Opleiding: Bedrijfskunde
De post-hbo opleiding Bedrijfskunde bereidt je voor op een succesvolle loopbaan als manager, leidinggevende of ondernemer.]]>De wereld verandert snel. De belangrijkste motor achter deze veranderingen is digitale technologie. Door het internet en andere technologische ontwikkelingen wijzigen de verwachtingen van afnemers van producten en diensten en ook de dienstverlening zelf ingrijpend. Bestaande verdienmodellen staan onder druk. Veel sectoren moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Business en bedrijfsvoering ontwikkelen zich volgens nieuwe regels. Ook in de non-profit sector. In de post-hbo opleiding Bedrijfskunde ontwikkel je jezelf tot de professional die onderbouwd en met inzicht de bedrijfsvoering overziet en in staat is eigentijdse veranderingen te initiëren, strategisch beleid te maken en dit effectief uit te voeren.
Na post-hbo Bedrijfskunde kun je versneld doorstromen naar de Fast Track to Action Learning MBA van Business School Nederland. Dit programma van 15 maanden is alleen toegankelijk voor afgestudeerden van de post-hbo opleiding Bedrijfskunde van Inholland Academy. Je komt in aanmerking voor vrijstellingen en hebt hierdoor de unieke mogelijkheid om goedkoper én sneller de internationaal erkende MBA-titel te behalen.
De opleiding Bedrijfskunde bereidt je voor op een succesvolle weg als leidinggevende of ondernemer. Je leert:
• vanuit verschillende invalshoeken naar je eigen organisatie kijken
• bedrijfskundige kennis inzetten op strategisch niveau
• de vaardigheden om van een organisatie een succes te maken
De avondopleiding Bedrijfskunde bereidt je voor op een succesvolle weg als manager, leidinggevende of ondernemer. Blijf niet achter, maar leer:
• vanuit verschillende invalshoeken naar je eigen organisatie kijken
• bedrijfskundige kennis inzetten op strategisch niveau
• de vaardigheden om van een organisatie een succes te maken
Je volgt vijf modules: Strategisch Management en Verandermanagement, Marketing Management, Human Resource Management, Financieel Management en een tweedaagse module Persoonlijk Leiderschap. Theorie wordt direct gekoppeld aan de praktijk en er is veel tijd gepland voor skills zoals communicatie, creativiteit en visie. Deze skills zijn erg belangrijk om waarde toe te voegen aan een bedrijf of organisatie. De opleiding duurt in totaal tien maanden, waarbij je wekelijks één avondcollege volgt. De opleiding is klaar als je alle modules hebt gehaald en de eindopdracht succesvol hebt afgerond.
Module 1: Strategisch Management en Verandermanagement (9 bijeenkomsten)
Wat zijn de huidige missie, visie en strategie van je organisatie? En hoe kan dit anders of beter? Deze vragen vormen de basis van de opleiding bedrijfskunde, waardecreatie voor de organisatie. Je gaat aan de slag met onderwerpen als:
• het proces van strategievorming in de organisatie
• brand positioning en het business model
• disruptieve strategieën, nieuwe business modellen
• veranderstrategieën en interventies
• leiderschap, cultuur en structuur
• effectieve executie van organisatiestrategie
• evaluatie en continueren, kwaliteit en KPI’ s in een dynamisch proces
Deze praktische module volg je in 9 bijeenkomsten. Je sluit af met een theoretische toets en het eerste onderdeel van je praktijkopdracht: de strategische analyse van je eigen organisatie. Het ‘Canvas’ uit het boek ‘Business Model Generation’ vormt de rode draad binnen de module.
Module 2: Marketing Management (8 bijeenkomsten)
Onderscheidend zijn. Dat is waar marketing om draait. In deze module onderzoek je de waardepropositie van jouw organisatie en het formuleren van de marketingstrategie. Met de volgende onderwerpen die aan bod komen, geef je antwoord op een prangende vraag: voeg je écht waarde toe voor jouw klanten?
• customer journey en klantervaring, behoeftes en gedrag, en hoe bepaal je de huidige marktpositie
• marketingstrategieën, doelgroep en waardepropositie, hoe ga je de gewenste positionering realiseren
• waardepropositie: doelgroep, channel, customer relationship(s), hoe resources in de markt effectief in te zetten
• disruptieve marktbewerking: online versus offline marketing
• van strategische analyse naar effectieve (online) marketingstrategie; het formuleren en vormgeven van de marketingstrategie, strategie op 1 A4: OGSM
• implementatie van de marketingstrategie; verandering in de marktbewerking en impact op de klant, marketingorganisatie en andere afdelingen van de organisatie
• marketingrendement; ROI en business balance scorecard/marketing KPI’s
Deze praktische module volg je in 8 bijeenkomsten. Je sluit af met een theoretische toets en een compacte presentatie van het strategisch marketingplan voor jouw organisatie, deel twee van de praktijkopdracht in de opleiding.
