Een eerder artikel ging in op hoe het bol.com gelukt is om als snelgroeiende grote organisatie wendbaar te blijven. Dat betekent niet dat er geen uitdagingen meer zijn. De komst van Amazon op de Nederlandse markt maakt dat een nog groter beroep wordt gedaan op concurrentie- en innovatievermogen. Dat vraagt om focus. Maar hoe krijg je focus zonder de wendbaarheid te verliezen? Hoe doe je dat in een jaar waarin het overgrote deel van het werk vanuit huis gebeurt? Dit artikel laat zien hoe bol.com dat aanpakt en welke rol organisatiecoaching daarbij speelt.
Wat is het vraagstuk
Binnen Bol.com hebben teams veel autonomie. Ieder team richt zich daarbij op hun bijdrage aan de ‘purpose’ van de organisatie. Maar dat borgt niet altijd de focus op concrete gezamenlijke resultaten. En die komt er ...
Maar uit dit artikel blijkt ook dat luisteren naar je mensen heel belangrijk is. Zeker nu veel medewerkers thuis werken en leidinggevenden een heel ander tandje bij zetten. Ik ben echt iemand die vindt dat bedrijven óók gemaakt worden door de mensen die er werken.
Francis beschrijft en benoemt verschillende 'opportunities' die echt wendbare bedrijven oppikken. Dingen anders doen of andere dingen gaan doen, het leggen van nieuwe combinaties, nieuwe markten aanboren of markten combineren bijvoorbeeld. Ik vind persoonlijk dat Bol.com dat goed doet met tweedehandsaanbod en het aanbod via andere verkopers. Dat soort ideetjes komen ook echt van binnenuit.
Het aardige van het boek van Francis (Exploiting Agility for Advantage) is dat het de koppeling legt met de Coronacrisis en het verleden. Alleen de echt wendbare, snel schakelende ondernemingen of non-profit organisaties, ngo's én mensen houden stand. En dat gaat van sterrenrestaurants die nu razendsnel overschakelen naar afhaalpizza's tot bedrijven die snelteststraten uit de grond stampen of mensen die nu ineens een heel ander vak kiezen. Bol.com lukt óók: haar mensen meekrijgen.
De dansende olifanten zijn wel tekenend. We zien organisaties vaak vanaf de buitenkant. Als logge molochen. Terwijl er intern van alles speelt, rommelt, schuurt, beweegt én groeit. Een inkijkje zoals jouw tweeluik, is zeer leerzaam. Soms registreer je als klant iets 'nieuws' of opmerkelijks. Bol.com stuurt sinds kort bijvoorbeeld bedankjes aan haar klanten. Gewoon aardige tekstjes waar een mens op heeft zitten broeden. Mogelijk omdat er inmiddels andere grote aanbieders (Amazon) zijn en ze hun klanten graag vasthouden. Dan lijk je als klant ineens te shoppen bij mensen in plaats van molochen en blijkt zo'n olifant te kunnen dansen.