Plastische chirurgie en verandercommunicatie

Columns

In alle literatuur over verandermanagement wordt de tip gegeven dat je bij veranderprocessen medewerkers inspraak moet geven. 'No involvement, no commitment', zegt Stephen Covey. 'Wát er moet centraal bepalen, hóe het moet lokaal bepalen', stelt Aart Jan de Geus laatst in NRC/Handelsblad. In mijn eigen boek over verandercommunicatie noem ik het Relatie eerst, veranderdoel daarna. We bedoelen allemaal hetzelfde.

Nu weten we uit de sociale psychologie en natuurlijk ook uit onze eigen observatie dat mensen naar niets zo verlangen als naar middelen waarmee ze hun omgeving kunnen beïnvloeden. Om die reden is geld zo populair, evenals macht, status, kennis, connecties en vaardigheden. Maar ook plastische chirurgie valt eronder, als eigentijdse uitingsvorm van een verlangen dat van alle tijden is...

Jan Paul Lottering
Leuk artikel over hoe veranderen ook daadwerkelijk actie genereert tot veranderen. Als aanvulling hierop kan ik iedereen aanraden om "output gericht" te gaan managen. Ruimte geven aan je medewerkers voor eigen invulling (creatie) van de gewenste verandering. Schep randvoorwaarden voor de verandering maar laat de totale invulling en realisatie aan je medewerkers over.


Jan Paul Lottering
Eigenaar van MindWorkshops

Meer over Weerstand tegen verandering