De phone conference
Eric is programma manager van een groot project: zijn team – dat verspreid over de wereld werkt aan het project – maakt een prototype voor een nieuwe machine, die gebruikt wordt voor het produceren van elektronische componenten. Eric plant een conference call met zijn team op vrijdagmiddag eind van de middag: zijn Amerikaanse projectleider Steve kan dan inbellen (in San José is het dan ochtend). Voor zijn hardware team in Suzhou (China) en zijn software team in Bangalore (India) is het lastiger om op dit tijdstip in te bellen, maar – zo was de ervaring – die piepen toch niet, ook al is het middenin de nacht. De phone conference begint zoals alle virtuele meetings: met de gebruikelijke 5 minuten waarin opmerkingen als “Who’s on the call”, “Sorry, I was on mute” en ...
De phone conference en interculturele factoren
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
Je schetst een stereotiep en wat mij betreft ook achterhaald beeld van interculturele samenwerking. Ik heb situaties meegemaakt waarbij een Aziatische dame op een subtiele manier een Amerikaanse collega corrigeerde en Indiase collega's op pro-actieve wijze regievoerden over het in bedrijf stellen van een IT-oplossing. In een project werd 10 collega's gevraagd om een proef/test uit te voeren. Deze groep bestond uit 9 Nederlanders en één Indiase collega. De Indiase collega had als eerste zijn bijdrage voltooid.
Experiment:
Zet 10 Nederlanders in een conference call verdeeld over een aantal lokaties en stel ze dezelfde vraag zoals in jouw artikel. Grote kans dat je soortgelijke antwoorden krijgt zoals hierboven.
Vriendelijke groet,
Leon