In één boek: Ultieme Consultant

Inleiding

Het genre self-help boeken is nog steeds razend populair, te oordelen naar de hoeveelheid waarmee de markt wordt overspoeld. Een van de nieuwste voorbeelden op professioneel gebied is The Ultimate Consultant van Alan Weiss. Buiten dit boek is de auteur mij onbekend, iets wat waarschijnlijk veel meer zegt over mij dan over Weiss. De ronkende introductie namelijk beschrijft Weiss als internationale superster van het managementcircus. Vanuit zijn huis

heeft hij voor zichzelf een adviespraktijk uit de grond gestampt met een omzet van zeven cijfers, in Amerikaanse dollars wel te verstaan. Hij heeft in 51 landen meer dan 200...

Bart Hamming
Na lezing van de recensie van Weiss' "Ultimate Consultant" viel mij maar weer eens in, hoe blij ik mag zijn zo weinig (meer) van doen te hebben met de vraag: "Hoe word ik een ultieme consultant?" Sinds ik werk werk aan de hand van de vraag: "Wat heeft de klant aan wat ik doe?" maak ik in mijn ontwikkeling veel zinnige(r) stappen, die mij bovendien veel meer bevrediging schenken.

Bovendien ben ik af van de vraag: "Hoe acquireer ik een opdracht?" Door domweg goed te luisteren, aan te haken bij de werkelijke vraag van de klant, de klant vervolgens toekomstperspectief biedend begeleid in het ontdekken van diens eigen mogelijkheden, de keuze van de meest geeigende optie om vervolgens die klant te begeleiden om die verbeter-opties daadwerkelijk te realiseren, realiseer ik de werkzame relatie tijdens die eerste ontmoeting. Die relatie ontwikkelt zich meestal -soms intensief, dan weer minder intensief- over vaak lange tijd.

Ben ik daarmee de "ultieme" consultant? Ik denk het niet, ik blijf op pad. Maar ik ben wel bezig met datgene waar het om gaat: de klant verder helpen in diens ontwikkelingsprocessen, het ultieme belang in de relatie tussen de klant en de adviseur. Mijn eigen, persoonlijke succes (of uitblijven daarvan) is daarvan een afgeleide.

Bart Hamming
NPI instituut voor Organisatieontwikkeling, Zeist
www.npi-zeist.nl

PS. Adviseurs, die zich bezig willen houden met dat wat belangrijk is voor hun klant, nodig ik van harte uit informatie op te vragen over onze leergang "Ontwikkelingsgericht Adviseren".
M. Buist
"My ideal year is one in which I work for ten minutes for a client who is ecstatic and pays me $5 million."

De meesten denken het wel eens, maar alleen de allerdomsten durven het nog uit te spreken ook.
Rob Buijs
Goede relativering van 267 pagina's blabla. Scheelt weer vele (declarabele?) uren leeswerk. Hoofdlijn is interessant genoeg en deze komt in het artikel boven tafel.
Floris de Monchy
Hopelijk ten overvloede: David Maister heeft enkele jaren terug zijn voortreffelijke "True Professionalism" gepubliceerd (vertaald als: '"Een echte professional"). Voor mij nog steeds de klassieker op dit gebied. En anders is er nog Flawless Consulting ("Feilloos adviseren") van die andere goeroe, Peter Block. Het werkje van de heer Weiss heeft dus vooral een kwaliteit, namelijk die van overbodigheid.
Jos Verheijden
Als Weiss gelijk heeft, hoewel ik sterk twijfel aan het effect van inhaligheid, kan ik maar beter even een reactie insturen. Volgens mij is de juiste attitude de basis voor een perfecte relatie. Maar uiteraard mag je niet vergeten om er ook nog goed geld mee te verdienen. De klant of opdrachtgever merkt direct of je alleen achter zijn geld aanzit, ofdat je werkelijk in hem en zijn probleem geïnteresseerd bent.
Succes.

Meer over Organisatieadvies en consultancy