Module 3: Human Resource Management (6 bijeenkomsten)
Mensen zijn het goud van een organisatie. Hoe zorg je dat personeel en organisatie elkaar versterken? Hoe vertaal je ontwikkelingen en trends naar de werkvloer? Zijn de medewerkers in staat veranderingen het hoofd te bieden? Met de onderwerpen uit deze module ben je in staat om het strategische beleid van een organisatie effectief te beïnvloeden:
• oriëntatie op strategisch HRM. De organisatie verandert, want de wereld en de markt verandert; hoe kijken we naar de medewerker, zijn of haar gedrag en de zogenaamde employee experience
• duurzaam concurrentievoordeel door HR. Hoe komen we tot strategische HR planning die de gewenste veranderingen faciliteert - of zo nodig
• forceert - zodat de gewenste business strategie wordt gerealiseerd met behoud van medewerker tevredenheid en productiviteit
• vertaling van de waardepropositie naar HR: talent, competentie, performance, diversiteit en gezondheid; introductie van de EVP, Employee Value Proposition
• van strategische analyse naar effectieve HR strategie:
- het formuleren en vormgeven van het HR beleid en de implementatie ervan
- het managen van de verandering in de organisatie, inclusief meten en rapporteren van de voortgang (ROI en business balance scorecard/HR KPI’s)
De praktische module Human Resource Management bestaat uit 6 bijeenkomsten. Je sluit af met een theoretische toets. De praktijkopdracht is een toegepast HR-beleidsplan van je organisatie. Met de strategische analyse en de marketingstrategie vormt dit het derde onderdeel van het strategisch businessplan.
Module 4: Financieel Management (7 bijeenkomsten)
Om een organisatie succesvol te sturen is financiële kennis onontbeerlijk. In deze module leer je financiële informatie lezen én begrijpen. Dat komt de bedrijfsvoering en jouw functioneren als manager ten goede. Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere:
• het ondernemingsmodel. Hoe kijken we naar financiën en strategie, in het bijzonder de verantwoording van de financiële kant van de strategie
• financial accounting
• management accounting
• management control: investeringsbeslissingen
• cashflowmanagement/financiering
• van investeringsbeslissingen naar operationele of exploitatiebeslissingen en kostencalculaties
• toepassing van het financieel beleid het managen van de business case, beheersing van en sturing op budgetten, business balance scorecard/financiële KPI’s
Je leert de financiële situatie van je organisatie kennen en kunt na afloop ook verbeteradviezen uitbrengen. Deze module bestaat uit 7 bijeenkomsten en wordt afgesloten met het laatste onderdeel van de praktijkopdracht, het opstellen van een financiële business case, en een theoretische toets.
Module 5: Persoonlijk Leiderschap (3 bijeenkomsten)
In de module Persoonlijk Leiderschap staat jouw ontwikkelpotentieel centraal. Je wordt uitgedaagd om jouw persoonlijke leiderschapscapaciteiten en -stijlen verder te onderzoeken en te ontwikkelen. Hierbij maken we gebruik van het Insights Discovery-kleurenmodel. Door kennis te maken met je persoonlijke voorkeuren en motieven en de impact die je hebt op anderen, dan wel kunt creëren voor jezelf, ontstaat ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en leiderschap.
Je gaat aan de slag met onderwerpen als:
- inzicht in je eigen sterke punten en ontwikkelpunten
- voorkeursstijlen voor leiderschap
- verrijken van je persoonlijke leiderschapsstijl
- teamdynamiek, motivatie en teambuilding
omgaan met weerstand - grenzen bewaken en delegeren
- effectieve communicatievaardigheden
De 6 fysieke lessen van deze module zijn samengevoegd in 3 bijeenkomsten van een volledige dag. Voorafgaand is er 1 online zelfstudieles, waarin je achtergrondinformatie over de methodiek vindt en zelf de Insights Discovery-vragenlijst gaat invullen. Er zijn voldoende rustweken tussendoor, waarin je jezelf kunt inlezen en werken aan de opdrachten. Tijdens de module werk je aan een Persoonlijk Ontwikkel Plan, waarin ontwikkelpunten op zowel persoonlijk vlak als teamniveau worden meegenomen.
