Nee-zeggen of het 14% argument gebruiken

Columns

Pas gezien op TV – in het reclameblok. Een wat flets geklede- en timide man loopt in de slaapkamer rond met een folder voor auto’s in zijn hand. Hij staat- en zit voor de spiegel. Zoekt en oefent argumenten om te overtuigen dat het deze auto moet worden. Voor hem is het allang duidelijk, dus eigenlijk is het maar onrecht dat hij ‘m niet krijgt. Hij overweegt hardop: “je moeder kan mee”, “ruimte voor de kinderen”, “ABS, ESP, ETC”. Hij zoekt verder in de folder. “Parkeersysteem, da’s ook handig voor jou”. “En mij”, haast hij zich erbij te zeggen. Totdat… Het ei van Columbus. Zijn blik licht op, z’n enthousiasme stijgt: deze auto heeft slechts 14% bijtelling en dat is nou nét het argument dat hij nodig heeft! Hij rent de trap af, naar zijn vrouw, en realiseert zijn droom(auto).

Tot zov...

Branko
Hilarisch artikel, medewerkers die met een eigen voorstel komen. Sterker, met een doordacht en gefundeerd voorstel komen. Echter linea recta weer door de manager naar buiten worden gestuurd, als ware het huiswerk niet op orde. Ik kan geen beslissing nemen naar aanleiding van jullie gedegen redenering en argumentatie, wel indien je 1 geweldig argument hebt. En dat alles op basis van een reclame slogan. Ik herhaal, een reclame slogan. Goh je zult je als medewerker ongetwijfeld ontzettend gewaardeerd voelen kan ik mij zo voorstellen.

Gelukkig heeft de manager allang geconcludeerd dat hij het al lastig genoeg heeft en dat het voorstel enkel tot meer overlast zal gaan zorgen. Maar het uitstel geeft mooi ruimte aan de medewerkers om eens te reflecteren over hoe voortaan zijn belang te eren. Je mag best een voorstel doen, op de voorwaarde dat je de manager ontlast. Ironisch dat een dergelijk voorstel nog wel eens een doorbraak zou kunnen geven in de schijnbaar onoplosbare ellende waar de manager in rond rent.

Overigens is de wijze waarop de manager zijn interventies pleegt inderdaad erg efficiënt en op de korte termijn ook zeker effectief. Of dat ook op de lange termijn positieve effecten genereert valt echter zeer te betwijfelen. Ook opgemerkt dat we nu een uitbreiding hebben in het scala aan managementinterventies. U wilt ook effectiever functioneren als manager, zap dan voortaan niet meer weg van de reclames. Goud voor het oprapen. "Dat zou u ook eens moeten doen!"

Meer over Creativiteit