SPRONG stimuleert de samenwerking tussen onderzoeksgroepen van verschillende hogescholen, met als doel om binnen acht jaar uit te groeien tot sterke SPRONG-groepen. Deze groepen bestaan uit samenwerkingen tussen hogescholen en praktijkpartners, zoals bedrijven, publieke instellingen en overheden. Sterke SPRONG-groepen dragen breed bij aan de verbetering van de onderzoekskwaliteit binnen de betrokken hogescholen. SPRONG is een subsidieprogramma van Regieorgaan SIA.
Low Impact in Lastmile Logistics
De SPRONG-groep LILS richt zich op 'Low Impact in Lastmile Logistics'. LILS wil bijdragen aan het verduurzamen van logistiek in de stedelijke omgeving waarbij de logistiek ook de noodzakelijke maatschappelijke transities faciliteert door multidisciplinair en bovenregionaal verbreding en verdieping langs drie onderzoeksthema's:
- Oplossingen in schaarse ruimte strevend naar zero impact of zelfs een positieve impact;
- Inspelen op gedragsverandering bij inkopers, afnemers en consumenten;
- Kansen door digitalisering.
De samenwerking tussen vier hogescholen BUas, HAN, HR en HvA wordt vormgegeven langs vier pijlers: een onderzoeks- en innovatieprogramma in een roadmap, integratie van verschillende kennisdomeinen op de onderzoekthema's, een kennishub en een organizational excellence programma.
Versterken van profilering en positionering van onderzoeksgroepen
De samenwerking binnen SPRONG-groepen zorgt ervoor dat de gecombineerde kennis van de betrokken partijen bijdraagt aan de ontwikkeling van generieke inzichten rond actuele maatschappelijke vraagstukken. Dit versterkt zowel de profilering als de positionering van de onderzoeksgroepen.
Bovendien voorkomt een goede samenwerking en afstemming dat overal afzonderlijk het wiel opnieuw wordt uitgevonden. Hogescholen kunnen profiteren van elkaars werkwijzen, bijvoorbeeld bij datamanagement, kwaliteitszorg of de koppeling tussen onderzoek en onderwijs.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO