Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Bovendien ben ik af van de vraag: "Hoe acquireer ik een opdracht?" Door domweg goed te luisteren, aan te haken bij de werkelijke vraag van de klant, de klant vervolgens toekomstperspectief biedend begeleid in het ontdekken van diens eigen mogelijkheden, de keuze van de meest geeigende optie om vervolgens die klant te begeleiden om die verbeter-opties daadwerkelijk te realiseren, realiseer ik de werkzame relatie tijdens die eerste ontmoeting. Die relatie ontwikkelt zich meestal -soms intensief, dan weer minder intensief- over vaak lange tijd.
Ben ik daarmee de "ultieme" consultant? Ik denk het niet, ik blijf op pad. Maar ik ben wel bezig met datgene waar het om gaat: de klant verder helpen in diens ontwikkelingsprocessen, het ultieme belang in de relatie tussen de klant en de adviseur. Mijn eigen, persoonlijke succes (of uitblijven daarvan) is daarvan een afgeleide.
Bart Hamming
NPI instituut voor Organisatieontwikkeling, Zeist
www.npi-zeist.nl
PS. Adviseurs, die zich bezig willen houden met dat wat belangrijk is voor hun klant, nodig ik van harte uit informatie op te vragen over onze leergang "Ontwikkelingsgericht Adviseren".
De meesten denken het wel eens, maar alleen de allerdomsten durven het nog uit te spreken ook.
Succes.