Eindopdracht
De eindopdracht van je opleiding is een onderzoeksverslag dat gericht is op het oplossen van een probleem binnen jouw organisatie. Hierin komen kennis en vaardigheden vanuit alle modules samen. Het doel van deze eindopdracht is het in gang zetten van een relevante strategische verandering. Je motiveert de noodzaak van deze verandering, verklaart de consequenties op de overige organisatieonderdelen en schrijft aanbevelingen. Je gaat een bijdrage leveren aan de continuïteit en het succes voor de lange termijn.
Vanzelfsprekend bieden we je hierbij ondersteuning. Zo zijn er tussentijdse Q&A-sessies om vragen te stellen aan de Eindopdracht-docent. Ook is er tijdens 1-op-1 momenten de mogelijkheid om jouw Plan van Aanpak samen met de docent door te spreken en jou gericht op weg te helpen.
Coaching
Het volgen van een opleiding naast je baan kan best intensief zijn. Of misschien zijn er wel andere factoren die ervoor zorgen dat je behoefte hebt aan extra begeleiding. Daarbij kunnen wij jou helpen! Op ieder moment in jouw opleiding kun je een 5-strippenkaart aanvragen voor coaching. Docent Linda de Wilt zal daarbij 5x een uur één-op-één coaching verzorgen (individuele coaching). Hierbij staan jouw persoonlijke coachvragen centraal. En uiteraard alles in vertrouwen. Wil je gebruik maken van deze 5-strippenkaart? Neem dan aan het begin van je opleiding contact op met de verantwoordelijke opleidingsadviseur.
Je ontvangt een post-hbo diploma van Inholland Academy.
Na afloop van de opleiding heb je alle kennis en vaardigheden in huis om jouw organisatie succesvol te sturen. Je kunt doelgericht:
• een bedrijfskundige visie inzetten
• bedrijfsprocessen verbeteren
• verandertrajecten initiëren
• voortgang meten om effectief doelstellingen te realiseren
• optreden als stevige professional
• beleidsmatig werken
• adviseren op strategisch niveau
• kernproblemen binnen de organisatie herkennen en oplossen
Bedrijfskunde post-hbo bij Inholland Academy is een volledig integrale post-hbo opleiding die business effectief verbindt aan het strategisch management van de diverse onderdelen van de bedrijfsvoering en je eigen rol daarin. Een juiste stap voor als je ziet dat verandering noodzakelijk is en je je ambitie waar wilt maken.
Uniek: versnelde doorstroming naar Fast Track to Action Learning MBA
Na post-hbo Bedrijfskunde kun je versneld doorstromen naar de Fast Track to Action Learning MBA van Business School Nederland. Dit programma van 15 maanden is alleen toegankelijk voor afgestudeerden van de post-hbo opleiding Bedrijfskunde van Inholland Academy. Je komt in aanmerking voor vrijstellingen en hebt hierdoor de unieke mogelijkheid om goedkoper én sneller de internationaal erkende MBA-titel te behalen (vrijstellingen worden altijd officieel geautoriseerd door de examencommissie).
Diploma
Als je de post-hbo opleiding Bedrijfskunde succesvol afrondt, ontvang je een post-hbo diploma van Inholland Academy.
Herken jij jezelf in één of meerdere van onderstaande profielen? Dan is de post-hbo opleiding Bedrijfskunde echt de opleiding voor jou.
• Je werkt in een management- of managementondersteunende functie en wilt je bedrijfskundige basis verstevigen.
• Je hebt de mogelijkheid om door te groeien naar (of je ambieert) een functie als teamleider, coördinator of manager.
• Je wilt vanuit jouw managementrol de stap maken van tactisch naar strategisch denken en handelen.
• Je bent een vakspecifieke manager (bijvoorbeeld HRM, finance of marketingmanager) en wilt de bedrijfsvoering vanuit verschillende invalshoeken leren overzien.
Om toegelaten te worden tot de post-hbo opleiding Bedrijfskunde ben je in bezit van een hbo diploma – of een gelijkwaardige combinatie van opleiding en praktijkervaring.
Tip: ben je werkzaam in de sector zorg en welzijn? Bekijk dan ook de post-hbo opleiding Bedrijfskunde zorg en welzijn. Beide opleidingen zijn op dezelfde manier opgebouwd en gaan daarmee ook uit van hetzelfde theoretisch kader. Echter, bij de casuïstiek ontstaat een verschil. De reguliere opleiding belicht meerdere branches, terwijl bij de opleiding Bedrijfskunde zorg en welzijn vooral wordt stilgestaan bij vraagstukken uit de zorg.
