Waarom Porsche nooit korting geeft

Boeken · Columns

U bent de gelukkige winnaar van een geldbedrag van € 935.470,00’. Zo’n nepmailtje, van de Interlotto ElgordoBono, verschilt in bijna niks van de zoveelste Mazda-, Peugeot- of Suzuki-reclametekst waarin wordt geschermd met € 5.838 of € 3.000 voordeel. Automarketeers zijn net als phishers uit op ons zuurverdiende geld maar doen intussen of ze zichzelf weggeven. Zo’n marketeer wilt u toch niet worden?

‘Volle tank voor € 20’. ‘Geen BPM’. ‘Geen wegenbelasting’. ‘14% bijtelling’. ‘U rijdt al een Spark vanaf € 7.595,-.’

Hoe klein de banner van Chevrolet voor zijn nieuwe Spark ook is, het merk weet er liefst vijf voordelen van zijn kekke kleintje in te proppen. Maar zijn het overtuigende voordelen? Zeggen ze iets over de Spark zelf? Of over het merk Chevrolet? Of zijn het gewoon generieke voordeel...

Jos Steynebrugh
Zéér eens met Erwin. Het onderwerp reclame lijkt geen hoge attentiewaarde te hebben. Geen van de stakeholders is bereid om de bestaande mega verspillingen van reclamegelden eens onder de loep te nemen, laat staan dat iemand zou enige actie zou ondernemen.

Adverteerder
Hij zoekt niet een GOED, maar een GOEDKOOP reclamebureau. Geen businessplan, maar wel een sterke en vooral ondeskundige aansturing van het reclamebureau. Hoezo, irritatie bij de doelgroep? Kiloknallers en 3 voor de prijs van 1. Wel een beetje dóórconsumeren, a.u.b. En . . . op=op.

Leasemaatschappij
Het zal ze een worst wezen: wat wèrkt dat wèrkt. Ja, toch?

Reclamebureau
Dat zou als vakspecialist moeten checken op plausibiliteit en consistentie. Win-Loss analyse? Nooit van gehoord. Luidheidsregels (Brussel)? F**k It. Frequentie opvoeren met maximale irritatie bij de doelgroep als gevolg? Jammer dan. Liegen is toegestaan: anderen doen het immers óók, toch?

Medium
Nogmaals worst. Geld in het laadje. Send me the winner.

Overheid
Waar blijft de eerste navordering van BTW die is “weggegeven” als korting die “toevallig” ook 19% is? Waarom verwatert de wetgeving op adverteren voor een medicijn?

Eindgebruiker
Nou, die slaapt gewoon dóór. Zelfs mijn vriendin haalt haar schouders op als ik weer eens ontplof bij dit onderwerp. Snappen ze niet dat ze die kortingen flauwsies zelf betalen? Tuurluk wel. Maar het boeit ze niet. Pas als voetballen op TV verboden wordt komt er harde actie. Maar een nationale boycot van malafide adverteers zie ik nog niet gebeuren.

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
robert
Het is werkelijk appels met peren vergelijken. De mensen met geld voor een Porsche zitten echt niet te wachten op een korting. En de mensen met een budget voor middensegment auto's zijn altijd blij met een welkome korting.

Stel dat iedereen geld voor een Porsche heeft. Dan wil uiteindelijk niemand meer een Porsche voor het volle geld kopen. Komt Porsche dan met kortingen? Dan willen we wel weer een Porsche.

Zo is dat gewoon met de "doorsnee" merken. Er is zo ontzettend veel middenmoot verdieners in de markt, er is altijd wel iets voor iemand. Dus als je met je merk wilt opvallen is het meer een kwestie van interessante prijzen en acties dan een feature meer of minder.

Porsche is gewoon een luxemerk. Alle luxemerken maken vrijwel geen gebruik van acties en kortingen. Kijk maar naar Ferrari, Lambo, Rolls en Aston martin, Zonda... precies hetzelfde.
Van sommige van deze merken zie je zelfs bijna nooit reclame. Sommige van deze merken zijn zelfs zo exclusief dat ze nieteens reclame hoeven te maken.... Nee, dan is Porsche zelfs nog "goedkoop" met al zijn "wij zijn zo exclusief"-reclames. :)
Wouter
"Als dat het geval is, zoals bij Apple, Google, Sony, Nintendo, Heineken, Albert Heijn, Lady Gaga, Prince, Adele en de Efteling, dan hoef je geeneens korting te geven. Dan móét je zelfs geen korting geven."

De dag dat Albert Heijn stopt met korting & reclame gaan ze m.i. héél snel onderuit... In de supermarkt branche horen deze acties er gewoon bij en leiden ook tot extra aankopen. Zal dus voor andere branches wellicht ook gelden. Voor de autobranche kan ik het niet zeggen en heb je wellicht gelijk, maar ik vind het nogal ver gaan om dit direct naar alle andere branches / producten door te trekken.
Piet van der Laan
Reclame lezen van leveranciers is altijd zonde van je tijd.
Als ik iets wil aanschaffen,vertrouw ik uitsluitend op onderzoeken en publicaties van de
Consumentenbond.Als ik een product naar mijn zin gevonden heb kan ik altijd nog naar een leverancier zoeken,die korting geeft.
Thierry Van Steenbergen
Lid sinds 2019
Ik volg de stelling van dhr Wijman wel, echter moeten we sommige zaken nuanceren. Het is al eerder geweten dat er kortingen worden gegeven in de autowereld. Ook nu geven de "premium" merken kortingen of adverteren meer en meer met maand "huur/leasing" prijzen.
Tevens kunnen we er niet omheen dat de electro markt gekke sprongen maakt. Idd de gratis BTW acties, de 2 kopen en 3de toestel gratis acties van deze wereld. Mss moeten gewoon toegeven dat er een overconsumptie is in bijna alles en dat gewoon de fabrieken moeten blijven draaien. Vaak is het zo dat herstellen gewoon duurder is dan een nieuwe, denk dan maar aan een 32 inch TV. Verkoop 199 € herstelling al gauw 150 euro met voorrijkosten......
Bepaal gewoon voor jezelf wat je wil spenderen en waar je waar voor je geld krijgt.
Wel een knappe uiteenzetting van dhr Wijman.

Meer over Sales / Verkopen