Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Graag reageer ik met mijn persoonlijke verwachting, dat wanneer 1% van de beschreven verwachtingen in dit artikel in 2014 uitkomen, dan blijven we binnen het zakelijk realisme wat ons zo siert.
De introductie van het artikel heeft me aangesproken en de rest is wat mij betreft teveel eenzijdig gekleurd.
Bij dit soort artikelen overmand me vaak het gevoel dat het geschreven is om middelen te verkopen tegen de angst.... zoiets van - zorg dat je er bij bent want anders ben je te laat.... en dat is wel het laatste wat ik geloof en waar ik vertrouwen aan ontleen....en wanneer ik vervolgens lees op basis van welke referenties de schrijver zijn mening en visie baseert, kom ik voornamelijk namen van banken en verzekeraars tegen?
Is dit niet de groep ondernemingen die het de afgelopen jaren het meest naast het potje hebben gedaan en die het eigen belang veel essentieler vond dan het belang van hun klanten en relaties, en daarmee ons ondernemersvertrouwen achteraf niet waard zijn gebleken?
Persoonlijk heb ik dus veel moeite om me te laten leiden door onderzoeksresultaten vanuit deze branches, temeer omdat nog steeds elke dag weer blijkt, dan men nog niet echt wakker is geworden, en hun geld belangrijker vinden dan het mijne/onze.
Ik hou het voor wat betreft mijn kwaliteit van klantcontact nog maar even bij het oude, want dat werkt voor mij nog steeds het beste, ook in 2014.
Fijne dag
Bekijk ook de DWDD university uitzendingen met Alexander Klöpping en zie waar bijvoorbeeld de toekomst van Google en Facebook naar toe gaat. De enige reden dat Facebook bestaansrecht heeft, is volgens mij niet het feit dat wij social media zo leuk vinden, maar omdat ze alles, maar dan ook alles van ons weten en te weten komen. En de rest spreekt voor zich. http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Alexander-Kloepping.3006.0.html