We netwerken wat af tegenwoordig. En al helemaal sinds de komst van social networks. Die zijn namelijk wel handig, want dan hoeft u uw stoel niet uit. Soms moet u wel uw stoel uit, want dan gaat u netwerken op de golfbaan. Of hebt u een netwerkborrel. Of eigenlijk maakt het vandaag de dag helemaal niet meer uit wat u nu eigenlijk voor een zakelijke activiteit gaat doen. Er wordt nu overal het woordje netwerk aan toegevoegd.
Wat is dat... dat netwerken?
De bekendste vorm is het netwerken door de verkoper. Al bij zijn aanstelling werd gevraagd om een actief netwerk. Niet om een beetje mee te kletsen... nee nee... om aan te verkopen. De verkopende netwerker kom je dan ook het meest tegen. Er worden - speciaal voor dit ras - talrijke activiteiten georganiseerd. Ik ga er wel eens naartoe en ve...
Ik herken de types die je noemt en heb daar inderdaad zat praktijkvoorbeelden bij. Ik ben het alleen niet met je conclusie eens. Ik leef volgens de gedachte dat netwerken veel geven is en dat dit later terug komt (Covey, storten in de emotionele portemonnee). Jouw conclusie doet het voorkomen dat je heel bewust een strategie voert wie te kennen, wie jou te helpen. Ik geloof hier maar gedeeltelijk in, omdat mijn ervaring is dat hulp uit een onverwachte hoek komt.
Het is net als een relatie. Moment dat je zelf actief op zoek gaat naar een partner vind je haar/hem niet. Maar moment dat je stopt met zoeken, ontmoet je je levenspartner.
Dus probeer actief via een strategie te netwerken, maar ook: stel je open, laat je verrassen, investeer en verwacht in eerste instantie niet te veel terug.
Wat ik laatst wel heel mooi vond is dat ik een netwerkcontact sprak waarvan ik weet dat die een moeilijke periode meemaakt. Wat kan ik voor je betekenen werd er gevraagd. Nee, wat kan ik voor JOU betekenen... als mens, niet persé business...
Dat contact vroeg mij of ik een afspraak wilde afbellen. Kleine moeite, toch?!
"What goes around, comes around" is breed te interpreteren en past mooi bij écht netwerken; zouden meer mensen moeten doen.