Origineel verkeersbord onthult de sleutels tot gedragsverandering

Cases · Columns

In de gemeente Den Haag moesten fietsers vorige zomer vanwege werkzaamheden een klein stukje omrijden bij de Laan van Meerdervoort. Het neutrale omleidingsbord bleek weinig effect te hebben: de meeste fietsers vervolgden gewoon hun weg dwars door de werkzaamheden heen.
Toen een bordje werd toegevoegd met daarop de extra reistijd (3 minuten) én het extra calorieën-verbruik (22 kilocalorieën), nam het aantal fietsers dat het bord negeerde substantieel af (Bron).

Wanneer je wilt dat mensen hun gedrag veranderen, vraagt dit om een doordachte aanpak. In verandertrajecten komen we dit ook tegen, en in dit voorbeeld van de gemeente Den Haag worden drie cruciale aspecten van verandermanagement zichtbaar:

  1. Communicatie over de verandering;
  2. Verwachtingen managen;
  3. What’s in it for me?.

Communicatie...


Meer over Gedragsverandering