Obama versus Bokito in Nederlands management

Een van de eerste opvallende uitspraken van Gerrit Zalm als baas van ABN/Amro was dat medewerkers intern vrijuit hun visie moeten kunnen geven. Kennelijk was dat in het verleden niet het geval. Mogelijk heeft dat aan de ontstane problemen bijgedragen. Zouden er veel medewerkers tegen het naderende onheil gewaarschuwd hebben en nog nèt niet de bank uit zijn gejaagd?

Hoe is dat mogelijk? Oorzaak is de globalisering. Die heeft ervoor gezorgd dat bedrijven en instellingen veel sneller dan voorheen moeten veranderen. Met name organisaties die van oudsher weinig echte concurrentie te duchten hadden, hebben het daar heel moeilijk mee: overheidsinstelling, non-profit-instellingen, voormalige overheidsbedrijven, maar ook banken. Deze organisaties lijken zich van binnenuit tegen verandering te verz...

Han Dirks
Lid sinds 2019
<p>
<p>Hallo Frank,</p>
<p>Volgens mij heb je 100% gelijk. Om tot werkelijke veranderingen te komen en deze succesvol te integreren in een organisatie moet je als manager luisteren, de relevante informatie verwerken, een heldere lijn uitzetten en hierover constant communiceren, maar je moet vooral ook tijdens het hele ontwikkelings- en implementatie trajekt de nuance hanteren. Dit wordt over het algemeen in eerste instantie niet als daadkrachtig gezien, men ziet liever dat managers stevige besluiten nemen, het liefst snel en verstrekkend want dat is overzichtelijk. Ik noem dat het mechanistische denken (vergelijk het maar met een benzine motor; vroeger geldde hoe groter de cylinder inhoud hoe krachtiger de prestatie).</p>
<p>De essentie van succes is echter dat je met "zwakke" signalen leert omgaan en dat je de aanwezige expertise van je organisatie gebruikt om steeds weer tot verbeteringen te komen. Het is dus heel belangrijk om voortdurend voeling blijven te houden met je omgeving (klanten en belangen groepen) en met je medewerkers. Dit kan je vergelijken met de electronische aansturing en regeling van een benzine motor; afhankelijk van de omstandigheden wordt het motormanagement bijgestuurd en geoptimaliseerd.</p>
<p>Om van deze "mechanische" aanpak naar een meer "electronisch aansturende" manier te komen heb je managers nodig die denken in de geest van Obama. Deze managers zijn bereidt om aan continuiteit en verbeteringen te werken en de nuance hierbij op te zoeken zonder fundamentele principes uit het oog te verliezen. Behalve dat zo'n manager integer en authentiek moet zijn, zal hij ook een sterke ruggegraat moeten bezitten om niet onder de korte termijn druk van de stakeholder te bezwijken.</p>
<p>De "Obama"manager volgt de moeilijkste weg omdat dit er een van lange adem is. Krachtige ingrepen leiden vaak tot duidelijke korte termijn resultaten, genuanceerde ingrepen kunnen ook krachtig zijn, alleen zie je het resultaat misschien niet direkt maar vaak iets later. Als organisaties dit accepteren en hier dus meer voor open gaan staan dan krijgen de Obama's van deze wereld ook in het bedrijfsleven een kans!</p>
</p>

Meer over Globalisering