Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Helder verwoord stuk, maar systeemkritiek is ook een kamerscherm waarachter het gemakkelijk schuilen is. Eichmann is uiteindelijk ook , terecht m.i., veroordeeld.
Verantwoordelijkheid begint waar de regels ophouden. Ik heb nog weinig verantwoordelijkheidsbesef, laat staan verantwoordelijk gedrag, gezien bij de verantwoordelijke topambtenaren.
Dat rechters dat niet mogen is uitzonderlijk t.o.v. andere Westerse landen en schijnt een erfenis uit 18-zoveel te zijn.
Dat het UWV geen intern mechanisme heeft om 'zure zaken' te verzamelen waar medewerkers last van hebben en de politiek tot verandering te dwingen is jammer. Of, waarom niet: gewoon zelf de redelijkheid laten prevaleren en bepalingen als 'het UWV kan' benutten en oprekken tot er een redelijke en billijke uitkomst resulteert?
Klinkt als dat er sprake was van zware weeffouten bij de opzet. Als je je een beetje verdiept in de materie is het een wonder dat er nog zoveel goed gaat. Bottomline: 'alles draait om de eenvoud' (vrij naar Het Goede Doel jaren 80).
De geschetste oplossingen lijken goed, maar kunnen ook tot zeer chaotische communicatie leiden tussen ambtenaren en Tweede Kamer; de oekaze van Kok was niet helemaal voor niks!
Het echte probleem zit in de Tweede Kamer die nu zo hoog van de toren blaast. Die stelt wetten vast waar de onredelijkheid en disproportionaliteit van afdruipt. Destijds bij de Toeslagen. Nu bij de Corona-noodwet. En later probeert de Tweede Kamer dan de schuld af te schuiven op politici en ambtenaren. Tsja, lekker makkelijk.
Pieter Omtzigt heeft in een verhoor vorige week terecht gezegd: De bron van de ellende zit bij het wetgevende proces. Het is niet sexy om je met moeilijke (belasting) wetten bezig te houden, dus doen Kamerleden liever interviewtjes bij Op1 en geven persconferenties of gaan op tournee. Maar als je schandalen wilt voorkomen, moet de Tweede Kamer elk wetsvoorstel minutieus doornemen en kritisch de consequenties doordenken. En precies dat gebeurt nu gewoon niet. Dat is het werkelijke probleem. Zegt Pieter Omtzigt!
Ik denk een zeer rake analyse.
Ik noem
1. de kwaliteit van onze wetgevingsjuristen is in de afgelopen decennia achteruit gegaan; de handhaafbaarheid van de regels is beneden een aanvaardbaar peil gekomen
2. de neiging om veel feitelijk te omschrijven in regelgeving in plaats van het ultieme belang of de werkende principes van de regelgeving leidend te maken
3. kamerleden die goedkoop willen scoren als 'do gooder' en totaal geen weet blijken te hebben van de uitvoeringsproblematiek waarmee ze de ambtenaren opzadelen; geheel eens met wat Jan van der Zanden hierover zegt.
4. totaal gebrek aan effectieve beleidsrapportages die voor bijsturing kunnen zorgen. Ook in dit geval blijkt dit weer, niemand weet blijkbaar wat de real life effecten van toeslagen zijn geweest (een taak van de ambtelijke organisatie) en is druk met 'zwarte pieten' nu de kamer onderzoek pleegt
5. Op het doorschuiven van schuld en verantwoordelijkheid zitten we nu niet op te wachten. Hoog tijd om al die energie te besteden aan verbetering: een overheid die goed presteert en minder kost. Want dat zou ook een onderzoekje in deze casus waard zijn.
- om willekeur te voorkomen willen we alles strak en gedetailleerd vastleggen
- dat leidt tot steeds meer regels
- dat je al die regels niet meer onderling consistent kan houden is bijna onontkoombaar
- de regels worden in beton gegoten en sluiten daardoor heel vaak niet meer aan op de werkelijkheid die de uitvoerenden ervaren
- op specifieke situaties kan (lees: mag) niet worden ingespeeld, want dat is tegen de regels
- er ontstaan onwenselijke situaties
- en soms barst de bom en dan komt alles naar buiten
De oplossing is toch echt: minder regels, minder details en meer bevoegdheid bij uitvoerenden om in te spelen op specifieke situaties.
Lees ook gerust: "Laveren tussen willekeur en bureaucratie"
https://www.markensteijn.com/index.php/management/130-laveren-tussen-willekeur-en-bureaucratie
Er zijn 2 belangrijke principes die bij wet- en regelgeving zou moeten worden toegepast:
1: differentieer naar doelgroepen, en houdt rekening met alle voorkomende life events. Dus niet iedereen en alle situaties over 1 kam scheren.
2: geen harde alles of niets grenzen, maar naar gradueel en naar rato straffen. De verleiding is namelijk te groot om het spoedbezoek aan het ziekenhuis in de laatste week van december als 'zakelijk' aan te merken zodat je niet gestraft wordt met de volledige bijtelling van je leaseauto als je onder de grens van het maximale aantal prive kilometers had gepland te blijven. Dat soort regels roept fraude op.