Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik vraag me af of je met de titel niet de leider bedoelt ipv de manager. De leider leidt, de manager volgt. Er zit een leider in ieder van ons, maar leiderschap komt vaak niet boven. Een organisatie heeft echter managers nodig om te volgen wat er gebeurt. Als dan aan het eind van de maand de rapportages binnenkomen dan deze nagaan wat er kan verbeteren en eventueel moet veranderen...
Veel van dit kameleon-gedrag ontstaat juist doordat in organisaties steeds meer nadruk gelegd wordt op organisatie-structuur, kpi-denken, afspraken dicht timmeren en het eindeloos meten achter de komma van resultaten. De managers worden als persoon niet meer serieus genomen. Met als gevolg dat ze zich ook steeds meer gaan gedragen als meetmeesters en policy dispensers. Om te overleven zijn ze steeds meer bezig met zichzelf en 'boven'. En dat dit voorbeeld maar al te vaak wordt opgevolgd is ondertussen blatant duidelijk.
U I T V O E R E N D I E H A P !!!!.
Dat uitvoeren verwacht hij, dwingt ie af en controleert ie zoveel als “de onwilligen” nodig hebben tot en met hergebruik van toiletpapier en nietjes. Als de manager een rolmodel moet zijn, dan met is het met cadaver discipline en uitdrukkelijk driewerf NIET met “leiden”. Hij is doorgeefluik voor de goddelijke boodschap die hij zelf mee heeft helpen opstellen.
Niks morele plicht, gewoon doen waarvoer hij is aangenomen, c.q. voor wordt betaald.
Kijk, dit is natuurlijk tot in extremo overdreven, maar toch . . . .
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatoe Consulent
www.changeenhancement.nl
Ik ben het met je eens dat managers net als medewerkers onderdeel van het bedrijf zijn en ook zeker mens zijn.
De geloofwaardigheid echter van wat een manager vraagt van zijn team valt of staat bij enkele dingen:
- of hij handelt in lijn met wat hij verlangt van het team
- de manier waarop hij met hun team omgaat
- of hij daarin gemaakte afspraken wel of niet nakomt
- ......
Kortom de manier waarop hij optreedt en zich opstelt binnen het bedrijf en zijn eigen team heeft direct zijn weerslag op medewerkers. En dat is wat ik "voorbeeldfunctie" noem.
Net zoals de geloofwaardigheid/integriteit van een bedrijf valt of staat met het nakomen van (merk)beloften, met doen wat je zegt als bedrijf en daar trouw mee omgaan, met oog voor gemeenschappelijk belang i.p.v. van ten koste van, etc.......
Als we het hebben over mens-zijn: dat toon je o.a. door te erkennen, dat je eea anders had kunnen of moeten doen en niet in je "ivoren toren" te blijven zitten om stoicijns verder te gaan. Want wat is goed of fout?
Het gaat erom verantwoordelijkheid te nemen voor je keuzes en je handelen.
Het bevreemd mij dat er voortdurend onderscheid gemaakt wordt tussen al dan niet een voorbeeld geven enerzijds en de goede dingen doen of de dingen goed doen. Het laatste zou het privilege (of de plicht) van de manger zijn. Dit uitsluiten van noodzakelijke capaciteiten voor de leider of coach lijkt een te eendimesionale kijk op het bedrijfsleven. Andersom geldt hetzelfde. De rollen die we vervullen worden vertaald in afzonderlijke personen en dat is een onjuiste kijk op de werkelijkhied. Daarbij is het uitvoeren van de rollen die we toebeldeeld hebben gekregen gewoon een zaak van afgesproken werk. Het voorbeeld schuilt hem in het tot uitvoering brengen van de afspraken. Dat is impliciet het goede, want onderling afgesproken.
Rik Monteban
adj directeur Koks MVT
r.monteban@online.nl