Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Leuk stuk, leuke tips, maar . . .
Leg even uit als je wil. Voor het gemak nemen we een gesprek van 3 minuten. Ik praat 1 minuut en luister twee minuten. Hij heeft dan 2 minuten gepraat en 1 geluisterd. Toch?
Als we BEIDEN jouw raad opvolgen zijn we bij gelijkblijvende tijd geruisloos het Quantum Mechanica tijdperk gegleden, waarbij twee uitkomsten heel gewoon zijn. Even serieus: hoe zie je dat? Een tweemaal zo lang gesprek? Als je daarbij hetzelfde doet . . . enzovoort
Jos Steynebrugh
in reactie op de vraag van Jos: volgens mij gaat het meer om de basishouding...nadruk ligt op luisteren...dat praten gaat bij de meesten vanzelf. Mijn inschatting: volg de een derde/twee derde richtlijn. Als je gesprekspartner dat ook doet, zul je naar alle waarschijnlijkheid op 50-50 uitkomen.
Daj van der Woude
Bedankt voor jullie leuke reactie. Ook via de mail en via LinkedIn krijg ik veel spontane, enthousiaste reacties. Daar doe je het voor.
@Jos: ik heb even nagedacht over je vraag... afhankelijk van wat je wil bereiken is het - bijvoorbeeld in de rol van verkoper - erg belangrijk om te luisteren, om vragen te stellen vanuit oprechte interesse en om de ander de aandacht te geven en te laten praten.
De meeste mensen die een gesprek als positief en prettig ervaren zijn zelf het meeste aan het woord geweest. Dus als je een opmerking krijgt zo van 'goh, bedankt voor het leuke gesprek' dan is de kans groot dat je gesprekspartner het meeste aan het woord is geweest.
Over het algemeen vinden mensen het heerlijk om (over zichzelf) te praten. Met die wetenschap kun je dus in je rol van verkoper je voordeel doen.
Ik denk overigens dat het in de liefde net zo werkt. Stel je ziet een leuke dame... dan kun je er voor kiezen om meteen honderduit te gaan vertellen over wie je bent, wat je doet, wat je hobby's en interesses zijn etc. etc. maar de kans is dan groot dat je bot vangt. Je vind jezelf nogal belangrijk door zoveel over jezelf te praten en de kans is groot dat je dingen zegt of roept die nu niet bepaald in goede aarde vallen. Daarvoor ken je je gesprekspartner onvoldoende. Door oprechte interesse te tonen, aandacht te schenken en de dame te laten praten gaat zij zich belangrijk en gewaardeerd voelen. Niet dat ik veel verstand heb van het verleiden van vrouwen - ik ben maar een simpele marketeer - maar zo werkt het wel. Geloof ik.
Spreken is zilver, zwijgen is goud. Dus afhankelijk van wat je met een gesprek wil bereiken hou je in meerdere of mindere mate je mond. Aangezien ik zelf nogal nieuwschierig ben aangelegd is luisteren en het stellen van vragen bij mij een gewoonte, een tweede natuur geworden. En daar word je over het algemeen veel wijzer van want het is mijn ervaring dat iedereen een mooi verhaal te vertellen heeft. Ik wens je veel gouden momenten toe!
Dank voor je serieuze reactie op mijn grappig bedoeld, maar wel met serieuze ondertoon, plaagstootje .
Ik moest direct denken aan toepassing van Neuro Linguistic Programming (NLP was erg populair in de jaren '80 tot '90) in verkoopgesprekken of onderhandelingen. Als daarbij twee mensen tegenover elkaar komen te zitten die beiden hetzelfde kunstje hebben geleerd (en dat natuurlijk onmiddelijk van elkaar dóór hebben), dan moet een lachbui het gevolg zijn. Dan is het ijs gebroken en kun je direct doorstoten tot waar het eigenlijk over gaat: wat kunnen we voor elkaar betekenen.
Groet,
Jos Steynebrugh