Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
ik heb met stijgende verbazing je artikel gelezen.
In mijn beleving is ICT een virtuele afspiegeling van de bedrijfsprocessen waarin het een rol kan spelen.Volgend en dienend dus reeds. Daarbij is het niet belangrijk of die processen een ouderwetse "push structuur" of een slimmere "pull structuur" hebben waarbij de bedrijfsprocessen worden afgestemd op de (veranderende !!!) klantengedragingen.
In beide gevallen is ICT niet meer, maar vooral ook niet minder, een afgeleide van bedrijfsprocessen, of die processen nou buiten of binnen de organisatie plaats vinden.
Een ICT manager die dingen anders bekijkt is niet met ICT bezig maar met werkgelegenheid voor zijn medewerkers te behouden. En daar hebben we HRM voor bedacht. Toch?
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
Dit soort columns zoals jij nu ook schrijft bevatten allemaal grote waarheden. De vergelijkingen zijn altijd erg aansprekend en de voorgestelde oplossingen lijken ook altijd mooi en logisch. In de kern sta ik er dan ook achter. Veel specialisten en managers die zich met deze problematiek bezig houden weten dit echter al lang.
En toch blijft het fout gaan.
Vaak gaat het fout bij ICT projecten of bij het ‘ICT deel’ van een groter project. De voorgestelde oplossingen blijken bij nadere analyse vaak niet meer dan oude technieken, vertaald in moderne management taal. Je noemt zelf het voorbeeld van ICT-Governance. Andere voorbeelden van trends die in feite weinig nieuws brachten en brengen zijn middelware, service oriënted architecture (SOA) en zaakgericht werken.
Waarom gaat het dan altijd fout?
Zelf probeer ik hier altijd een zo eenvoudig mogelijk antwoord op te vinden. Ik zoek het vrijwel nooit in de ICT. Automatisering is slechts een middel. Het probleem zit vrijwel altijd in de bron. En de bron is de bedrijfsvoering of het algemene bedrijfsmanagement.
Automatisering betreft, sterk vereenvoudigd, het vertalen van een handmatig proces naar een automatisch proces. Als het handmatige proces niet 100% sluitend is zal het automatiseringsdeel van het project problemen geven. Begrijp me niet verkeerd bij die 100%. Er mogen natuurlijk wel uitzonderingen zijn in een proces. Echter, die uitzonderingen moeten een plek krijgen. In het uiteindelijke geautomatiseerde proces kan dit bijvoorbeeld tot een handmatige stap met uitvallijsten leiden.
A fool with a tool is still a fool.
En een slecht proces dat je automatiseert is nog steeds een slecht proces. Eigenlijk is het nog veel erger. Een geautomatiseerd proces kan je niet corrigeren! En dat is nu precies wat er altijd fout gaat. Een bedrijfsonderdeel dat niet zo goed loopt gaat automatiseren. Voordat de automatisering plaatsvindt corrigeren de medewerkers alle manco’s en uitzonderingen. Het loopt niet goed, maar het loopt wel. Na de automatisering blijkt dat niet alle manco’s en uitzonderingen opgelost zijn of een plek hebben gekregen.
Gevolg: de boel ligt plat en ICT krijgt de schuld.
Is het dan zo eenvoudig dat je je bedrijfsvoering, je processen en je functionaliteiten gewoon op orde moet brengen? Ja, eigenlijk wel. Maar dan moet je wel uitgaan van de zuivere organisatie. En niet van de inmiddels ontstane afdelingen, eilandjes en belangen. Die stammen immers uit het pre-ICT tijdperk.
Samengevat:
- eerst je bedrijfsdoelstelling, daarna je bedrijfsprocessen
- eerst je bedrijfsprocessen, daarna je automatisering
- eerst je bedrijfsontwerp, daarna je toolselectie
(en dus niet zoals vrijwel altijd andersom)
En moeilijker is het niet.
Guido Crijns
Business - ICT consultant en alignment architect