Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
zeer eens met wat je schrijft. Mooi gezegd. Simpel.
Mijn definitie van een goede coach is "Een goede coach is iemand die zichzelf sneller overbodig maakt dan zijn collegae coaches. Dat geldt wat mij betreft ook voor consultants, adviseurs en interimmers.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Natuurlijk is het zo dat coaches in een aantal gevallen te snel ingezet worden. Echter hier ligt ook een belangrijke taak voor de coach. Deze zal door een gedegen analyse allereerst helderheid moeten krijgen over de vraagstelling. Hiertoe heeft hij/zij meer dan voldoende mogelijkheden en instrumenten.
Van daaruit moet er een plan opgesteld worden met duidelijke en concrete doelstellingen. Dit plan kan betekenen dat de coach wel of niet aan het werk gaat. Zo transparant dient het te zijn.
Wanneer het gaat om het coachen van medewerkers kunnen er gegronde redenen zijn waarom er een coach ingezet wordt. Zo heeft de coach geen directe relatie met de medewerkers en het management (hierbij dient wel duidelijk te zijn dat de coach niet met een geheime opdracht belast is vanuit het management!). De coach heeft geen directe relatie met het werkveld (dient hier wel bekent mee te zijn!) waardoor hij/zij de emoties die met het werkveld samenhangen objectief kan beoordelen.
Daarbij (daardoor) kan de coach de gesprekken vak- en bedrijfsoverstijgend vormgeven.
Ik vind het te kort door de bocht te stellen dat coaches vaakoverbodig zijn. Juist op het gebied van “gebeurtenis -> gedachte -> gevoel -> gedrag -> gevolg” is er nog een hoop te winnen!
Gerard Castermans
Edu-line
Maar toch is er dat vraagteken bij mij, als volkomen buitenstaander bij het werkveld waar jij je scoop op hebt: En dat is het startpunt - zou altijd het uitgangspunt moeten zijn - > de organisatie of individuele entrepeneur/medewerker; die stelt de hulpvraag. En als er een hulpvraag is, moet elke coach of consultant uit de startblokken! Kortom: Als er een hulpvraag is (en daar moet dus op gewacht worden) dan is een coach nooit overbodig, maar nodig. En veelal (heel) erg; want zeg nou zelf: Wie heeft de wijsheid in pacht?
Dank jullie voor de reacties. Waar het me om gaat is het volgende:
1. Er wordt te snel beroep gedaan op allerlei (externe) deskundigen, terwijl veel zaken gewoon verstand of handelen vragen.
2. Te veel externen 'doen maar wat' zonder zich naar klanten rekenschap te geven van hun toegevoegde waarde.
Natuurlijk zijn beide mechanismen goed voor de business van met name menig dienstverlener. Je kunt er veel uren mee 'wegzetten' en aardig op binnenlopen.
Maar het gevolg is wel dat alle consumenten en afnemers van hun klanten daar wel de prijs voor betalen, omdat de kostprijs stijgt vanwege een herhaaldelijk onnodig of inefficiënt beroep op externen.
En dan betalen u en ik uiteindelijk toch nog de rekening.
Wanneer ondernemers en managers zich rekenschap geven van hun primaire taak: zorgen dat de business zo goed mogelijk loopt, en vervolgens hulp inroepen om dat meetbaar beter, slimmer, goedkoper en dergelijke te doen, dan is er niets aan de hand.
In veel andere gevallen moeten menig ondernemer of manager zich - volgens mij - eerst eens achter de oren krabben voordat hij of zij een coach, trainer, adviseur inschakelt.
Daar bedoel ik natuurlijk niets onaardigs mee. Noch naar ondernemers, noch naar dienstverleners.
Het is nu eenmaal zo, dat ik zowel business coach alsook ondernemer ben. Dus ken ik beide kanten van dezelfde medaille.
Kijk anders ook op http://www.dewandelendecoach.nl voor meer info over deze visie. Daar vinden jullie ook andere columns, zoals “koelkasten en coaching” en “leiderschap” die over dezelfde thematiek gaan”.
Mvrgr
Anneke Walraven
MD De Wandelende Coach