- Wat is personal branding?
- Bij een personal brand valt alles op zijn plek
- Is personal branding alleen voor senior professionals?
- Vijf stappen op weg naar een personal brand
In een markt met vele aanbieders en een ‘product’ dat in nauwe samenwerking met de klant tot stand komt, is ‘personal branding’ dé manier om je te onderscheiden. Dit geldt niet alleen voor zakelijke dienstverleners, maar voor iedereen die in een persoonsgebonden business werkzaam is en dus vooral zichzelf moet verkopen. Misschien noem je het anders, bijvoorbeeld werken aan je persoonlijk profiel. Of je hebt een goed overdacht persoonlijk businessplan, waar je energiek aan werkt. Misschien ben je geinspireerd door het idee van een persoonlijke missie of persoonlijk statuut In alle gevallen ben je bewust met je per... |
Succes
Ik denk dat het daarom ook een Darwin achtig proces is waarin alleen de sterksten en de besten instaat zijn om de koers van personal branding aan te houden. Die kunnen overigens wel goeroe worden daardoor en ook financieel succesvol zijn.
Zie ook de boeken: Uit de Pas, van Jan Bas Loman. En CHAORDER van Titia van den Berg en Janet Vollebregt
Aardig artikel, leuk onderwerp, maar vernieuwend? Het is maar net in welk jasje je het steekt. Ik weet (en met mij velen) dat een organisatie bekend staat door de medewerkers, waarmee je te maken krijgt/hebt. Bij een klein bedrijf is dat al snel duidelijk, maar het werkt ook in grotere bedrijven/organisaties. Degene die bij jou over de vloer komt bepaalt of de relatie met dat bedrijf lang of kort duurt. Of je dat personal brand noemt: ik vind het prima. Wat moet een bedrijf/organisatie doen om heel veel medewerkers met personal brand te vinden en binden? Of valt dat nou weer doodgewoon onder "communicatie"?
Vriendelijke groeten van Joke van Galen
Overigens wordt in het artikel gesproken over doorzettingsvermogen. Het zit er dus toch in wat ik in eerste instantie miste. Dat maakt het artikel nog beter.
Natuurlijk moet je vasthoudend zijn en duidelijk blijven over wat je wilt.. Of je dat terriergedrag noemt weet ik niet. Bij personal branding denk ik aan authenticiteit, aan vakinhoudelijke drive en aan de ambitie om klanten verder te helpen. Als de markt lastig is en je bent met veel professionals, dan is het handig als je zichtbaar bent in de (interne, externe) markt. Zichtbaar zijn betekent keuzes maken, ergens voor gaan. Ik heb ontdekt dat dat voor veel professionals een hele slag is om te maken. Ik noem dat proces: personal branding, maar het mag natuurlijk ook anders heten.
Dank je wel voor jullie reactie.
Frank
Maar hoe kom je er nou achter wie je bent, wat je belangrijk vindt, waar je blij van wordt? In mijn coachingpraktijk zijn dat vaak de eerste vragen die ik stel. Dat valt nog niet mee om daar direct een antwoord op te krijgen.
Wanneer die antwoorden er dan zijn, ga ik aan de slag met het concretiseren van die belangrijke waarden en doelen. Weer een lastig karwei voor de client. Vragen als 'wat moet er zijn om x te bereiken, wat moet er niet zijn, hoe ziet dat er uit, wat merk je aan jezelf, wat kunnen wij waarnemen wanneer je x bereikt hebt'.
Want stap 2 in dit artikel is 'wat zijn jouw unieke talenten?'. Vaak nogal lastig te beantwoorden. Er zit veel schroom om te zeggen dat je ergens goed in bent. In mijn workshops laat ik mensen de ruimte verlaten, waarbij de overgebleven deelnemers dan 'voelen' wat er veranderd is, wat mis je wanneer de persoon weg is. Vervolgens vragen we de persoon terug en 'geven' hem/haar dat woord terug. Zo ontdekken mensen wat zij (onbewust) neerzetten in de ruimte. Ze leren hun grootsheid te erkennen. Hun persoonlijke missie en visie.
We zijn dan nog niet klaar, want nu nog concretiseren.
Kortom, personal branding levert veel toegevoegde waarde. Jouw eigen waarde. Het levert je meer energie en minder energielekken op.
Zowel in mijn lefworkshop als in personal coaching werk ik op deze wijze. Want een verandering in overtuigingen, capaciteiten en gedrag kan het best worden ingezet vanuit jouw essentie.
Meer informatie op http://www.frankbruining.com
Met vriendelijke groet,
Frank Bruining
Personal Coach
Ook het inclusion-idee binnen het onderwijs, vraagt om het expliciteren en helder 'in de markt zetten' van de expertise in het kader van zorg/onderwijs.
In die zin is het artikel goed te gebruiken in deze sector.
dank,
in vrede,
albert boelen, consultant strategisch beleid, Metrium Onderwijsdienstverlening