Personal Branding is belangrijker dan marketing en sales

Verspil niet al de tijd en geld die u aan marketing en sales heeft besteed door het niet maximaliseren van uw brand. Het wordt tijd om te focussen op branding. In het privé leven, net als in het zakenleven, is branding effectiever, krachtiger en langer houdbaar dan marketing en sales. Een brand bestaat uit de verwachtingen, de perceptie en de emoties die het creëert in het hoofd van anderen wanneer zij een naam, product of logo zien of horen. Microsoft, Nike, Toyota, Volvo en Coca-Cola vertellen ons hoe zij willen dat anderen hun producten ervaren. Deze organizational brands communiceren hoe onze perceptie en verwachtingen over hun producten eruit dienen te zien. Brands zijn erg belangrijk en krachtig geworden. Dit kan geïllustreerd worden aan de hand van de volgende data:
• De gemiddelde ...

Jeroen van Loon
Geachte heer Rampersad,

Ik vermoed dat uw boek voor mij een feest van herkenning is. Ook ik hanteer in het begeleiden van organisaties die hun commerciële slagkracht willen vergroten begrippen als authenticiteit en personal branding, of vergelijkbare termen. Tenzij je spullen verkoopt waarbij het persoonlijke contact uitblijft, zijn dat wezenlijke, zo niet doorslaggevende elementen. Ik juich het toe dat steeds meer mensen authenticiteit in verkoop en management i.h.a. onderstrepen in plaats van uitsluitend techniek, modellen of strategie. Misschien niet volledig nieuw, maar desalniettemin welkom.

Ik vermoed echter ook dat ik uw boek niet ga lezen, want ik vind ook dingen níet goed aan uw publicatie. In de hoop dat u mijn kritiek zult oppakken als welgemeende tip, het volgende.
Ik word door uw taalgebruik vreselijk afgeleid van de inhoud. Uw stuk wemelt(!) van de onlogische, danwel onzorgvuldige uitdrukkingen en vreemd gekozen woorden. Dat doet stevige afbreuk aan de (vermoedelijk interessante) inhoud en daarmee aan het imago van een beroepsgroep die het al moeilijk zat heeft door iedereen serieus genomen te worden.
De eerste zin bijvoorbeeld: hoe kan ik in vredesnaam reeds uitgegeven geld niet verspillen? En: wat moet ik mij voorstellen bij de technologische revolutie - welke eigenlijk? - die de structuur van de carrière van vandaag heeft veranderd? (Dus ik heb vandaag een carrière, maar die is in het verleden al veranderd, en maar liefst van structuur ook nog.) Alsjeblieft zeg!

Ik ga het mijzelf dus niet aandoen uw boek te lezen. Tenzij u zweert dat het is geredigeerd door iemand met een handige penvoering, zodat ik kan toekomen aan een beoordeling van de inhoud.


Hoogachtend,

Jeroen van Loon