weer de vergelijking met de huisarts te trekken...
Je moet jezelf echter wel presenteren om vertrouwen te winnen. Je kwaliteiten in de etalage zetten. Wat mij echter het meeste boeit als ik iemand voor me heb die mogelijk wat voor mij kan gaan doen, is de non-verbale communicatie. Met de non-verbale uitsraling wint iemand mijn vertrouwen omdat dit veel meer zegt. Dus laat inderdaad die showpresentaties maar achterwege.
Spreek de waarheid (non-verbaal...), interesseer je in mijn probleem (niet alleen in mijn oplossing) en draag referenties aan.
Je stelling over non verbale communicatie onderschrijf ik volledig. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat maar 7% van je boodschap overkomt door de woorden die je gebruikt, 38% door tonaliteit en 55% (!) door fysiologie ofwel lichaamstaal. Daar trainen we mensen dan ook op en inderdaad, je lichaamstaal spreekt altijd de waarheid.
maar... als je eenmaal een potentiele klant hebt, dan dien je vooraf een analyse te maken van die klant, zodat je weet hoe je jezelf moet opstellen. Eerste stap
Het is normaal dat twee onbekenden zich aan elkaar voorstellen. als jij iemand ontmoet, steek je je hand uit, zegt iets aardigs en verwacht vervolgens dat de ander dat ook doet. tweede stap. Niet te uitgebreid maar gewoon, houd het simpel, met woorden.
dan de probleemanalyse: soms weet de klant niet precies hoe hij een probleem kan oplossen, en zelfs niet eens hoe hij het probleem onder woorden kan brengen. verkopen is dan net als coaching. door vragen te stellen (want je hebt natuurlijk je voorwerk gedaan, stap 1) kun je meer te weten komen van de klant. Derde stap
dan de heldere probleem definiiering. Dan is het tijd om uit jouw arsenaal van mogelijkheden een keuze te maken die passend is bij de vraag/het probleem. Dat vergt wat flexibilitieit
- een stukje presentatie van de mogelijkheden van jouw bedrijf
- dan gewoon een flap over of via een white board en geef de klant ook de mogelijkheid om zijn verhaal toe te lichten . ga een dialoog aan en geen monoloog.
Vierde stap.
Uiteindelijk: wat ga je afspreken met de klant? Laat de klant ook even nadenken over de mogelijkheden. Je kunt je informatie over je bedrijf achterlaten (hoeft niet flitsend via een presentatie). Je kunt na het gesprek ook een bericht afgeven: dat je het gesprek aangenaam hebt gevonden, dat je samen hebt gezocht naar een oplossing en dat er mogelijkheden zijn voor je bedrijf om die op te lossen nl.... en dat je na 2 weken weer contact met het bedrijf opneemt.
Vijfde stap.
je moet er wat voor overhebben om een mammoet opdracht naar binnen te slepen. Het is geen biefstuk die je bij de slager bestelt.
veel succes