The Mission is the Message

Columns

De laatste jaren verschuift de aandacht die de afgelopen decennia is ontstaan voor Corporate Social Responsibility (CSR) naar Corporate Shared Values (CSV). De eeuwige queeste naar nieuwe business-modellen vormt het verdienmodel van menig organisatie- of communicatie adviseur. CSR bleek uiteindelijk meer een PR-instrument te zijn; 'be good and tell it'. Unilever is een fraai voorbeeld van CSR window dressing. Maar dat geldt m.m. ook voor de meeste andere bedrijven en overheden in Nederland. Een vleugje duurzaamheid hier, wat MVO daar en verder zoveel mogelijk 'business as usual'.

Maar de tijden veranderen en steeds sneller ook. Vroeger waren issue management en reputatiemanagement genoeg om organisaties bij negatieve gebeurtenissen nog het aura van ‘onschuldig’, ‘speelbal van de economie’...

Otto Reinstra
Een weinig overtuigend verhaal. Wie of wat garandeert dat CSV ook niet gewoon een PR-instrument wordt, net als CSR?
Ik geloof dan helemaal niet dat we in een tijd beland zijn waarin CSR afgedwongen wordt. Waar zou dat uit moeten blijken? Voelen bedrijven zich nu echt genoodzaakt om belasting te betalen in het land waar ze actief zijn? De olieproductie terug te draaien? Economische ongelijkheid tegen te gaan? Gebruik van pesticiden te verminderen? Fijnstof van auto's te voorkomen? Gezond en duurzaam voedsel te produceren? Dierenwelzijn serieus te nemen? Nuttige medicijnen te ontwikkelen? Biodiversiteit te beschermen? Eerlijke prijzen te betalen in derde wereldlanden? Ik merk er weinig van.
Vincent Vrooland
Lid sinds 2019
Moet het een missie zijn of een motto?
Vaak zie ik vooral dure woorden, daar heb je gelijk in.
En nogal eens laten ze meer weg dan je lief is.
Als motto kom ik niet verder dan: onze waardevolle bijdrage.
Die kan per groep en per mens verschillen maar je kunt er wel op bevraagd worden.
Waarom een waardevolle bijdrage extra beloond moet worden zie ik niet helemaal.
Het model van Hackman en Oldham geeft denk ik voldoende beloningsperspectief.
Bob G. Goulooze
@ Vincent Vrooland
Het gaat om de missie, die is veel uitgebreider dan een motto. Daardoor is de missie ook beter te operationaliseren. Zo kan iedereen ermee aan de slag. Hackman en Oldham gaan uit van de ‘intrinsiek motiverende job’. Die zijn er maar weinig. En dat is een onvoldoende beloningsperspectief. Waarom zouden managers en CEO’s zoveel verdienen denkt u? Als de arbeidssatisfactie zo hoog zou zijn zouden ze het voor veel minder doen.

@ Otto
Nou nou in welke wereld leeft u? Alle sombere vragen die u stelt zijn onderwerp van aanpak binnen CSV. Bovendien zijn het ook politieke onderwerpen. Die zullen als bedrijven niet willen via wetgeving worden afgedwongen. Kijk nu eens naar Amsterdam dat per 2030 verbrandingsmotoren wil weren. U zegt er weinig van te merken. Ik zeg dat er middels CSV hard aan wordt gewerkt. Niet door alle bedrijven , maar wel door vele. U zult er zeker wat van gaan merken. Dus kop op Otto!

Meer over Missie en visie