Op 13 september jl. gaf Lodewijk de Waal het startschot voor de campagne ‘Het Nieuwe Werken doe je zelf’. De knal is nauwelijks verstomd of Ernst&Young’s ICT barometer 2010 rept over het retour van telewerken (15 oktober jl.). Uit hun onderzoek onder 600 managers blijkt dat 33 procent van de bedrijven telewerkt. Vorig jaar was dat nog 45 procent. Oorzaak? Door de crisis schiet menig manager in de control-modus, haalt de touwtjes weer stevig aan en schaft in sommige gevallen bij zijn / haar nieuwe aanstelling het nieuwe werken in één klap af. Veel managers die in deze lijn redeneren, zien het nieuwe werken als een luxe voor de medewerker. Een luxe die in tijden van banenschaarste best kan worden geschrapt.
Stichting Natuur en Milieu werkt met hart en ziel aan een mooi landschap, een ri...
Het wordt tijd dat ook de managers de beschikking krijgen over "collaborative" systemen, waarmee hun eigen werkzaamheden (zoals: BI verzamelen, scenarios bedenken, doelen bepalen, wegen kiezen, beslissingen nemen en communiceren) in samenwerking met de stakeholders (op elke management laag en nog daaronder) ondersteund kunnen worden.
Pas dan mag je hopen, dat het relatieve onbelang van tijd en plaats, waar iedereen zijn werk verricht ook doordringt tot de bestuurderen.
Misschien moesten we aan dit boek maar eens een aparte "thread" wijden!?
Wie heeft het algelezen? Verteerd? Ook al meningen gevormd? Ik hoor het graag!
Telewerken vergroot wel de noodzaak om over deze zaken goede afspraken te maken. Vaak gaat het over wie-welke-rollen vervult. Wie stuurt, wie controleert en wie voert uit.
Denken in rollen kan helpen. denkeninrollen.nl