- Achtergrond
- De opbouw van het werknet
- Het effect
- Oom Jan leert zijn neefje schaken
- Deskundigheid
- De literatuurbijdrage
- De leercurve van werknetten
- De praktijk
- Epiloog
Achtergrond
Na 30 jaar als strategisch management adviseur ervaring te hebben opgedaan met grote en minder grote organisaties in het bedrijfsleven en de overheid, neem ik het recht om over "the old boys netwerk" te gaan schrijven.
Dit verhaaltje is uit het leven gegrepen en onderzoek heeft niet plaatsgevonden. Mochten lezers, vol walging, deze door mij beschreven werkelijkheid verachten dan toon ik begrip en genegenheid. Mijn frustraties bij de opbouw en toepassing (en afbouw) van mijn netwerk dienen slechts ter lering en vermaak van hen die bereid zijn verder te lezen.
Praten over netwerken is trendy, maar tot op heden be...
Het getuigt van een enorme mensenkennis en relativering in een wereld van veel gebakken lucht, waar we toch mee hebben te maken.
Ik wil/kan daar niet aan mee doen!
dan help ik het instandhouden.
Ik ben me er echter wel van bewust mijn eigen leven met deze opstelling moeilijker te maken dan nodig is. Maar in ieder geval ben ik mezelf trouw en kan me derhalve s'ochtends in de spiegel recht in de ogen blijven kijken.
Vriendelijke groet,
Monique
Naar mijn idee zijn er diverse soorten marketingmix voor personen of bedrijven. De verpakking is inderdaad erg belangrijk, maar moet niet altijd hetzelfde zijn. Bovendien is met een gekozen strategie na verloop van tijd nauwelijks nog een weg terug. Zeker een individuele verpakking is later lastig te veranderen.
De omschreven persoonlijke verpakking vind ik uiteindelijk goed passen bij de typering die de schrijver in het begin van zijn carriere heeft gekregen van zijn omgeving. Ook het universele karakter van deze handleiding past in dit beeld.
Gelukkig verraadt de cynische toon het relativeringsvermogen van de schrijver, maar dat had ook wel gewoon vermeld kunen worden.
Afgezien van alles gaat het overigens wel over een succes-formule. Deze persoonlijkheid en deze verpakking vormen kennelijk een goede combinatie.
Betreffend heerschap geeft aan dat 'verpakking' belangrijk is terwijl een degelijk strateeg/manager er toch kennis van dient te hebbend dat de daadwerkelijke inhoudt van zijn/haar product datgene is waar het uiteindelijk om draait. Mooie beloften en schone schijn zijn reeds meerdere malen als bedrog ontmaskerd. Ik moet dus helaas concluderen dat ik mij in het geheel niet kan verenigen met de mening welke de heer Wielinga is toebedeelt. Daarnaast wil ik een wel zeer kritische noot plaatsen bij de opmerking dat een eenmaal gekozen strategie onomkeerbaar zou blijk te zijn.
Een degelijke strategiebepaling laat altijd ruimte voor verandering (en dus ook het verwerpen van de gekozen strategie). Wanneer dit in praktijk niet zo zou blijken te zijn dan zou menig multinational vastgepint zijn aan de eerder gekozen statische strategie welke in het geheel niet zou werken in een alsmaar veranderende markt. Naar mijn bescheiden mening is dit toch een loutere illusie.
Gelukkig kan ik uit de toon van het originele stuk opmaken dat er, in uitzondering op velen, toch een degelijk analyticus ten toon heeft weten te spreiden dat men niet mee hoeft te gaan in de wereld van gebakken lucht. Prachtig stuk.
Met een vriend elijke groet.