De ondergang van het rijk van Koning Hippo

Er was eris een koning in een land waar de zon nooit onderging. Zijn naam was Hypo Potamus, afgekort Hippo of HP voor zijn vrienden en fans. Zijn koninkrijk bestond uit eilandjes, verspreid over de hele aardbol. Wáár de koning ook maar een raam van zijn kasteel open deed zag hij zo ver als hij kijken kon in alle bedrijven zijn producten: printers en scanners, duidelijk herkenbaar aan het blauwe logo met zijn initialen. Het waren de beste apparaten uit de hele wereld, want dat had de koning gezegd tegen de ontwerpers. Ze waren wel een beetje kostbaar. Dat kwam omdat de koning wilde dat de onderdanen die ze bedachten en maakten goed te eten hadden. En zo bleef zijn koninkrijk groeien en groeien en groeien. De takken van de bloemkool reikten bijna tot de hemel.

Andere koningen werden jaloers ...

Nico Tak
Lid sinds 2019
Jos,

Goed stuk, heel herkenbaar. Maar toch.... is het dan zo slecht gesteld met HP, dat wist ik eerlijk gezegd niet, zeker niet omdat wij in ons bedrijf nogal wat van die bullen hebben.
Overigens hoop ik dat het toeval is, die advertentie van de concurrent zo vlak naast jouw column. Het lijkt wel of het stuk door hen is geschreven of ben jij door hen gedreven?

Met vriendelijke groet,

Nico

P.S. dat het rijmt komt toevallig zo uit
Jos Steynebrugh
gedreven . . .

Nico,

de enige instantie die mij kan drijven heeft héél andere initialen en is al vrij precies 2009 jaar dood

Groet,
Jos
Bastiaan
Beste Jos,
In deze tijd staan marges onder druk en als een reseller het moet hebben van de marge die ze maken op cartridges dan zijn ze volgens mij verkeerd bezig. Ze voegen dan toch weinig toe?
Het is een trend die onomkeerbaar is: een fabrikant gaat direct de dialoog aan met de klant om betere producten te leveren. Als die dialoog gestart is, is het een zeer kleine stap naar het aanbieden van complementaire producten. Als deze complementaire producten als cartridges of updates goedkoper direct verkocht kunnen worden, dan is de consument daarmee geholpen. Sterker nog, ik denk dat bij HP consumenten aangeven minder voor cartridges te willen betalen.

Wat zou jij HP adviseren?

Groet,
Bastiaan
Jos Steynebrugh
Bastiaan,

ik zou HP adviseren contact te nemen met fans die ondanks de slecht georganiseerde service, produkten die trammelant geven bij Windows versies of updates, produkt informatie die incompleet is, een organisatie met klant onvriendelijke procedures TOCH hun produkten kopen. Maar ook met een adviseur die het metier kent en die de moeite neemt om erover te schrijven. Liefst in één persoon.

Ik ken zo iemand . . .

Groet,
Jos

Meer over Logistiek & Supply chain management