Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
<p>Hallo Frank,</p>
<p>Volgens mij heb je 100% gelijk. Om tot werkelijke veranderingen te komen en deze succesvol te integreren in een organisatie moet je als manager luisteren, de relevante informatie verwerken, een heldere lijn uitzetten en hierover constant communiceren, maar je moet vooral ook tijdens het hele ontwikkelings- en implementatie trajekt de nuance hanteren. Dit wordt over het algemeen in eerste instantie niet als daadkrachtig gezien, men ziet liever dat managers stevige besluiten nemen, het liefst snel en verstrekkend want dat is overzichtelijk. Ik noem dat het mechanistische denken (vergelijk het maar met een benzine motor; vroeger geldde hoe groter de cylinder inhoud hoe krachtiger de prestatie).</p>
<p>De essentie van succes is echter dat je met "zwakke" signalen leert omgaan en dat je de aanwezige expertise van je organisatie gebruikt om steeds weer tot verbeteringen te komen. Het is dus heel belangrijk om voortdurend voeling blijven te houden met je omgeving (klanten en belangen groepen) en met je medewerkers. Dit kan je vergelijken met de electronische aansturing en regeling van een benzine motor; afhankelijk van de omstandigheden wordt het motormanagement bijgestuurd en geoptimaliseerd.</p>
<p>Om van deze "mechanische" aanpak naar een meer "electronisch aansturende" manier te komen heb je managers nodig die denken in de geest van Obama. Deze managers zijn bereidt om aan continuiteit en verbeteringen te werken en de nuance hierbij op te zoeken zonder fundamentele principes uit het oog te verliezen. Behalve dat zo'n manager integer en authentiek moet zijn, zal hij ook een sterke ruggegraat moeten bezitten om niet onder de korte termijn druk van de stakeholder te bezwijken.</p>
<p>De "Obama"manager volgt de moeilijkste weg omdat dit er een van lange adem is. Krachtige ingrepen leiden vaak tot duidelijke korte termijn resultaten, genuanceerde ingrepen kunnen ook krachtig zijn, alleen zie je het resultaat misschien niet direkt maar vaak iets later. Als organisaties dit accepteren en hier dus meer voor open gaan staan dan krijgen de Obama's van deze wereld ook in het bedrijfsleven een kans!</p>
</p>