Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Overigens zijn constructen (ook wel modellen genoemd) niet meer dan hulpmiddelen bij pogingen om wat grip te krijgen op de altijd weer complexere werkelijkheid.
Wat dat betreft kan je voor de verandermanagement / organisatie ontwikkel vragen die hier naar voren komen beter kijken naar het model dat Leike van Oss gebruikt: Organisaties beschouwen als een combinatie van een ontworpen systeem en een adaptief systeem..... en voor "cultuurvraagstukken" kijken naar het onvermogen van de meeste managers om invloed uit ete kunnen oefenen op dat adaptieve systeem.
Vele wetenschappers zeggen ook: cultuur is niet een zelfstandige entiteit die je kunt veranderen. Cultuur is een gevolg van de wijze waarop management medewerkers systematisch aanstuurt. En dat moet dus (heel vaak! en heel fundamenteel!) anders.
Je moet daarom juist bij het eind beginnen: dus welke echt relevante financiële, marketing en resultaat doelen willen c.q. moeten we realiseren (om te overleven)? Daar zijn bijna alle medewerkers het best wel mee eens. En wie het daar niet mee eens is, moet niet bij deze organisatie blijven. Daar moet je glashelder in zijn.
Vervolgens is het de kunst om het bereiken van die doelen te vertalen in bedrijfs-, afdelings- en individuele strategie/aanpak en doelen. Dat proces van vertalen kan prima samen met de medewerkers.
Tenslotte, het allerbelangrijkste!, moet je je beoordelingen en je beloningen stroomlijnen met deze individuele doelen. Hoe medewerkers dat exact invullen moeten ze toch vooral lekker zelf weten, tenzij er een bedrijfsbelang is dat een bepaalde manier echt niet kan. Verder geldt: als ze de doelen maar halen!
Je moet eens zien hoe snel een cultuur verandert als je beoordelingen en beloningen heel consistent en consequent stroomlijnt met de strategische doelen.
Lees vooral ook de literatuur over HPO organisaties! Dit is echt niet alleen mijn persoonlijke ervaring.
Ps Aristoteles was een Griek
Heerlijk die beeldspraak. Maar ik ben dan ook een beelddenker.
Uit mijn ervaring concludeer ik dat veel organisaties een "aanpak" kiezen die niet past bij het type mensen dat er werkt. Eigenlijk zou je de verandering alleen succesvol kunnen laten zijn als je dezelfde taal spreekt als degene die je mee wilt nemen.
Vandaar ook ben ik voor bijvoorbeeld een (tijdelijk) verplicht vrouwenquotum in grote organisaties. Ervan uitgaande dat de organisaties die moeten voldoen aan dit quotum nu een top-down organisatie zijn. Geef het een "praat"kleurtje blauw ( de Caluwe veranderkleuren). Je aanpak is blauw, je legt het op, omdat de huidige organisatie blauw is.
Open space bijeenkomsten passen weer bij hele andere organisaties, willen ze succesvol resultaat boeken.
Ik vraag me uberhaubt af waarom we organisaties willen veranderen. Laat organisaties doen waar ze goed in zijn in de eigen cultuur en dat niet voldoende is verdwijnt het bedrijf vanzelf.
Wat ik ook bijzonder vind aan je essay is dat je drie redenen geeft waarom er geen organisatiecultuur bestaat en vervolgens ingaat op culturele aspecten die verandert kunnen worden. Daarbij ben ik het wel met je eens, dat het weinig zin heeft om over cultuur te praten, als je als opdrachtgever niet begrijpt dat cultuur geen containerbegrip is, maar een samenstelling van gedragingen en regels, zowel ongeschreven als geschreven, die gemaakt worden door mensen tijdens hun interactie met elkaar.
Tot slot arbeidsdeling is al heel wat ouder dan de industriële revolutie, zeker sinds de jager/verzamelaar cultuur, doet de mens aan arbeidsdeling.
Maar cultuur is zoals je zegt zeker geen container met knoppen aan de buitenkant waarmee je de cultuur kunt regelen.
Waar ik het niet helemaal mee eens ben is dat cultuur ‘ongrijpbaar’ is. Dat is namelijk vooral afhankelijk van wat voor definitie (en model) je hanteert. Ik ben het er mee eens dat er veel onzin modellen bestaan die cultuur in doel– of typologie-hokjes proberen te vangen. Dan gaat het vaak mis omdat het een versimpeling verondersteld die niet bestaat. Zeker niet voor het geheel. Daarom werk ik vaak met het Denison model. Dit probeert niet te ‘oordelen’ over een cultuur, maar brengt slechts de richtingscoefficienten in kaart die de verschillende cultuurdynamieken hebben op het resultaat en doelgerichtheid van een afdeling of onderneming. Er is dus geen ‘goede’ of ‘slechte’ cultuur, maar een optimale in contact van de situatie (wat willen we samen?). Het relevante gesprek gaat dan over de vraag ‘tot welke relevante inzichten en vragen dit leidt?’. Maw, als de cultuurdynamiek een andere richtingscoefficient heeft dan de bedachte en geplotte strategie, dan heb je slechts een potentieel probleem indien men dat erg vindt. En andersom.
