Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
over het algemeen geen reactie.
Nu zou dat aan mijn schrijven kunnen liggen. Echter als ik bel naar een in de advertentie aangegeven contactpersoon krijg ik standaard van een telefoniste te horen dat deze mij terug zal bellen. Dit gebeurt nooit.
Een van de belangrijkste tips naar mijn mening staat dan jammer genoeg wel in de tekst maar niet in jouw lijstje voor werkgevers: geef aan wat je met de reactie van een sollicitant doet !
Het landschap zal er over een paar jaar echt anders uitzien en de bureau's die het eerste de veranderingen omarmen zullen de beste kansen hebben in de toekomst succesvol te zijn; kijk maar eens bij www.Hufkens.nl hoeveel sites er voor werving en selectie zijn, en dan is dat alleen nog maar benelux ( over de 400, en niet volledig!) het kan niet anders of daar moet rationalisatie plaats vinden.
Hartelijke groeten,
Tobias
zie http://sourceforge.net/projects/xmlresume/
Technisch is het mogelijk, maar zoals we aan de shake out hebben kunnen zien, weet men vaak niet de technologie op de juiste wijze aan de man te brengen.
We zullen af moeten wachten hoe het nu weer gaat... :)
kandidaten dienen beschikbaar te zijn. dat wil zeggen; enigzins concreet op zoek naar een nieuwe baan, en niet al te veel lopende sollicitaties. Geinteresseerde kandidaten zijn: goed geinformeerd en hebben uitgesproken dat ze een specifieke, of een dergelijk functie ambieren. Geschikte kandidaten zijn geschikt op basis van de harde -concrete- selectie eisen.
De selectiegesprekken zijn hierna nodig voor het maken van een kwalitatieve match
Banansites werken bezien vanuit deze optiek vaak veel te grof kandidaten aan. Wat te vervelend werk oplevert. Kandidaten zijn veelal niet beschikbaar, zijn half geinteresseerd (solliciteren gaat heel makkelijk en snel dus...waarom niet ?) en een cv moet veelal toch doorgesproken worden om daadwerkelijk te weten of iemand geschikt is.
Echter de in uw geinteresseerd, beschikbare en geinteresseerde kandidaten staan wel op internet! Deze worden gebeld door headhunters en u krijgt uw kandidaten vervolgens weer aangeboden door uw headhunter. Met bijbehorende kosten.
Headhunters en andere intermediars leveren zo bezien eigenlijk een nuttige bijdrage. Goede zaak dus. Maar headhunters zijn duur.
Een van de weinige bedrijven die echt gespecialisseerd zijn dit werk is e-Webs.nl. Niet heel goedkoop, maar wel effectief en goedkoper.
Het enige alternatief is zelf doen. Maar dat is duur. Zeker als uw eisen voor aanname hoog zijn. Het alternatief is wachten op technieken als fuzzy-logic of nog gespecialiseerdere dienstverleners die de hiaten van de jobsites opvullen.
Als laatste een tip voor Emile de Groot: Plaats geen advertentie maar zoek in de cv-databases en bel kandidaten persoonlijk op. Dit levert resltaat op adverteren bijna niet.
Ik ben eigenaar van <a href="http://www.bestevaerwens.nl"> Bestevaer Werving en Selectie </a> en <a href="http://www.reccen.nl">RecCen Recruitment Center</a> en 11 jaar actief in de wereld van vacatures en werving en selectie. Ik zal nooit een klant vertellen dat ik de perfecte oplossing heb maar dat het kennen / weten van meerdere wegen naar rome de grootste kans op succes/resultaat opleveren. Kennis-creativiteit-open visie-focus zijn een aantal woorden die ik heb geleerd en onder andere hierdoor met anderen en op basis van de Blue Ocean Strategy een interessant alternatief heb ontwikkeld in de vorm van de in toenemende mate succesvolle MKB Recruitment formule.
Zie eventueel <a href="http://www.reccen.nl/Recruitment/Referenties.html">Referenties</a>
Het gaat er mij inziens om dat Vacaturebanken, Social Media, CV banken/databases en eigen netwerk (en anderen?) in een goede recruitment mix en strategie thuis horen bij mensen die zeggen iets van personeel werving af te weten. Dit met focus en vakkennis geven gegarandeerd het beste resultaat
Marco Prins
Na wat research doen naar onderzoeken over technische detachering voor mijn afstudeeropdracht belandde ik op dit artikel. En heb ik het met aandacht gelezen. Graag zou ik willen weten of ik in contact met je kan komen om mijn onderzoek kracht bij te zetten.
Groeten,
Thomas