“Perpetum Innovere”

Columns

Kent u dat? Heb je na héél lang zoeken (ik HÁÁT winkelen) eindelijk een overhemd gevonden dat je helemaal bevalt (Arrow, 100% katoen, Europese boord, button down, middellange mouwen, wit of luchtmachtblauw), gaat een of andere product- of marketing onverlaat sleutelen aan het product. MIJN product, verdôme. De “verbeteringen” bestaan uit 100% >> 85% katoen (vonken als ik em uittrek), mouwen korter (passen nét niet meer) en slips voor in de broek korter (floept ie er eerder uit).

Dat wordt dus graaien in de uitverkoopbakken en als ik ze nog vind , die ouwe vertrouwde modellen, koop ik de bak leeg. Soms wel 12 tegelijk. Totdat . . . totdat ze echt op zijn. Dus zoek ik bij de concurrent en daar blijf ik.
Waarom, oh, waarom toch? Zit de winst in de besparing van een lapje stof?
Ik ...

jaap reijling
Je voorbeelden zijn zeer herkenbaar.
Ze zijn mijns inziens de resultante van een eerder door mij geponeerde stelling dat organisaties wordt gevormd door subculturen die onderling met elkaar "strijden" om de macht. Sturing door de organisatieleiding is nodig om de relaties in balans te houden. De "innovatie-functie" staat hier tegenover de "organisatiefunctie", die zegt dat alles "slimmer en goedkoper" moet en de "productiefunctie" die meer geld wil en niet kan werken binnen de door de organisatieleiding gestelde randvoorwaarden. Zowel in de profit- als non profit sector, zien we al gauw een dynamiek van meer controles en regels die onbedoeld de innovatieve krachten afremmen.
In Amerika, waar ik nu woon, worden veel klantenonderzoeken gehouden. Die worden echter uitgevoerd door "onderzoekers" die geen enkele affiniteit hebben met het product. Het zetten van de kruisjes op de lijsten is belangrijker dan de inhoud van de enquete. Uiteraard leidt dit tot niets: "Garbage in, is garbage out". Kennelijk willen grote bedrijven geen "experts" inzetten voor dergelijke onderzoeken. Dat is immers "te duur"!
Maar goed als je geen terugkoppeling wilt over klanttevredenheid ben je uiteindelijk "out of business".

Meer over Innovatie