Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het getuigt van een enorme mensenkennis en relativering in een wereld van veel gebakken lucht, waar we toch mee hebben te maken.
Ik wil/kan daar niet aan mee doen!
dan help ik het instandhouden.
Ik ben me er echter wel van bewust mijn eigen leven met deze opstelling moeilijker te maken dan nodig is. Maar in ieder geval ben ik mezelf trouw en kan me derhalve s'ochtends in de spiegel recht in de ogen blijven kijken.
Vriendelijke groet,
Monique
Naar mijn idee zijn er diverse soorten marketingmix voor personen of bedrijven. De verpakking is inderdaad erg belangrijk, maar moet niet altijd hetzelfde zijn. Bovendien is met een gekozen strategie na verloop van tijd nauwelijks nog een weg terug. Zeker een individuele verpakking is later lastig te veranderen.
De omschreven persoonlijke verpakking vind ik uiteindelijk goed passen bij de typering die de schrijver in het begin van zijn carriere heeft gekregen van zijn omgeving. Ook het universele karakter van deze handleiding past in dit beeld.
Gelukkig verraadt de cynische toon het relativeringsvermogen van de schrijver, maar dat had ook wel gewoon vermeld kunen worden.
Afgezien van alles gaat het overigens wel over een succes-formule. Deze persoonlijkheid en deze verpakking vormen kennelijk een goede combinatie.
Betreffend heerschap geeft aan dat 'verpakking' belangrijk is terwijl een degelijk strateeg/manager er toch kennis van dient te hebbend dat de daadwerkelijke inhoudt van zijn/haar product datgene is waar het uiteindelijk om draait. Mooie beloften en schone schijn zijn reeds meerdere malen als bedrog ontmaskerd. Ik moet dus helaas concluderen dat ik mij in het geheel niet kan verenigen met de mening welke de heer Wielinga is toebedeelt. Daarnaast wil ik een wel zeer kritische noot plaatsen bij de opmerking dat een eenmaal gekozen strategie onomkeerbaar zou blijk te zijn.
Een degelijke strategiebepaling laat altijd ruimte voor verandering (en dus ook het verwerpen van de gekozen strategie). Wanneer dit in praktijk niet zo zou blijken te zijn dan zou menig multinational vastgepint zijn aan de eerder gekozen statische strategie welke in het geheel niet zou werken in een alsmaar veranderende markt. Naar mijn bescheiden mening is dit toch een loutere illusie.
Gelukkig kan ik uit de toon van het originele stuk opmaken dat er, in uitzondering op velen, toch een degelijk analyticus ten toon heeft weten te spreiden dat men niet mee hoeft te gaan in de wereld van gebakken lucht. Prachtig stuk.
Met een vriend elijke groet.