Zeker in het licht van digitalise transformatie (waarvan de wisselwerking met en impact op cultuur helaas nog ernstig onderschat wordt) is dit iets waar veel organisaties (en HR afdelingen) zich onvoldoende bewust zijn.
Maar daarmee is organisatiecultuur natuurlijk niet iets onwaars, cultuur is iets dat vraagt om het accepteren van je machteloosheid als management om verandering van bovenaf op te dringen.
Ik denk dat we het juist fundamenteel oneens zijn.
Een organisatie waar niet gestuurd wordt is vrijwel altijd gedoemd het ravijn in te glijden.
Uit vele serieuze studies is ook duidelijk dat de belangrijkste impulsen van cultuur verandering komen van nieuw excellent topmanagement. Logisch.
Rob, jij wilt geen sturing van boven af. En Dragt ziet cultuur als iets dat je moet accepteren, omdat het onveranderlijk is en niet te vatten door management sturing.
Geloof mij, dat is niet zo. Als interimmer heb ik diverse keren laten zien, dat je een cultuur in vrij korte tijd om kunt turnen. Niet door het over cultuur te hebben. Maar juist door de spelregels te veranderen en de focus qua beoordeling, waardering en beloning geheel te richten op de organisatie doelen. Dan is een "foute" of contraproductieve cultuur heel snel verdwenen. En dat laat zich ook meten met cultuurmeetinstrumenten. Maar dat vereist wel iemand aan de top die zijn nek uitsteekt, heel precies weet waarop hij intervenieert en vervolgens mensen zeer streng, maar ook zeer rechtvaardig behandelt.
Het grappige is, dat dit geen weerstand oproept, maar i.h.a. juist bij circa 80% van de medewerkers een positieve verzuchting oproept: "hé hé, eindelijk!".
En natuurlijk heb je een deel van het personeel (ca. 20%), dat profiteerde, lees misbruik maakte, van de foute oude regels of het gebrek aan sturing, tegen je. Vaak vooral in het middenmanagement. De grofweg helft daarvan bekeert zich zelf. Een kwart vertrekt gelukkig zelf. En het laatste kwart moet je er heel snel "uit kieperen"… Maar wel netjes cfm. de regels van ons arbeidsrecht en streng doch rechtvaardig, omdat dat ook een cruciaal signaal naar de rest van het personeel is.
U denkt natuurlijk: wat een terreur. Haha, niets is minder waar. De goede mensen waarderen dit soort verandermanagement enorm, is mijn ervaring. En blijven daardoor juist. Dat blijkt ook uit de reacties die ik van honderden van mijn studenten uit totaal verschillende organisaties steeds op dit betoog krijg. Precies wat Louis van Gaal ook zegt: juist ook excellente professionals hebben duidelijkheid en sturing nodig. Daar gedijen ze onder. En bij vooral veel overheden en non-profit organisaties (inclusief zorg en onderwijs) is het gebrek aan leiderschap schering en inslag.
Mijn betoog komt overigens verdraaid veel overeen met wat het moderne "performance management" predikt. Althans de goede uitwerking daar van zoals https://www.managementsite.nl/kennisbank/performance-management Want ook daar wordt veel onzin verkocht helaas….. Lees deze onzin bijvoorbeeld: https://www.vismaraet.nl/kennis-talentmanagement/tips-modern-performance-management/?
gclid=CjwKCAjwmqKJBhAWEiwAMvGt6EaZRH5VGRlAUhpiERViS2TdUhSvhjuYz3dvfmv1p40oGhEvyDoR0hoCOigQAvD_BwE Daar wordt in feite het tegenovergestelde van performance management "verkocht". Ik hoop dat ze heel weinig omzet draaien. Maar de gelikte website en aanwezigheid van hoogleraren doen anders vermoeden……
Helaas laten nog steeds veel te veel bedrijven zich kilo's zand in de ogen strooien door valse cultuurprofeten, en zachte heelmeesters die zich coach, consultant of zelfs interim manager noemen, die claimen met cultuurprogramma's enorme veranderingen te kunnen realiseren. Dat is echte bullshit…..
Veranderen (en ik bedoel dan natuurlijk: verbeteren! want er wordt ook veel te veel veranderd om het veranderen), begint door eindelijk eens de juiste sturing aan een organisatie te geven en op te houden met slappe praatjes te verkopen.
Organisaties en hun hiërarchische inrichting zijn dus een culturele oplossing, maar waarvan de inrichting per soort organisatie verschilt. In een welzijnsorganisatie heb ik tenslotte andere soorten medewerkers nodig dan in een bankorganisatie, zoals de contingentietheorie ook voorspelt.
Daarnaast zorgt cultuur, zowel binnen als buiten de organisatie ervoor dat mensen een richtlijn hebben voor het met elkaar omgaan in dag dagelijkse situaties zonder eerst een wederzijds onderzoek te moeten uitvoeren hoe je met elkaar moet omgaan.
Dat structuren makkelijker zijn aan te passen, dan culturen is absoluut waar. Maar een cultuur kennen betekent ook dat je kunt inschatten of een structuurverandering effect zal hebben. Want zoals je zegt @Rob de Wilde, als je zo makkelijk ziet aan het gedrag van mensen tot welke soort organisatie ze behoren, dan betekent dat ook dat een ingreep zinloos is, als die voorbij gaat aan het soort organisatie waar je mee te maken hebt.