Opleiding: Filosofie in Organisaties
Waarom elke organisatie een filosoof nodig heeft
Waarde creëren is belangrijk in het leven. De instelling van ons als mens is om waarde toe te voegen aan het bestaande en om nieuwe groei-impulsen te creëren. Dit heeft ons veel vernieuwing en voorspoed gebracht. Niet in het minst omdat informatie en kennis ten gunste van groei zo makkelijk toegankelijk zijn. Naast alle vernieuwing is de identiteit van organisaties steeds belangrijker: het gaat immers om het toevoegen van waarde aan wat al bestaat. Maar hoe duidelijk heb je de identiteit van je éigen organisatie nog voor ogen? Je bestaansrecht? En je afnemers? De leergang Filosofie in Organisaties nodigt je uit om antwoorden bij die vragen te bedenken.
Meebewegen met verandering
In de leergang Filosofie in Organisaties neem je schijnbare vanzelfsprekendheden onder de loep. Zekerheden die we in de vorm van regels en afspraken zelf hebben ingebouwd, maar die ook tot starheid kunnen leiden. Niet goed, want je wilt als organisatie graag meebewegen met veranderingen in maatschappelijke, politieke en economische zin. Dat voelt des te urgenter, omdat die veranderingen via informatiemedia steeds dichtbij zijn. Waar moet je op reageren? Hoe? Hoe ontdek je bredere verbanden? En vanuit welk denken bepaal je je keuze? Typische vragen waarmee je in de leergang aan de slag gaat.
De zoektocht naar betekenis
In deze vragen ligt een zoektocht naar betekenis besloten. Ze zijn waardevol, omdat ze over de kernwaarden van je organisatie gaan en richting geven aan herdefiniëring en het komen tot een sterkere identiteit. Je stelt jezelf de vraag waartoe je organisatie bestaat en claimt met een helder beeld daarover ook weer een (nieuwe) positie. Een positie die bijdraagt aan de vindbaarheid bij je afnemers én aan de verbinding tussen je medewerkers. De leergang geeft je verrassende inzichten en handvatten waarmee je een brug slaat tussen betekenisgeving, identiteit en organisatiestrategie. Een strategie die sterker is dan de onvoorspelbare toekomst.
Je voelt je betrokken bij en bent van invloed op de strategiebepaling en –invulling van je organisatie of onderdelen daarvan. Kaders, grenzen en conventies zijn voor jou meer dan regels en afspraken. Je wilt nadenken over fundamentele keuzes met betrekking tot je organisatie en schrikt er niet voor terug jezelf dezelfde vragen te stellen. Naast een academische of hbo-vooropleiding beschik je over minimaal vijf jaar relevante werkervaring.
Na de opleiding Filosofie in Organisaties
Nieuwe denkwijzen en een filosofische benadering
De leergang Filosofie in Organisaties verdiept je kennis en scherpt je vaardigheden. Je verkent het vakgebied vanuit zeer diverse wetenschapsdisciplines, zoals filosofie, biologie, kunst- en, literatuurwetenschappen, economie en sociologie. Je vult je kennis over organisatievormen aan met nieuwe denkwijzen en een filosofische benadering op organisatie- en strategievraagstukken.
Een krachtige visie…
Je zult merken dat de leergang je zelfstandig denken bevordert, waardoor je beter in staat bent om te reflecteren op waarden en principes. We reiken je alle componenten aan om een krachtige visie te ontwikkelen op hoe organisaties verbintenissen aan kunnen gaan met medewerkers, opdrachtgevers, klanten en andere stakeholders.
.. en sterker leiderschap
Als spil binnen je organisatie denk je verder over geconstrueerde sociale relaties en ontwikkelingen. Daarmee maak je het verschil. Je leert met oog voor de context onafhankelijk en zelfstandig te denken. Daarmee verrijk en versterk je je leiderschap, waardoor je collega’s kunt inspireren om vanuit betekenisgeving mee te denken en te handelen. Bestaande zaken vanuit nieuwe invalshoeken en andere paradigma’s benaderen leidt tot nieuw esprit en is een opstap voor waardecreatie. Begrippen die aan bod komen en verdieping krijgen zijn integriteit, identiteit, verantwoording en betekenisgeving.
De opleiding Filosofie in Organisaties is modulair opgebouwd: zeven tweedaagse modules gespreid over een periode van negen maanden.
Module 1 Organisatie ontmoet grenzen
Hierin vindt de kennismaking met elkaar en het programma plaats: een tour d’education. Aan de hand van organisatiedilemma’s en existentievraagstukken waarmee leiders en strategiebepalers te maken krijgen, wordt gezocht naar waar onze vormen van organiseren vandaan komen en welke toekomst deze hebben.
Module 2 Filosofie in organisaties
De denkwijzen en denklijnen over organisatie-inrichting komen veelal voort uit ‘moderne’ managementmodellen. Deze worden in deze module aangevuld met kennis en wijsheden die de filosofische benadering op organisatie- en strategievraagstukken biedt. Als manager ontmoet en integreer je filosofische paradoxen in Het Nieuwe Denken.
Module 3 Ethiek in organisaties
Morele vraagstukken vragen om invulling gebaseerd op overeengekomen waarden. Niet vanuit procedures, maar vanuit de mensen in organisaties die moeten omgaan met valse zekerheden. In deze module worden wijsgerige en praktische inzichten aangereikt waarmee ethiek in jouw organisatie ingepast kan worden.
Module 4 Leiderschap in de spiegel
Leiderschap gaat vaak om visies, doelen en resultaten. Maar deze module behandelt leiderschap vanuit een contextoverstijgend denkkader en biedt een reflectie op leiderschap en bijbehorende machtsprocessen. Het succes van inspiratie en ethisch voorbeeldgedrag hangt af van de exploitatie van de handelingsdimensie van leiders.
Module 5 Zingeving en strategie
Organisaties opereren op het snijvlak van maatschappij en samenleving. Medewerkers, opdrachtgevers, klanten en andere stakeholders verbinden zich met organisaties. Van eminent belang wordt de vraag vanuit welke samenhangende grondslagen organisaties deze verbindingen aangaan. Waar komen ze vandaan en welke toekomst biedt dit?
Module 6 Verantwoordelijkheid en waarde
Een goede verankering van de duurzaamheidsgedachte in organisaties leidt tot een grotere positieve impact ervan. Deze module levert een gefundeerde bijdrage aan het belang van verantwoordelijk organiseren en ondernemen. Ook leer je wat het effect is voor organisaties, hun medewerkers en de maatschappij.
Module 7 Nieuwe perspectieven
Vanuit verschillende disciplines word je in deze module gevoed met een aantal ontwikkelingen die buiten je directe zichtveld plaatsvinden en toch van invloed zijn op de evolutie van organisaties. Je leert in de afsluitende module op het onvoorspelbare te anticiperen en een zingevende visie te ontwikkelen op nieuwe perspectieven.
Investering
De opleiding is opgebouwd uit de volgende kosten:
Totaal:
€ 17.800,-
Leergangkosten:
€ 15.000,-
Arrangementskosten:
€ 2.800,-
