Heb je last van ja zeggers en nee doeners?

Columns

Ik spreek regelmatig leidinggevenden en docenten die kampen met het probleem dat mensen ja zeggen en vervolgens niet doen wat er is afgesproken.

Ze vertellen me het volgende:
“Ondanks alle uitleg doen mijn medewerkers niet wat hen is opgedragen”
• “Mijn collega’s geven aan dat ze begrijpen wat de bedoeling is en toch gebeurt er niets”
• “Mijn groep geeft aan de uitleg te begrijpen en welke opdrachten gemaakt moeten worden en toch doen ze het niet”

Met als gevolg dat ze verzuchten:
“Ik snap niet wat er mis gaat; ben ik niet duidelijk genoeg?”
• “Hoe is het mogelijk dat mijn mensen niet doen wat ze moeten doen. Het lijkt alsof ze me helemaal niet horen”
• “Het lijkt of mijn groep zijn eigen gang gaat. Ze zeggen gewoon wat er van ze verwacht wordt en doen hun eigen ding”

E...





Jos Steynebrugh
Boterzachte benadering.
Afspraken schriftelijk vastleggen, zonodig handtekening eronder.

Communiceer dat er slechts 3 smaken zijn: voice, cooperation or exit
We kennen dus géén mensen die hun stem niet verheffen of gaan zitten mokken.

Twee gele kaarten is oranje, drie is rood.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent
Suzanne Reep
En rood is eruit, Jos? Of gaan de mensen voor de rode kaart al weg? Het klinkt een beetje als communicatie in eenrichtingsverkeer. Niet heel erg innovatief.

Bovenstaande lijkt misschien boterzacht. Maar je hoeft hierin ook niet door te slaan. Je hoeft niet huilend voor de groep te gaan staan.

Maar het werkt heel positief als je een medewerker zegt wat je constateert in zijn/haar gedrag. Dat ze 'ja' zeggen, maar het hele lichaam 'nee' uitstraalt. Het geeft het gevoel dat je echt betrokken bent, met de medewerkers samen wilt werken en het uiterste eruit wilt halen. En dat wil je uiteindelijk toch? Niet dat je alleen maar opdrachten geeft, die uitgevoerd moeten worden.

Wat is nou mooier:
Instructies geven en op papier zetten. Wie niet luisteren wil...
Of door even iets meer te doen met je rol als leidinggevende (positief beinvloeden en motiveren) en je menselijke kant te laten zien, echt alles uit een werknemer te halen. Binding met de organisatie. Positief effect op de bedrijfsresultaten. Want zo werkt het echt. Haal je zelf toch ook meer werkplezier uit?
Hans Visser - United Sense
Op zich 4 goede stappen met een groot risico van niet uitkomende verwachtingen. Want het open uit- en aanspreken, collegiale bijsturing, de organisatiecultuur, maar bovenal het Organisatiegedrag (naar medewerkers toe) en zoals Jos in z'n reactie terecht stelt en als de organisatie elf het goede voorbeeld geeft, stevige duidelijkheid.

Tips en tricks of aanwijzingen in deze stappen alléén zetten t.a.v. dit gedrag, wat wij Mentaal Verzuim noemen, geen zoden aan de dijk.

Ik ga wel helemaal met je mee t.a.v. emoties.

Meer over Leidinggeven