Buurtzorg Nederland groeit als kool. De nieuwe thuiszorgorganisatie, nog geen vijf jaar oud, telt inmiddels zo’n drieduizend medewerkers. Op een paar handenvol kantoormedewerkers na allemaal in zelfsturende teams, die wijkgericht werken. Tegelijkertijd wordt de roep om de wijkzuster sterker. Er worden zelfs weer nieuwe kruisverenigingen opgericht. Is de revolutie in de thuiszorg in Almelo begonnen?
Posters in ov-bussen en op sandwichborden. Promotieteams, gekleed in de bekende witte gesteven zusterpakjes, die flyers uitdeelden op evenementen, in winkelstraten en in woonwijken. In Tilburg vond afgelopen december een campagne plaats om leden te werven voor de pas opgerichte Kruisvereniging Midden-Brabant. Nieuwe aanmelders krijgen een welkomstkorting op de premie bij zorgverzekeraar vgz en k...
Een interessante vraag, vind ik, is: hoe haal je de grote organisaties uit hun slachtofferrol ('de overheid heeft ons dit allemaal aangedaan en kijk eens hoe enthousiast ze zijn over nieuwe concepten die wij vroeger hadden') naar een cliëntgerichte organisatie die redeneert vanuit kwaliteit voor de cliënt?
Het effect van de scholing is uiteindelijk heel positief: kwalitatief betere zorgverlening, tevreden en enthousiaste medewerkers, minder ziekteverzuim, tevreden cliënten. Daar gaat het om. En als het mij lukt om minimaal 1 medewerker per dag (weer) gelukkig te maken, dan zijn het er jaarlijks heel veel, toch?
Als er nog steeds zoveel crisis is in het land voor werkzoekenden,nwat gaat er gebeuren met de mensen die in de thuiszorg werken.
De ouderen in de thuiszorg hebben ook hulp nodig,nen als alles zo moeilijk wordt wat gaan we doen.
Ik loop stage in 9 zorgtehuizen en de ouderen vinden het erg dat wij ze niet meer gaan helpen. Ze zijn aan ons gehecht,en hebben veel verdriet vragen waarom de regering dit doet met hun.
groeten van Gwenny Wazir
ps wie geeft ons de antwoord