Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Adverteerder
Hij zoekt niet een GOED, maar een GOEDKOOP reclamebureau. Geen businessplan, maar wel een sterke en vooral ondeskundige aansturing van het reclamebureau. Hoezo, irritatie bij de doelgroep? Kiloknallers en 3 voor de prijs van 1. Wel een beetje dóórconsumeren, a.u.b. En . . . op=op.
Leasemaatschappij
Het zal ze een worst wezen: wat wèrkt dat wèrkt. Ja, toch?
Reclamebureau
Dat zou als vakspecialist moeten checken op plausibiliteit en consistentie. Win-Loss analyse? Nooit van gehoord. Luidheidsregels (Brussel)? F**k It. Frequentie opvoeren met maximale irritatie bij de doelgroep als gevolg? Jammer dan. Liegen is toegestaan: anderen doen het immers óók, toch?
Medium
Nogmaals worst. Geld in het laadje. Send me the winner.
Overheid
Waar blijft de eerste navordering van BTW die is “weggegeven” als korting die “toevallig” ook 19% is? Waarom verwatert de wetgeving op adverteren voor een medicijn?
Eindgebruiker
Nou, die slaapt gewoon dóór. Zelfs mijn vriendin haalt haar schouders op als ik weer eens ontplof bij dit onderwerp. Snappen ze niet dat ze die kortingen flauwsies zelf betalen? Tuurluk wel. Maar het boeit ze niet. Pas als voetballen op TV verboden wordt komt er harde actie. Maar een nationale boycot van malafide adverteers zie ik nog niet gebeuren.
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
Stel dat iedereen geld voor een Porsche heeft. Dan wil uiteindelijk niemand meer een Porsche voor het volle geld kopen. Komt Porsche dan met kortingen? Dan willen we wel weer een Porsche.
Zo is dat gewoon met de "doorsnee" merken. Er is zo ontzettend veel middenmoot verdieners in de markt, er is altijd wel iets voor iemand. Dus als je met je merk wilt opvallen is het meer een kwestie van interessante prijzen en acties dan een feature meer of minder.
Porsche is gewoon een luxemerk. Alle luxemerken maken vrijwel geen gebruik van acties en kortingen. Kijk maar naar Ferrari, Lambo, Rolls en Aston martin, Zonda... precies hetzelfde.
Van sommige van deze merken zie je zelfs bijna nooit reclame. Sommige van deze merken zijn zelfs zo exclusief dat ze nieteens reclame hoeven te maken.... Nee, dan is Porsche zelfs nog "goedkoop" met al zijn "wij zijn zo exclusief"-reclames. :)
De dag dat Albert Heijn stopt met korting & reclame gaan ze m.i. héél snel onderuit... In de supermarkt branche horen deze acties er gewoon bij en leiden ook tot extra aankopen. Zal dus voor andere branches wellicht ook gelden. Voor de autobranche kan ik het niet zeggen en heb je wellicht gelijk, maar ik vind het nogal ver gaan om dit direct naar alle andere branches / producten door te trekken.
Als ik iets wil aanschaffen,vertrouw ik uitsluitend op onderzoeken en publicaties van de
Consumentenbond.Als ik een product naar mijn zin gevonden heb kan ik altijd nog naar een leverancier zoeken,die korting geeft.
Tevens kunnen we er niet omheen dat de electro markt gekke sprongen maakt. Idd de gratis BTW acties, de 2 kopen en 3de toestel gratis acties van deze wereld. Mss moeten gewoon toegeven dat er een overconsumptie is in bijna alles en dat gewoon de fabrieken moeten blijven draaien. Vaak is het zo dat herstellen gewoon duurder is dan een nieuwe, denk dan maar aan een 32 inch TV. Verkoop 199 € herstelling al gauw 150 euro met voorrijkosten......
Bepaal gewoon voor jezelf wat je wil spenderen en waar je waar voor je geld krijgt.
Wel een knappe uiteenzetting van dhr Wijman.