Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Als je naar een ver land trekt, ken je de lokale betere taxicentrale niet en neem je de taxi meestal aan een taxistandplaats. En het is op die stanplaatsen dat men meer kans maakt om op (soms illegale) chauffeurs te vallen die de regels niet correct naleven. Een taxirit bestellen via een taxicentrale (en daaronder versta ik ook taxicentrales als TCA of biedt meer zekerheid omdat de centrale haar reputatie (merk) hoog moet houden.
Ik begrijp dan ook, als je op reis gaat, dat je naar grote, bekende wereldmerken grijpt omdat je de andere niet kent.
Maar er is een belangrijk ptobleem met dergelijke monsterapps: ze willen domineren en streven naar een monopolie. Zelfs als dat dure dumping vereist. En zodra de app een monopoliepositie verworven heeft.. dan stijgen hun prijzen en kan ze meer dan 25% van de omzet van de chauffeur afromen. Dat is wat tegenwoordig met de wereldspelers gebeur. Dus let op als je morgen de monopolieprijs moet betalen.
Wat erg is: door hun dumpingpraktijken kunnen ze de markt volledig verpesten. En dan verlaagt de kwaliteit bij de concurrenten. Overigens gaat dit ook gepaard met sociale dumping...jouw glimlachende chauffeur verdient heel weinig (op veel plaatsen in de VS en Europa netto 3 à 4 of 5 Euro per uur met zeer lange dagen om hun mooie slee af te betalen aan het leasingbefrijf gefurende minimu 3 jaren. En als (schijn)zelfstandige (volledig afhankelijk van hun "werkgever" genieten ze niet van sociale zekerheid.
Dumping door gigantische verliezen en het nastreven van monopoliepisitie, hier heb je recente officiële info die het aantoont:
1) Sept 2018: Singapore straft Uber en Grab wegens monopolie na onderlinge overname-operatie. Beide krijgen een totale boete van 8,1 miljoen euro. Na overname van Uber kreeg Grab 80% van de markt in Singapore in handen en stegen de prijzen recent 10 tot 15%.
2) Februari 2018: Uber maakte in 2017 $4,5 verlies =60% van eigen omzet (commissies op taxiritten). Vertaald naar omzet chauffeurs betekent dit dat er wereldwijd 40,54% verlies gemaakt wordt op de omzet van de Uber-chauffeurs. Waarom? dumping met als einddoel monopolie. Dan prijzen fel verhogen (en nog meer afhouden van de inkomsten van de chauffeurs).
Concreet: de echte prijs van uw Uberrit zou met 41% moeten verhoogd worden om niet verlieslatend te zijn.
3) 16 augustus 2018 Nieuwe kwartaalcijfers tonen aan dat Uber verder stevige verliezen maakt in 2018 om zijn omzet te kunnen verhogen.
Beste Marcel. GRAB functioneert ook met taxi's en kan beschouwd worden als een taxicentrale, die vergelijkbaar is met centrales als TCA (Taxicentrale Amsterdam) en RTC (Rotterdamse Taxicentrale), G7 Parijs, Taxi Berlin,... die allemaal ook naast de bestelling via telefoon, een gelijkaardige app gebruiken als die van Uber en Grab. Wat je de "traditionele" taxi noemt is zeer relatief: dergelijke apps werden al door taxicentrales in grootsteden aangeboden in 2010, jaren voor de opkomst van Uber. En toen al was het de dichtstbijzijnde taxi die afkwam en te volgen was op je smartphone.
Als je naar een ver land trekt, ken je de lokale betere taxicentrale niet en neem je de taxi meestal aan een taxistandplaats. En het is op die stanplaatsen dat men meer kans maakt om op (soms illegale) chauffeurs te vallen die de regels niet correct naleven. Een taxirit bestellen via een taxicentrale (en daaronder versta ik ook taxicentrales als TCA of biedt meer zekerheid omdat de centrale haar reputatie (merk) hoog moet houden.
Ik begrijp dan ook, als je op reis gaat, dat je naar grote, bekende wereldmerken grijpt omdat je de andere niet kent.
Maar er is een belangrijk ptobleem met dergelijke monsterapps: ze willen domineren en streven naar een monopolie. Zelfs als dat dure dumping vereist. En zodra de app een monopoliepositie verworven heeft.. dan stijgen hun prijzen en kan ze meer dan 25% van de omzet van de chauffeur afromen. Dat is wat tegenwoordig met de wereldspelers gebeur. Dus let op als je morgen de monopolieprijs moet betalen.
Wat erg is: door hun dumpingpraktijken kunnen ze de markt volledig verpesten. En dan verlaagt de kwaliteit bij de concurrenten. Overigens gaat dit ook gepaard met sociale dumping...jouw glimlachende chauffeur verdient heel weinig (op veel pkaatsen in de VS en Europa netto 3 à 4 of 5 Euro per uur met zeer lange dagen om hun mooie slee af te betalen aan het leasingbefrijf gefurende minimu 3 jaren. En als (schijn)zelfstandige die volledig afhankelijk zijn van hun "werkgever" genieten ze niet van sociale zekerheid.
Dumping door gigantische verliezen en het nastreven van monopoliepisitie, hier heb je recente officiële info die het aantoont:
1) Sept 2018: Singapore straft Uber en Grab wegens monopolie na onderlinge overname-operatie. Beide krijgen een totale boete van 8,1 miljoen euro. Na overname van Uber kreeg Grab 80% van de markt in Singapore in handen en stegen de prijzen recent 10 tot 15%.
2) Februari 2018: Uber maakte in 2017 $4,5 verlies =60% van eigen omzet (commissies op taxiritten). Vertaald naar omzet chauffeurs betekent dit dat er wereldwijd 40,54% verlies gemaakt wordt op de omzet van de Uber-chauffeurs. Waarom? dumping met als einddoel monopolie. Dan prijzen fel verhogen (en nog meer afhouden van de inkomsten van de chauffeurs).
Concreet: de echte prijs van uw Uberrit zou met 41% moeten verhoogd worden om niet verlieslatend te zijn.
3) 16 augustus 2018 Nieuwe kwartaalcijfers tonen aan dat Uber verder stevige verliezen maakt in 2018 om zijn omzet te kunnen verhogen.