Opleiding: Klantgericht telefoneren
Klantgericht telefoneren? Ontwikkel je communicatieve vaardigheden en leer de gesprekstechnieken kennen om professioneel en positief te reageren op klachten en emoties van je klanten.
Wil jij de beste service bieden aan je klanten en je communicatieve vaardigheden verbeteren? Dan is deze training Klantgericht telefoneren iets voor jou!
In deze praktische training leer je hoe je je optimaal voorbereidt op een telefoongesprek en hoe je professioneel reageert op de emoties van jouw klant. Je ontdekt verschillende gesprekstechnieken om positief te reageren op klachten en je oefent met klantgerichte en probleemoplossende gesprekken.
Tijdens de training krijg je praktische tips om om te gaan met woede en prikkelbaar gedrag van klanten. Je leert jezelf te verplaatsen in de positie en emoties van de klant. Zo bouw je gemakkelijker aan een professionele en betrokken klantrelatie. Ontdek hoe jij het verschil kan maken in klantvriendelijkheid en klanttevredenheid!
Je hebt vaak telefonisch contact met klanten. Je werkt bijvoorbeeld als receptioniste, telefoniste, secretaresse, callcenteragent of medewerker commerciële binnen- of buitendienst.
Na afloop van deze training:
* weet je hoe een optimale telefonische communicatie bereikt kan worden;
* ken je de telefoonetiquette;
* weet je welke vaardigheden nodig zijn voor het voeren van goede telefoongesprekken en pas je die ook professioneel toe;
* heb je meer inzicht in het stellen van de juiste vragen en het structureren van telefoongesprekken;
* ben je in staat je kernkwaliteiten aan te geven;
* herken en erken je emoties van zowel je klant als jezelf;
* heb je de trainingsthema's toegepast in zowel inkomende als uitgaande telefoongesprekken.
Het programma:
Communicatie
* Communicatiemodel
* Optimale communicatie versus verstoorde communicatie
* Relationele, emotionele uitwisseling
* De relatie
* Emoties herkennen en erkennen
* Mentale houding: gedrag beïnvloedt gedrag
* Kernkwaliteiten (menstypen)
Telefoneren
* De fasen van een telefoongesprek
* Aannemen van de telefoon
* Doorverbinden / wachtstand
* Telefoonetiquette
* Telefoongedrag
Gesprekstechnieken
* (Actief) luisteren / luistertechnieken;
* Vragen stellen / vraagsoorten / doorvragen
* Samenvatten
* Gesprek structureren
* Leiding nemen en houden
* Stemgebruik, articulatie, klemtoongebruik
* Correct woord- en taalgebruik
* Het internationale spellingsalfabet
Klantgericht telefoneren
* Klantentypologie
* Optimale relatie opbouwen tijdens een gesprek
* De klant centraal stellen
* Doelgerichte informatie geven
* Het belang van klantgerichte service
Probleemoplossende gesprekken voeren
* Omgaan met emoties
* Omgaan met weerstand
* Constructief reageren op klachten
* Slecht nieuws gesprek / 'Nee' verkopen
* Het belang van de mentale houding
Interactief en praktijkgericht
Klantgericht telefoneren bij train2work is een klassikale training, gegeven door een enthousiaste trainer. Zij verduidelijkt de nieuwe onderwerpen met uitleg, aansprekende praktijkvoorbeelden, humoristische videobeelden en heel veel oefeningen. Je oefent met telefoonsimulatie en rollenspelen, waarop je feedback geeft en krijgt.
Kleine groep, alle aandacht
De klas bestaat uit maximaal 8 deelnemers, er is dus genoeg ruimte om al je vragen te stellen. Heb je vragen en voorbeelden vanuit je eigen werkpraktijk? Neem die gerust mee. Je krijgt een deskundige antwoorden én praktische werkadviezen.
Je kunt je direct inschrijven op deze training. Je ontvangt een bevestiging per e-mail. 10 dagen voor de training ontvang je onze uitnodiging met meer informatie over je deelname. Je bent van harte welkom op onze locatie Lange Kleiweg 14 in Rijswijk (bij Den Haag), 3 minuten lopen vanaf het station.
Wil je een teamtraining die aansluit bij jullie wensen, incompany of op maat? Bel of mail ons voor de ideale leeroplossing.

