- Inleiding
- Wat is een Ultieme Consultant?
- De essentie van een Ultieme Consultant
- De conclusie: inzichtrijk boek of inhoudsloos niemendalletje?
- Literatuur
Inleiding
Het genre self-help boeken is nog steeds razend populair, te oordelen naar de hoeveelheid waarmee de markt wordt overspoeld. Een van de nieuwste voorbeelden op professioneel gebied is The Ultimate Consultant van Alan Weiss. Buiten dit boek is de auteur mij onbekend, iets wat waarschijnlijk veel meer zegt over mij dan over Weiss. De ronkende introductie namelijk beschrijft Weiss als internationale superster van het managementcircus. Vanuit zijn huis |
heeft hij voor zichzelf een adviespraktijk uit de grond gestampt met een omzet van zeven cijfers, in Amerikaanse dollars wel te verstaan. Hij heeft in 51 landen meer dan 200...
Bovendien ben ik af van de vraag: "Hoe acquireer ik een opdracht?" Door domweg goed te luisteren, aan te haken bij de werkelijke vraag van de klant, de klant vervolgens toekomstperspectief biedend begeleid in het ontdekken van diens eigen mogelijkheden, de keuze van de meest geeigende optie om vervolgens die klant te begeleiden om die verbeter-opties daadwerkelijk te realiseren, realiseer ik de werkzame relatie tijdens die eerste ontmoeting. Die relatie ontwikkelt zich meestal -soms intensief, dan weer minder intensief- over vaak lange tijd.
Ben ik daarmee de "ultieme" consultant? Ik denk het niet, ik blijf op pad. Maar ik ben wel bezig met datgene waar het om gaat: de klant verder helpen in diens ontwikkelingsprocessen, het ultieme belang in de relatie tussen de klant en de adviseur. Mijn eigen, persoonlijke succes (of uitblijven daarvan) is daarvan een afgeleide.
Bart Hamming
NPI instituut voor Organisatieontwikkeling, Zeist
www.npi-zeist.nl
PS. Adviseurs, die zich bezig willen houden met dat wat belangrijk is voor hun klant, nodig ik van harte uit informatie op te vragen over onze leergang "Ontwikkelingsgericht Adviseren".
De meesten denken het wel eens, maar alleen de allerdomsten durven het nog uit te spreken ook.
Succes.