Opzij, opzij, opzij ...

Columns

Bij Rijkswaterstaat werden we als directeuren met enige regelmaat uitgenodigd om een etmaal in een bos te gaan zitten met een 20 tal collega’s. Je werd dan rond vijf uur ’s middags verwacht in een of ander oord ergens in een wat verscholen deel van ons land en werd pas de volgende middag rond datzelfde tijdstip pas weer ‘losgelaten’. En bij één van die sessies werden we direct in het diepe gegooid. ‘Maak maar eens inzichtelijk waar jij als leidinggevende je kostbare tijd in de afgelopen maand aan hebt gespendeerd’ aldus onze begeleider.

Al snel werd pijnlijk duidelijk - en niet alleen bij mij, maar bij iedereen overigens - dat er sprake was van de bekende 80-20 regel. Tachtig procent van de energie werd geïnvesteerd in zaken die qua importantie eigenlijk maar twintig procent vertegenwoordi...

Eric van den Heuvel
Goed stukje Dirk-Jan, het kan niet vaak genoeg worden verkondigd!
Ik maak wekelijks een outlook afspraak die loopt van maandag t/m zondag waarin ik de belangrijkste zaken opschrijf die ik aan het eind van de week gedaan wil hebben, met een dagelijkse reminder om hier naar te kijken.
Dirk-Jan de Bruijn
Dank je Eric! Het is m.i. vooral een kwestie van volhouden & vasthouden. En vooral ook heel kritisch zijn t.a.v. het consumentisme: weg met al die duffe vergaderingen!

Met groet, Dirk-Jan
Gerard Molenkamp
Heel herkenbaar Dirk-Jan, Je moet sterk in je schoenen staan om niet mee te gaan in de waan van de dag, die via je mailbox binnenkomt. Met je vraag "wat is er vandaag belangrijk" dek je kwadrant I van de prioriteitenmatrix van Eisenhower af.

Maar hoe borg je kwadrant II, de zaken die niet persé vandaag af moeten, maar die wel belangrijk zijn voor je lange termijn resultaat. Daar kun je over nadenken en er tijd voor blokken in je agenda. Waarschijnlijk zitten de (meeste van de ) 10 managementissues erbij.

Een olifant eet je het beste op door hem in stukken te hakken. Dat geldt ook voor de meeste (grote, verstrekkende) managementissues. Door zo'n issue uiteen te rafelen in kleine, overzienbare akties met een duidelijk resultaat, ontstaat er iets dat je kunt gaan doen, in je agenda kunt zetten, een afspraak met iemand over kunt maken, vul maar in. En dan gebeurt er iets concreets. En daardoor komt het stukje bij beetje van je whiteboard af.

In contact komen en blijven met de shop floor is ook zo'n punt dat al snel sneuvelt in de waan van de dag. Totdat je er prioriteit aan geeft. Bedenk maar eens per management-issue met wie op de shopfloor je zou willen praten over dat issue. Maak een afspraak en ga het doen.

En als je agenda te vol zit met een jaar van tevoren geboekte vergaderingen, vraag je dan per vergadering af hoe belangrijk en hoe urgent die vergadering is voor het realiseren van jouw kernraken, resp wat jij zou kunnen bijdragen waar andere deelnemers mee voort kunnen. Als het antwoord op beide vragen (overwegend) negatief is,dan gaat er niks mis als je je afmeldt en dat levert jou weer tijd op die je kunt besteden aan zaken die echt belangrijk zijn.

Met vriendelijke groet,

Gerard Molenkamp

Meer over Leiderschap