Opleiding: Strategisch Accountmanagement in 4 maanden
De verschillen tussen aanbieders worden transparanter, inzichtelijker en kleiner. De hedendaagse klant stelt andere en hogere eisen aan zijn leveranciers en organisaties kunnen daar veelal moeilijk op anticiperen. Met als gevolg dat de verhoudingen tussen partijen, maar ook binnen de organisatie, onder druk komen te staan. De hedendaagse accountmanager dient daardoor vandaag de dag naast gedegen kennis te hebben van de markt, producten en diensten, vooral in staat te zijn om op strategisch niveau te kunnen meedenken met zijn of haar klanten. De strategische accountmanager dient sterk empathisch te bewegen en in staat te zijn de vertaalslag te maken tussen externe vraag en interne mogelijkheden.
Iets voor jou
De training “Strategisch Accountmanagement in 4 maanden” is bedoeld voor Senior Accountmanagers, Strategische Accountmanagers en Key Accountmanagers.
Resultaat
Je ontwikkelt analytische, persoonlijke en strategische vaardigheden die nodig zijn om belangrijke klanten effectief te beheren. Daarnaast ben je in staat verkooptrajecten strategisch op te bouwen en kunt je klantbehoeftes en strategieën in kaart brengen. Je bent in staat de essentie uit complexe vraagstukken te halen, leert hoe je strategische accountgesprekken voert en hoe je daarbij een sterke rol in kunt nemen.
Programma
Dag 1
09:30 Start training
- De kern van Strategisch Accountmanagement.
- Customer Profile: het in kaart brengen en selecteren van een diversiteit aan klanten.
- Interne (organisatie)focus vs. Externe (klant)focus.
- Het sturen van wederzijdse belangen en verwachtingen.
- Voor de tussenliggende periode: het uitwerken van actiepunten.
17:00 Einde training
Dag 2
09:30 Start training
- Terugkoppeling tussenliggende periode: wat ging goed en waar liggen verbeterpunten?
- Managing for growth: accountplanning en strategie voor de komende 3 jaar.
- Het strategische accountmanagement model in 8 stappen.
- Strategisch account portfolio.
- De 7 fases binnen strategisch relatie- en accountmanagement.
- Interne commitment: het in lijn brengen van de interne betrokkenen.
- Voor de tussenliggende periode: het uitwerken van actiepunten.
17:00 Einde training
Dag 3
9:30 Start training
- Terugkoppeling tussenliggende periode: wat ging goed en waar liggen verbeterpunten?
- Het ontwikkelen en uitdiepen van de klantrelatie.
- Het opzetten en sturen van succesvolle verkoopgesprekken.
- Question: de klantvraag en -behoefte achterhalen in gesprekken.
- Het vertalen van de klantvraag naar passende oplossing(en).
- Het presenteren van de oplossing.
- Het maken van de winnende offerte.
- Voor de tussenliggende periode: het uitwerken van actiepunten.
17:00 Einde training
Dag 4
09:30 Start training
- Terugkoppeling tussenliggende periode: wat ging goed en waar liggen verbeterpunten?
- Vanuit de offerte aan de onderhandelingstafel.
- Het succesvol doorlopen van de verschillende onderhandelingsfases.
- Omgaan met weerstand en tegenwerpingen tijdens een prijsonderhandeling.
- Het creëren van commitment voor een wederzijds winstgevende relatie.
- 5 best practices uit de praktijk.
- Voor na de training: het opstellen van een persoonlijk ontwikkelplan.
17:00 Einde training
We bieden deze training ook in een 2-daagse variant aan. Bekijk Strategisch Accountmanagement.
Werkwijze
Stap 1. Je start met een intake
Voorafgaand aan de training vindt een online intake plaats. Je kunt er tevens voor kiezen om je intake telefonisch toe te lichten. Op basis van de intake delen wij je in bij een trainingsgroep met overeenkomstige achtergrond, leerdoelen en aandachtspunten.
Stap 2. Je volgt een inspirerende en interactieve training
De vierdaagse training “Strategisch Accountmanagement in 4 maanden” wordt verspreid over een periode van vier maanden gegeven. Het trainingsprogramma kenmerkt zich door inspirerende inleidingen, die gevolgd worden door theoretische inzichten en praktijkgerichte opdrachten. Plenaire sessies worden afgewisseld met het uitwerken van opdrachten in subgroepen. Het trainingsprogramma is zo opgezet dat je met en van elkaar leert. Tussen de trainingsdagen door werk je opdrachten uit, welke in vervolgsessies teruggekoppeld worden.
Stap 3. Een jaar lang toegang tot je Online Learning Platform
Vanaf je eerste trainingsdag bieden wij je de mogelijkheid om ondersteuning te krijgen bij het in de praktijk brengen van de kennis en inzichten die je opdoet tijdens de training. Middels het Online Learning Platform, jouw persoonlijke leeromgeving, kun je op de momenten dat het jou het beste uitkomt leren. Via de YEARTH app, je tablet of computer kun je artikelen lezen, extra informatie aanvragen, maar ook ondersteuning ontvangen van je trainer.
Over je trainer
De training wordt gegeven door een ervaren salestrainer. Onze trainers zijn mensen met een gedegen opleiding en ruime praktijkervaring. Ieder binnen zijn of haar specialisatie. Door hun jarenlange ervaring begrijpen zij wat er leeft binnen jouw vakgebied. YEARTH trainers kenmerken zich door hun aanpak; positief confronterend, sterk analytisch, gedragsspecialisten, wars van trucjes, een flinke dosis praktijk- en trainerservaring en een focus op samen met deelnemers het hoogst mogelijke resultaat behalen.
