Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Goed stuk, heel herkenbaar. Maar toch.... is het dan zo slecht gesteld met HP, dat wist ik eerlijk gezegd niet, zeker niet omdat wij in ons bedrijf nogal wat van die bullen hebben.
Overigens hoop ik dat het toeval is, die advertentie van de concurrent zo vlak naast jouw column. Het lijkt wel of het stuk door hen is geschreven of ben jij door hen gedreven?
Met vriendelijke groet,
Nico
P.S. dat het rijmt komt toevallig zo uit
Nico,
de enige instantie die mij kan drijven heeft héél andere initialen en is al vrij precies 2009 jaar dood
Groet,
Jos
In deze tijd staan marges onder druk en als een reseller het moet hebben van de marge die ze maken op cartridges dan zijn ze volgens mij verkeerd bezig. Ze voegen dan toch weinig toe?
Het is een trend die onomkeerbaar is: een fabrikant gaat direct de dialoog aan met de klant om betere producten te leveren. Als die dialoog gestart is, is het een zeer kleine stap naar het aanbieden van complementaire producten. Als deze complementaire producten als cartridges of updates goedkoper direct verkocht kunnen worden, dan is de consument daarmee geholpen. Sterker nog, ik denk dat bij HP consumenten aangeven minder voor cartridges te willen betalen.
Wat zou jij HP adviseren?
Groet,
Bastiaan
ik zou HP adviseren contact te nemen met fans die ondanks de slecht georganiseerde service, produkten die trammelant geven bij Windows versies of updates, produkt informatie die incompleet is, een organisatie met klant onvriendelijke procedures TOCH hun produkten kopen. Maar ook met een adviseur die het metier kent en die de moeite neemt om erover te schrijven. Liefst in één persoon.
Ik ken zo iemand . . .
Groet,
Jos