"Van professionals voor professionals", dat is het motto van dit digitale managementmagazine. We denken daarbij allemaal wel te weten wat professionals zijn: gedreven in hun vak, een vak waarin het gaat om conceptueel en reflectief denken (dus niet een vak als fietsenmaker of slager, hoe nuttig en bewonderenswaardig zo'n vak en zijn beoefenaren ook zijn), relatief ongebonden aan een organisatorische context, geïdentificeerd met vakgenoten waar ook ter wereld. Ook bedenkelijker trekjes zijn van professionals bekend: wel eens wat slordig, communicatief niet zo sterk en niet altijd even efficiënt, soms wat eenzelvig. Maar goed, de positieve waarden van professionaliteit bepalen het beeld, en zonder die waarden kunnen we ons de advocatuur, de financiële wereld, de consultancy, de medische zorg...
Moeten onderwijsgevenden ook professionals zijn?
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
Vriendelijke groeten
Gerard van Knijff
Dat gesprek wil ik graag met u voeren. Noem mij uw mailadres en ik treed met u in contact. Ik stuur u dan tevens het pdf-bestand.
Met vriendelijke groet,
PDR
1. vakkennis; je moet als docent weten waar je het over hebt, je moet je vakgebied en de beroepspraktijk kennen, het wat.
2. pedagogisch/didactische kennis; het hoe van het faciliteren van leren; het begeleiden en coachen
3. de manier waarop een docent lid is van en bijdraagt aan team- afdelings- en college-ontwikkeling
4. de rol als medewerker van een innovatief en ondernemend ROC; ontwikkelen en delen van kennis en kunde; ROC-breed
De organisatie heeft een belangrijke taak om de mindset mogelijk te maken waarin de medewerker zich kan ontplooien en persoonlijke ontplooiing kan verbinden met organisatieontwikkeling.
Ik vraag me af of het invoeren van een systematiek van licensering (met daaraan de verplichting verbonden de licentie aantoonbaar te onderhouden) professionalisering kan versterken. Beroepsgroepen die zo'n systematiek kennen noemen zichzelf zonder uitzondering professional. De wet BIO lijkt een eerste aanzet tot een dergelijke systematiek.
Graag ontvang ik van u PROVO. De thematiek van Professionals in het onderwijs raakt ook mijn onderzoek naar de samenwerkingsmogelijkheden tussen onderwijsmanagers en docenten (professionals?).
Binnenkort verschijnt mijn artikel hopelijk pop de ManagementSite.
Alvast dank voor toezending!
sjaak.toonen@inholland.nl
Prima artikel ( fraai proza ook) in het Brabants Dagblad van 19 februari 2008. Ik heb het gevoel dat de maatschappelijke overtuiging aan het scharnieren is.
F. Lathouwers
advocaat AOb
Erik de Wilde....
Peter Slikker
Met vriendelijke groet,
Ottot Meulenbeek
Dank voor uw reactie. Ik stuur u PROVO graag toe; wees zo goed mij uw (mail)adresgegevens te verschaffen.
Met vriendelijke groet,
Peter De Reijke
Kunt u mij PROVO in pdf formaat mailen.
groet
henk van komen
ROC Tilburg
Graag zou ik het PROVE per mail ontvangen.
Alvast hartelijke dank
Groet,
Dirk Goijert
dirk@foodrend.nl
Groet,
Karin
karin@heeswijkschool.nl
duidelijk artikel. Ben ook geïnteresseerd in het onderzoek.
jos.steynebrugh@ziggo.nl
zie bijgaand werkboek presteren met professionals
http://www.kultifa.nl/Webversie%20Werkboek%20prestatieverbetering%20kennisintensieve%20organisaties.pdf
Werkboek bij boek Presteren met professionals (S. de Groot, Kluwer)
Betekent vooral condities scheppen voor deze professionals zoal feedback, leercondities, taakstelling etc.
Gr Steven de Groot
Op dit moment zijn wij bezig om de zorgstructuur op onze school te vernieuwen. Daarbij wordt een beroep gedaan op de professionaliteit van de docent. Ik ben daarom zeer geïnteresseerd in uw onderzoek en de resultaten daarvan. Graag zou ik daarom het PDF-file ontvangen a.kruiskamp@nijrees.nl
Bij voorbaat dank,
Alfred Kruiskamp
zorgcoördinator OPDC 't Nijrees te Almelo