Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik denk dat je een heel interessant onderwerp aansnijdt. Wat er naar mijn idee aan de hand is, is dat we inmiddels in het digitale tijdperk zijn beland maar de manier waarop arbeid is georganiseerd nog uit de tijd van de industriële revolutie stamt.
In alle werkprocessen kom je gewoonten en denkwijzes tegen die niet gestoeld zijn op de huidige technische mogelijkheden of de efficiëntste en prettigste manier van werken. Neem bijvoorbeeld de gewoonte om op vaste tijden op een vaste plaats samen te komen om te werken. Gezien de fileproblematiek echt niet de efficiëntste manier van werken en voor ontzettend veel beroepen, ik durf bijna te stellen voor alle beroepen waar met een computer gewerkt wordt, ook helemaal niet altijd noodzakelijk. Bedrijven zouden er goed aan doen een mindshift te bewerkstelligen, te gaan sturen en belonen op output in plaats van op aanwezigheid en veel intensiever gebruik maken van de technologische mogelijkheden en het e-werken veel meer te introduceren.
Werknemers kunnen dan een veel betere balans creëren tussen werk en privé, zullen meer werk in minder tijd kunnen doen en dus minder stress hebben. Ook denk ik dat men hierdoor meer zelfstandigheid krijgt, meer verantwoordelijkheid heeft en men dus ook meer geprikkeld wordt zichzelf te blijven ontwikkelen dan bij de huidige manier van werken.
Verder denk ik ook dat de meeste HR specialisten te veel tijd kwijt zijn aan administratieve handelingen en andere bijtaken. Hun primaire taak is in mijn beleving om de lijm van het bedrijf te zijn en om de werknemers te faciliteren hun talent zo goed mogelijk te ontwikkelen en tot zijn recht te laten komen. Zij hebben een enorm belanrijke rol binnen een organisatie zouden de tijd moeten hebben om laagdrempelig met werknemers te kunnen communiceren en zo meer in staat te zijn in te spelen op hun behoeften.
Een ander voordeel van de wat ik de nieuwe manier van werken noem, is dat een bedrijf in staat is alleen mensen in vaste dienst te nemen die echt bij het bedrijf passen en volledig geschikt zijn voor de functie. Nu wordt er naar mijn idee door de krapte op de arbeidsmarkt wel eens (veel) water bij de wijn gedaan met alle gevolgen voor de toekomst van dien. Want het personeel is naar mijn idee hét belangrijkste bedrijfskapitaal van een bedrijf en daar wil je geen "risicovolle" mensen bij hebben, lijkt mij. Als er geen geschikte kandidaat is te vinden, schakel je gewoon een zzp-er in of wellicht nog beter, bekijk de mogelijkheden van outsourcen.
Als je jezelf toestaat om buiten de gebruikelijke paden te denken, is eigenlijk alles mogelijk !
Succes en een hele fijne dag verder.
Monique