Internet en klantvriendelijkheid...hoe gaat dat?

Het internet, de grootste uitvinding sinds de gesneden boterham. In één klik kun je alles bestellen: van een levensgrote opblaasbare eenhoorn tot een potje onvindbare Peruaanse chocopasta. Het gemak is hemels, maar de klantgerichtheid? Tja, die is ergens onderweg gesneuveld. Vroeger kon je rekenen op de glimlach van de bakker of de groet van de groenteman, maar tegenwoordig is klantvriendelijkheid net zo zeldzaam als een écht persoonlijk Spotify-lijstje. Laten we eens even inzoomen op de absurditeit van onze digitale klantbeleving.

Automatisering: De Doodsteek voor de Klant

 

Niets zegt “we geven om je” zo goed als een chatbot die je begroet met: “Hallo! Hoe kan ik u vandaag frustreren?” Deze bots worden gepresenteerd als de toekomst van klantenservice, maar eerlijk gezegd hebben ze het empathisch vermogen van een koffieautomaat. Vraag iets ingewikkelds, en je wordt vrolijk van het kastje naar de muur gestuurd totdat je het gevoel hebt dat je eigen telefoon je voor de gek houdt. Ach ja, wie heeft er nog een mens nodig als je met een algoritme kunt praten, toch?

 

Het Data-Orakel: Jij Bent Geen Mens, Jij Bent een Grafiek

 

Dan die obsessie met data. Ooit dacht ik dat ik een unieke, levende ziel was, maar dankzij de macht van Big Data weet ik nu dat ik klant 2984 ben, die elke dinsdag om 14:36 een cappuccino bestelt. Heel intiem. Het probleem is dat bedrijven zo gefocust zijn op het voorspellen van je gedrag dat ze vergeten je als mens te zien. “Onze data voorspellen dat u ook nog een vegan brownie wil!” Nee, dank je, maar fijn dat je het vraagt, computer. Oh wacht, dat deed je niet.

 

Verwachtingen: Sneller, Maar Slechter

 

Het internet heeft ons allemaal verwend. We willen alles razendsnel: supersnelle bezorging, bliksemsnelle reacties en met een beetje geluk ook instant-verlichting van al onze problemen. Bedrijven racen om aan die verwachting te voldoen, maar laten vaak iets cruciaals achter: kwaliteit. Een medewerker die luistert? Neuh, daar hebben we geen tijd voor. Een oplossing die past? Sorry, we werken hier liever in standaard antwoorden en copy-paste excuses. Maar hé, je hebt wel je bestelling binnen één dag, dus niet zeuren.

 

De Illusie van Verbinding

 

Social media, nog zo’n verraderlijke grap. Het idee was dat bedrijven dichter bij hun klanten zouden komen. Wat een romantisch sprookje. In plaats daarvan hebben we geautomatiseerde likes en inspiratieloze reacties. “Bedankt voor je feedback, we nemen het mee.” Neem het vooral mee naar de prullenbak, ja. Weet je nog, de tijd dat een bedrijf je naam kende en echt luisterde naar je klacht? Nee, dat weet je niet meer, want dat was in een tijd vóór Instagram.

 

Wat Kunnen Bedrijven Doen?

 

Nu zou een ironische columnist hier kunnen zeggen: “Niets, laat ze maar lekker aanmodderen.” Maar vooruit, een beetje optimisme kan geen kwaad. Bedrijven kunnen natuurlijk wél wat doen. Bijvoorbeeld weer investeren in mensen – je weet wel, wezens met hartslag en empathie. Of technologie gebruiken als ondersteuning, niet als vervanging. O, en data gebruiken om je te helpen, niet om je te bespioneren alsof je de hoofdrol speelt in een digitale versie van The Truman Show.

 

Een Echte Relatie? Droom Verder

 

Laten we eerlijk zijn: we willen nog steeds dat warme gevoel, die persoonlijke touch. Maar met de razernij van het internet is dat een zeldzaam goed geworden. Dus de volgende keer dat een chatbot je begroet alsof hij je begrijpt, bedenk dan: je bent klant 2984 in het systeem. Maar ach, blijf dromen van die ene dag dat je wél weer eens echt gehoord wordt. En tot die tijd? Geniet van je supersnelle bezorging en geautomatiseerde glimlach. Want klantgerichtheid anno nu? Die zit veilig opgeborgen in het digitale museum.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO