Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Leuk stuk! Ik ben niet naar de lokatie zelf geweest waar Peter Diamandis sprak, heb het lekker online gedaan...over verandering gesproken.
Ik heb een vraag aan je. Zelf hebben we onlangs een inspirerend event georganiseerd (FutureReadyEvent) en veel zaken die jij beschrijft zijn aan bod gekomen. Wel zien we dat het voor ondernemers en bedrijven een uitdaging is. Waar gaan we beginnen en hoe?
Wat is jou idee hierover?
MvG, Alexander Ket
Mijn smartphone, laptop, stofzuiger of koffiemachine houden uiteindelijk op zonder electriciteit. De uwe niet?
Je hebt wederom een zeer goed en helder stuk geschreven, over een zeer intelligente man!
Ik herken er meteen in :
Dat 'out of the box' denken...
in eerste instantie sowieso weerstand opwekt.
Terwijl juist daar de kansen liggen...
Want áls het je lukt om (met je team) op een 'andere wijze' naar problemen of innovatie te gaan kijken...
Kom je tot de meest mooie nieuwe en praktische oplossingen om echt tot vooruitgang te kunnen komen!
Maar nieuw... blijft in het begin (net als leren fietsen) toch altijd een beetje eng...
Mensen (vooral leidinggevenden) zijn bang daardoor iets kwijt te raken...
terwijl ze er juist zoveel meer inzetbare informatie en verbeterideeën voor terug kunnen krijgen!
Is dat misschien voor een stuk nog altijd onze nuchtere Nederlandse mentaliteit Ton?
Groeten
Peter van Riel
Openstaan voor vernieuwing brengt altijd een zeker risico met zich mee. Ik weet niet of wij als Nederlanders daar anders tegenover staan. Gezien de technologische veranderingen die op ons afkomen is aanpassingsvermogen cruciaal. Wellicht moeten we ons vaker door de volgende quote laten inspireren:
"I can't understand why people are frightened of new ideas.
I'm frightened of the old ones".
John Cage, Amerikaans componist
Mvrgr,
Ton Verbeek
Innoveer de manier waarop je innoveert!
Het eerste wat je moet doen is je ideeënbus de deur uit doen. Dat zet geen zoden aan de dijk. Mede hierdoor wordt er in Nederland gemiddeld nog geen 1 idee per werknemer per jaar ingebracht.
Vervolgens kies je voor een uitdaginggedreven aanpak. Dat kan bijvoorbeeld op het gebied van technologie, p&o, het productieproces of marketing.
Laten we als voorbeeld Freddy Heineken nemen. Die was vast van plan om in de zeventiger jaren met zijn bier Amerika te veroveren. De uitdaging die hij naar zijn staf communiceerde was de volgende:
'Hoe kunnen we binnen een maand tijd New York met ons exportbier veroveren?'
Zo'n goed afgebakend kader geeft richting aan de innovatie en wekt veel creatieve energie op. Hierdoor kwam men op een geweldig idee. Resultaat: binnen een maand tijd vloeide bij 70% van de horeca in N.Y. Heineken uit de tap!
De paradox is dat je door een goed kader beter buiten de kaders leert denken! En daar draait het uiteindelijk om bij innovatie.
Pas deze strategie vaker toe en sta open voor technologische ontwikkelingen. Dan weet ik één ding zeker: je wordt de 'spekkoper van de toekomst!'
Mvrgr,
Ton Verbeek
Een citaat: <em>"The technological disruption to the job market has only just started. The number of digital startups has exploded. Just as computer-games designers invented a product that humanity never knew it needed but now cannot do without, so these firms will no doubt dream up new goods and services to employ millions."</em>
Het lijkt erop dat de werkgelegenheid van de toekomst vooral ligt bij die sectoren die de robotisering en andere geavanceerde technische vondsten en hulpmiddelen voortvarend weten in te zetten.
En dan natuurlijk de 'digital start-ups' Onlangs stond ik versteld van het enthousiasme en het elan waarmee tal van ondernemers uit Europa hun <a href="http://www.managementsite.nl/37032/ondernemerschap/ondernemerschap-thenextweb-trends-tips.html" target="_blank" rel="nofollow">start-ups</a> etaleerden. Dat viel mij mee want ik dacht dat de VS ons <a href="http://www.managementsite.nl/36349/ondernemerschap/internet-ondernemerschap.html" target="_blank" rel="nofollow">internet ondernemerschap</a> al helemaal wegdrukte.
Kortom; de technologische vernieuwing komt in een hogere versnelling. Veel mensen en organisaties spelen enthousiast in op de nieuwe mogelijkheden. <em>'Zij creëren vanuit de vrije datastroom het nieuwe goud.’</em> Of Zoals Ton Verbeek stelt: <em>‘je wordt de spekkoper van de toekomst!’</em>
Dit stelt eisen waar velen nog onvoldoende weet van hebben. Op ManagementSite volgen wij de opgedane ervaringen en inzichten op de voet. We komen dit jaar met een apart 'channel' over Innovatie met onderwerpen als disruptive technologies, online ondernemen, social media marketing en nieuwe organisatievormen. Een aanleunend channel wordt gewijd aan ondernemerschap, concurrentiekracht, IT&business.
U blijft op de hoogte!
Willem Mastenbroek
Hoofdredacteur ManagementSite