Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
motivatie is passie, een paar uur eerder opstaan omdat je het zo leuk vindt wat je doet, ’s nachts even eruit om die gouden inval op te schrijven, je baas bellen op zondagmorgen om die goeie inval te vertellen, dingen bespreken met je vrouw en luisteren naar wat zij ervan vindt, die koffiefilter of zak patat verbeteren waar je toevallig tegenaan loopt, de dingen doen die je ook zou doen als je er niet voor betaald zou krijgen, luisteren naar die opa die vertelt hoe het vroeger was en veel beter zou kunnen.
Motivatie is de brandstof van je denken en handelen. Puur 100% levensplezier dus. Je waakvlammetje, je levenselixer, je blijdschap, je gevoel, je drive en daarmee je toegevoegde waarde voor society en uiteindelijk . . . je bestaansrecht.
Als dat op is, of nooit een rol gespeeld heeft, ben je gedoemd te werken “om den brode”.
Volgens mij zit GEEN ENKELE werkgever daarop te wachten. Ga op zoek naar wat je ECHT leuk vindt inplaats van achterover te leunen tot iets of iemand je in beweging krijgt.
Ik krijg geen warm gevoel van jouw stuk proza.
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
jouw reactie is terecht. Het treft ook mooi de dunne lijn tussen ambitie en motivatie.
Mijn artikel "Motivatie? De POT OP!" heeft niet als doel te motiveren, echter het punt aanmerken dat mensen vaak motivatie zoeken in externe stimulansen zoals boeken, cd's en andere maar vergeten soms de essentie waarom zij dit doen of willen doen.
Soms is dit enkel al voldoende om de juiste motivatie te vinden. Een voorbeeld hiervan zijn de ontelbare vrouwen & mannen in derde wereldlanden (en ook hier) die in onmenselijke omstandigheden een job (vaak meerdere) uitoefenen. Hun motivatie?
Dank u wel voor uw terechte reactie!
Met vriendelijke groet,
Johan Kenzeler
Ik ken een secretaresse die elke dag, ik herhaal ELKE DAG, 2 uur héén en twee uur terùg reist met openbaar vervoer omdat ze haar job zo leuk vindt. Dat is 12 uur of 50% van haar 24 uur aan werk besteed. Ze is verliefd, nee, niet op haar baas maar op haar job.
Ook “om den brode” zijn vaak keuzes mogelijk. Autos of konten wassen is een keuze tussen geld en “bijdragen”. Offshore lassen of hetzelfde bij bedrijf X gaat over “sfeer”. Werken bij krant of TV zender is de kick van de “dagdynamiek”. Werken bij Philips, Siemens of een ander technisch bedrijf is bovenop de ontwikkelingen zitten. Zelfs als je bezorger bent kan het uitmaken WAT je in die brievenbussen doet. Aardappelen rooien of bollenpellen is geld, stratenvegen of vuilnisman is opruimen. Collecteren voor een goed doel is wat anders dan werken bij Coca Cola. Toch?
Trainen kun je doen door de Camino de Santiago te lopen of in je slaapkamer op een uiterst domme en vooral saaie hometrainer te zitten zweten.
Ik heb niets tegen ambitie. Maar dan nòg kan de weg erheen leuk, zinvol, sociaal bewogen, prikkelend of anderszins zelf motiverend zijn. Maar veel mensen kiezen voor de “snelle” weg: geld maken, hoe maakt niet uit. En dan kun je je afvragen of snel wel zo snel is als je 8 plus uur van je tijd vergooit in een job die je eigenlijk niet zit zitten in plaats van iets minder maar goed betaald maar véél leuker werk.
Voor mij is ambitie iets wat je in de toekomst beriken wil. Motivatie is voor mij de zen-achtige beleving van de weg daarnaartoe. Of iets dat minstens ZIN heeft. Daarom spreek ik wel een gekscherend over zen en onzen.
Groet,
Jos Steynebrugh