U heeft er vast wel een aantal staan. Gelezen of ongelezen. Gekocht uit interesse of om de indruk te wekken dat u meegaat met uw tijd. Boeken over management. Maar dan niet over rationele analyse, efficiënt afstemmen van bedrijfsprocessen, het meten van prestaties en resultaten. De boeken die u heeft staan gaan over authentiek leiderschap, integer management, over synchroniciteit, spirituele bewustwording. over moreel leiderschap. Over hoe u een charismatisch leider kunt worden, die eenheid en teamgeest creëert.Goed nieuws. U hoeft ze niet te lezen. Sterker, u kunt ze allemaal duurzaam recyclen in de open haard. Waarom? Omdat al die boeken over management een fundamenteel verkeerd beginpunt nemen: de manager.Ze plaatsen de manager als het ware buiten de organisatie om hem of haar vervolgen...
We moeten af van de voorbeeldfunctie van de manager
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
Ik vraag me af of je met de titel niet de leider bedoelt ipv de manager. De leider leidt, de manager volgt. Er zit een leider in ieder van ons, maar leiderschap komt vaak niet boven. Een organisatie heeft echter managers nodig om te volgen wat er gebeurt. Als dan aan het eind van de maand de rapportages binnenkomen dan deze nagaan wat er kan verbeteren en eventueel moet veranderen...
Veel van dit kameleon-gedrag ontstaat juist doordat in organisaties steeds meer nadruk gelegd wordt op organisatie-structuur, kpi-denken, afspraken dicht timmeren en het eindeloos meten achter de komma van resultaten. De managers worden als persoon niet meer serieus genomen. Met als gevolg dat ze zich ook steeds meer gaan gedragen als meetmeesters en policy dispensers. Om te overleven zijn ze steeds meer bezig met zichzelf en 'boven'. En dat dit voorbeeld maar al te vaak wordt opgevolgd is ondertussen blatant duidelijk.
U I T V O E R E N D I E H A P !!!!.
Dat uitvoeren verwacht hij, dwingt ie af en controleert ie zoveel als “de onwilligen” nodig hebben tot en met hergebruik van toiletpapier en nietjes. Als de manager een rolmodel moet zijn, dan met is het met cadaver discipline en uitdrukkelijk driewerf NIET met “leiden”. Hij is doorgeefluik voor de goddelijke boodschap die hij zelf mee heeft helpen opstellen.
Niks morele plicht, gewoon doen waarvoer hij is aangenomen, c.q. voor wordt betaald.
Kijk, dit is natuurlijk tot in extremo overdreven, maar toch . . . .
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatoe Consulent
www.changeenhancement.nl
Ik ben het met je eens dat managers net als medewerkers onderdeel van het bedrijf zijn en ook zeker mens zijn.
De geloofwaardigheid echter van wat een manager vraagt van zijn team valt of staat bij enkele dingen:
- of hij handelt in lijn met wat hij verlangt van het team
- de manier waarop hij met hun team omgaat
- of hij daarin gemaakte afspraken wel of niet nakomt
- ......
Kortom de manier waarop hij optreedt en zich opstelt binnen het bedrijf en zijn eigen team heeft direct zijn weerslag op medewerkers. En dat is wat ik "voorbeeldfunctie" noem.
Net zoals de geloofwaardigheid/integriteit van een bedrijf valt of staat met het nakomen van (merk)beloften, met doen wat je zegt als bedrijf en daar trouw mee omgaan, met oog voor gemeenschappelijk belang i.p.v. van ten koste van, etc.......
Als we het hebben over mens-zijn: dat toon je o.a. door te erkennen, dat je eea anders had kunnen of moeten doen en niet in je "ivoren toren" te blijven zitten om stoicijns verder te gaan. Want wat is goed of fout?
Het gaat erom verantwoordelijkheid te nemen voor je keuzes en je handelen.
Het bevreemd mij dat er voortdurend onderscheid gemaakt wordt tussen al dan niet een voorbeeld geven enerzijds en de goede dingen doen of de dingen goed doen. Het laatste zou het privilege (of de plicht) van de manger zijn. Dit uitsluiten van noodzakelijke capaciteiten voor de leider of coach lijkt een te eendimesionale kijk op het bedrijfsleven. Andersom geldt hetzelfde. De rollen die we vervullen worden vertaald in afzonderlijke personen en dat is een onjuiste kijk op de werkelijkhied. Daarbij is het uitvoeren van de rollen die we toebeldeeld hebben gekregen gewoon een zaak van afgesproken werk. Het voorbeeld schuilt hem in het tot uitvoering brengen van de afspraken. Dat is impliciet het goede, want onderling afgesproken.
Rik Monteban
adj directeur Koks MVT
r.monteban@online.nl