Regelmatig word ik door reclamebureaus ingeschakeld om nieuwe klanten voor het bureau te werven (new business heet dat in ons vak). Zo zat ik gisteren weer met de directeur van een gerenommeerd reclamebureau bij één van zijn (beursgenoteerde) prospects. Het schaamrood steeg me naar de kaken. De potentiële nieuwe klant: "U wilde uw bureau voorstellen, gaat uw gang". De bureaudirecteur: "Dank u wel, graag vertel ik iets over onze manier van werken, onze filosofie over marketingcommunicatie en branding policy en dat alles zal ik onderbouwen met een paar cases." Beamer aan. Een brei van ingewikkelde positioneringsmodellen, diepte-DNA-identiteitsonderzoeken, branding performance schedules en SWOT analyses. Na deze megapresentatie van gebakken lucht hoopte ik dat de potentiële klant zou zeggen: ...
Praat niet zoveel over jezelf...
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.

De insteek van luisteren blijft wel gelijk.
Maar luisteren kan ook twee dingen opleveren.
- ik luitser naar wat de klant wil en verkoop dat
- ik luister naar wat de klant nodig heeft en help hem daarbij
Ook hier is weer de vergelijking met de huisarts te trekken...
Je moet jezelf echter wel presenteren om vertrouwen te winnen. Je kwaliteiten in de etalage zetten. Wat mij echter het meeste boeit als ik iemand voor me heb die mogelijk wat voor mij kan gaan doen, is de non-verbale communicatie. Met de non-verbale uitsraling wint iemand mijn vertrouwen omdat dit veel meer zegt. Dus laat inderdaad die showpresentaties maar achterwege.
Spreek de waarheid (non-verbaal...), interesseer je in mijn probleem (niet alleen in mijn oplossing) en draag referenties aan.
Je stelling over non verbale communicatie onderschrijf ik volledig. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat maar 7% van je boodschap overkomt door de woorden die je gebruikt, 38% door tonaliteit en 55% (!) door fysiologie ofwel lichaamstaal. Daar trainen we mensen dan ook op en inderdaad, je lichaamstaal spreekt altijd de waarheid.
maar... als je eenmaal een potentiele klant hebt, dan dien je vooraf een analyse te maken van die klant, zodat je weet hoe je jezelf moet opstellen. Eerste stap
Het is normaal dat twee onbekenden zich aan elkaar voorstellen. als jij iemand ontmoet, steek je je hand uit, zegt iets aardigs en verwacht vervolgens dat de ander dat ook doet. tweede stap. Niet te uitgebreid maar gewoon, houd het simpel, met woorden.
dan de probleemanalyse: soms weet de klant niet precies hoe hij een probleem kan oplossen, en zelfs niet eens hoe hij het probleem onder woorden kan brengen. verkopen is dan net als coaching. door vragen te stellen (want je hebt natuurlijk je voorwerk gedaan, stap 1) kun je meer te weten komen van de klant. Derde stap
dan de heldere probleem definiiering. Dan is het tijd om uit jouw arsenaal van mogelijkheden een keuze te maken die passend is bij de vraag/het probleem. Dat vergt wat flexibilitieit
- een stukje presentatie van de mogelijkheden van jouw bedrijf
- dan gewoon een flap over of via een white board en geef de klant ook de mogelijkheid om zijn verhaal toe te lichten . ga een dialoog aan en geen monoloog.
Vierde stap.
Uiteindelijk: wat ga je afspreken met de klant? Laat de klant ook even nadenken over de mogelijkheden. Je kunt je informatie over je bedrijf achterlaten (hoeft niet flitsend via een presentatie). Je kunt na het gesprek ook een bericht afgeven: dat je het gesprek aangenaam hebt gevonden, dat je samen hebt gezocht naar een oplossing en dat er mogelijkheden zijn voor je bedrijf om die op te lossen nl.... en dat je na 2 weken weer contact met het bedrijf opneemt.
Vijfde stap.
je moet er wat voor overhebben om een mammoet opdracht naar binnen te slepen. Het is geen biefstuk die je bij de slager bestelt.
veel succes