Regieorgaan SIA ondersteunt samenwerking hogescholen bij stadslogistiek onderzoek

Regieorgaan SIA ondersteunt samenwerking hogescholen bij stadslogistiek onderzoek. SPRONG stimuleert de samenwerking tussen onderzoeksgroepen van verschillende hogescholen, met als doel om binnen acht jaar uit te groeien tot sterke SPRONG-groepen. Deze groepen bestaan uit samenwerkingen tussen hogescholen en praktijkpartners, zoals bedrijven, publieke instellingen en overheden. Sterke SPRONG-groepen dragen breed bij aan de verbetering van de onderzoekskwaliteit binnen de betrokken hogescholen. SPRONG is een subsidieprogramma van Regieorgaan SIA.

Low Impact in Lastmile Logistics

De SPRONG-groep LILS richt zich op 'Low Impact in Lastmile Logistics'. LILS wil bijdragen aan het verduurzamen van logistiek in de stedelijke omgeving waarbij de logistiek ook de noodzakelijke maatschappelijke transities faciliteert door multidisciplinair en bovenregionaal verbreding. De hogescholen richten zich specifiek op de lastmile logistics, omdat dit zeer zichtbaar is, het vaak bestaat uit relatief kleine leveringen/dunne stromen en een kostbaar onderdeel is van de gehele transportketen, en buitenproportioneel bijdraagt aan emissies, en verkeersonveiligheid en mensuren.

LILS ambieert meer impact te hebben met zowel het onderzoek als onderwijs, ook buiten de eigen regio’s. De samenwerking tussen Breda University of Applied Sciences (BUas), HAN University of Applied Sciences, Hogeschool Rotterdam (HR) en Hogeschool van Amsterdam (HvA) creëert meer massa op dit onderwerp. De activiteiten van LILS worden vormgegeven langs vier pijlers:

  • Het ontwikkelen van een gezamenlijk onderzoeks- en innovatieprogramma in een roadmap;  
  • Het komen tot verdere integratie van de verschillende kennisdomeinen op de drie onderzoekthema's;  
  • Het realiseren verdieping waarbij getracht wordt tot een methodologische aanpak te komen en verdere samenwerking tussen de hogescholen en partners in projecten en onderwijs te creëren (kennishub van LILS en leven lang ontwikkelen);  
  • Het opzetten van een organizational excellence programma om de professionaliteit en kwaliteit van het onderzoek verder te verbeteren.  

Deze pijlers bieden een basis om gezamenlijk uitdagende, extern gefinancierde multidisciplinaire onderzoekstrajecten te initiëren en uit te voeren. LILS is al goed gepositioneerd in de regio’s waar innovaties in praktijk worden gebracht en heeft een goed nationaal en internationaal netwerk.  

Versterken van profilering en positionering van onderzoeksgroepen

De samenwerking binnen SPRONG-groepen zorgt ervoor dat de gecombineerde kennis van de betrokken partijen bijdraagt aan de ontwikkeling van generieke inzichten rond actuele maatschappelijke vraagstukken. Dit versterkt zowel de profilering als de positionering van de onderzoeksgroepen.

Bovendien voorkomt een goede samenwerking en afstemming dat overal afzonderlijk het wiel opnieuw wordt uitgevonden. Hogescholen kunnen profiteren van elkaars werkwijzen, bijvoorbeeld bij datamanagement, kwaliteitszorg of de koppeling tussen onderzoek en onderwijs.

LILS heeft als ambitie om bij te dragen aan de verduurzaming van logistiek in de stedelijke omgeving, waarbij de logistiek ook de noodzakelijke maatschappelijke transities faciliteert. Daarom verbreden we het monodisciplinaire werkveld van CoE KennisDC Logistiek multidisciplinair met expertises van de LILS-hogescholen, zoals ruimtelijke planning, mobiliteit, data en AI, gedrag, energie. Ook verdiepen we de bestaande kennis langs drie onderzoeksthema's, met als doel zo min mogelijk impact veroorzaken met het stedelijk logistiek systeem:   

  • Oplossingen in schaarse ruimte strevend naar zero impact 
  • Kansen door digitalisering 
  • Inspelen op gedragsverandering bij inkoop en afnemers / consumenten. 

Aanleiding

Logistiek is soms deel van het probleem als het om leefbaarheid in de stad gaat, en soms ook een deel van de oplossing. Kenmerkend voor stedelijke logistiek is de spanning tussen enerzijds het private logistieke systeem (gericht op efficiëntie in de keten, en service naar een klant) en anderzijds de meer maatschappelijke doelen vanuit de steden en bewoners waarbij het gaat om minimale overlast en minimale emissies.

In de praktijk is er maar beperkte interactie tussen het private logistieke speelveld en de publieke stedelijke wereld. Juist vanuit die verschillende perspectieven bestaat er een sterke behoefte om te komen tot een gezamenlijke krachtige SPRONG-groep gericht op LILS, waarbij integraal gekeken wordt naar de lastmile. Dit geldt niet alleen voor de concrete doelen in het klimaatakkoord en de uitwerking hiervan in de uitvoeringsagenda zero-emissie stadslogistiek, maar ook voor de andere problematiek, vanuit private kant. 

De LILS-groep werkt aan deze thema’s binnen verschillende lokale living labs en learning communities, maar echte samenhang ontbreekt hierin nog. Daarnaast willen wij het commitment met de bestaande contacten in het werkveld (bedrijven en overheden) versterken. Ook intensiveren we de verbindingen met het kennisveld om meer wetenschappelijke en maatschappelijk impact te realiseren. 

Bron: HAN

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>