Opleiding: Publiek-private samenwerking bij fraudeonderzoek: organisatie (& inrichting)
Accreditatie / PE punten
- NIVRE (op aanvraag)
- NOvA 3.00 PO-punten, 3 PO (2 PO-punten voor de online bijeenkomst +1 extra PO-punt bij het slagen van de afsluitende toets in de online leeromgeving)
Een aantal randvoorwaarden en (on)mogelijkheden voor succesvolle vormen van publiek-private samenwerking bij de aanpak van fraude nader onder de loep genomen.
Naast cultuurverschillen en regelgeving blokkeert onbekendheid met mogelijkheden en kritische succesfactoren vaak de publiek-private samenwerking. Het ‘niet weten’ blijkt vaker te spelen dan het ‘niet mogen’ of het ‘niet durven’! Vanuit een heldere verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden kunnen afspraken gemaakt worden over de inrichting en aansturing van en de regievoering op het onderzoek. Daardoor blijkt vaak meer mogelijk dan wordt verondersteld.
We behandelen in dit On Demand college o.a. de volgende onderwerpen:
- Vormen, verschillen en gevolgen van PPS
- Randvoorwaarden, mogelijkheden en kritische succesfactoren
- Verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
- Multidisciplinair onderzoek
- Regievoering
- Gevolgen voor organisatie van verslaglegging
U leert:
- Hoe organisatie en aansturing van PPS bij fraudeonderzoeken kan worden verbeterd
- Welke randvoorwaarden noodzakelijk zijn voor succesvolle samenwerking
Over mogelijkheden en kritische succesfactoren bij de organisatie (en inrichting) van PPS en de regievoering op het onderzoek
Collegereeks Fraude & Samenwerking
De samenleving verwacht in toenemende mate dat partijen samenwerken om fraude en criminaliteit gecoördineerd aan te pakken. Hoe kunnen private en publieke organisaties de krachten zo bundelen dat zij optimaal en rechtmatig gebruik kunnen maken van elkaars mogelijkheden en bevoegdheden? Dit staat centraal in de Reeks Fraude en Samenwerking. Dit is college 1. Volg ook:
- Multidisciplinair samenwerken bij aanpak fraude en financieel-economische criminaliteit
- Fraudediagnostiek: analyse van fraudeproblematiek
Programma
Tijdsbesteding: 2-3 uur
Blok I
Kern-domeinen van samenwerking bij fraudeonderzoek
- Binnen het publieke óf het private domein
- Tussen toezicht, handhaving en opsporing
- Mono- of multidisciplinair overheidsoptreden
- Tussen het private en publieke domein
- Private opsporing als onmisbare schakel in hedendaagse veiligheidszorg
- Omgaan met variaties: van onderzoeksjournalistiek tot detectivewerk
- Verschillen, overeenkomsten en hun gevolgen
- Zicht op het waarom van samenwerken: over beweegredenen en belangen
- Het organiseren van multidisciplinair onderzoek: de begeleiding van de Siamese fraude-tweeling
Blok II
- De organisatie van de samenwerking
- De juiste verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
- Schakeringen van multidisciplinair onderzoek
- Multidisciplinaire samenwerking binnen het publieke domein
- Private opsporing in opdracht van de overheid
- Publiek onderzoek met geregisseerde inzet van private derden
- Geregisseerde onderzoeksplanning op basis van vraagarticulatie
- Onderzoekstructurering versus bewegingsvrijheid en professionele ruimte
- Omgevingsrapport en onderzoeksanticipatie
- Vooruitkijken in een onderzoek: anticiperen op ander gedrag
- De effecten van invloedstrategieën op samenwerking
- Gevolgen voor organisatie en verslaglegging
Sprekers
- mr. Gerard Blonk
Interventiestrategist
mr. G.N.M. Blonk
Bestemd voor
Bestemd voorPrivate sector:
(fraude)onderzoekers, (project)managers en professionals veiligheid, juridische zaken en compliance; alsmede in-house counsels, waaronder bedrijfsjuristen.
Publieke sector:
onderzoekers, toezichthouders, inspecteurs en opsporingsambtenaren, belast met FEC/fraudeonderzoek, alsmede leden OM en ZM
en
Adviseurs, specialisten op het gebied van fraude/FEC, waaronder accountants, consultants, advocaten en andere financieel-forensisch deskundigen.
Informatie over een on demand college:
Na aanschaf van het college kunt u dit direct bekijken of op een later moment wanneer het u uitkomt. Het college wordt aangeboden via de besloten en beveiligde leeromgeving van Studiecentrum Kerckebosch. In deze omgeving kan de stof, indien nodig, getoetst worden. Dit is van belang bij colleges waar punten en certificaten worden behaald. In de leeromgeving kunt u ook, indien beschikbaar, het cursusmateriaal (de handout en voorbeelden) en extra lesstof bekijken.