Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
En zo je het resultaat/niveau al kunt meten, is dat dan te wijten aan het onderwijs of spelen de opvoeding en de invloed van de samenleving (peergroup) een veel doorslaggevender rol?
'It takes a village to raise a child'
Hoe samen, zijn wij in onze samenleving? Is het samen de schouders eronder of je met ellebogen omhoog werken ten koste van een ander?
Ik denk graag mee over de toekomst van ons onderwijs en daarmee onze samenleving. Een onderwijsrevolutie is aanstaande als we niet snel een evolutie in gang proberen te zetten vanuit visie en inzicht ipv ranglijsten en competities.
Peter te Riele
www.advieshulpacties.nl
Met de mogelijkheden tot het verzamelen van kennis via internet ontstaat er een gemak dat alles wel opgezocht kan worden, lijden aan een informatie overload en gebeurt er weinig.
Gegeven het feit dat internet de indruk geeft dat bijna alles al bedacht of gedaan is, verdwijnt de neiging van de puber om -de wereld te verbeteren-, daarmee wordt het oplossend en creatief vermogen te weinig ontwikkeld. (mischien zit die energie nu wel in de gaming industrie)
Naar mijn idee ligt er een vraag bij het onderwijs om de mogelijkheden en de begrenzingen van internet in kaart te brengen. Dus internet als onderdeel van kennisvergaring, maar los van het aureool dat daar te toekomst ligt. Centraal zal er een beeld moeten komen welke vaardigheden in de opvoeding aangesproken moeten worden. -what is an educated man-