Over Merken en Spiritualiteit

Columns

Toen ik onze medewerkers aan het traditionele Nieuwjaarsontbijt vroeg om hun voornemens op een kaartje te zetten, viel het me op hoeveel niet-materiële zaken werden genoemd. Dichter bij mezelf blijven. Ertoe doen, ook voor anderen. Oprecht zijn. (Plus natuurlijk de auto van de zaak en promotie maken). Het verbaast me niet echt. ‘The times they are a-changing’ om met Dylan, profeet van een generatie, te spreken. We gaan een nieuw era in. Een tijdperk met meer ruimte voor en behoefte aan spiritualiteit, zingeving en het zoeken naar betekenis. Een tijdperk waarin merken een nieuwe, belangrijke rol gaan spelen.

Het materialistische, Angelsaksische model van onze samenleving evolueert onstuitbaar naar een Rijnlands model, waarin meer aandacht bestaat voor spiritualiteit en emotie. Onze masculie...

Diana Russo
Beste Joris,
Mooi artikel met een heldere schets van een aantal veranderingen in de maatschappij en marketing in het bijzonder. Het krachtige van je verhaal is dat het ook toepasbaar is op ander gebied, bijvoorbeeld bij Employer Branding en Werkgeverpositionering, dus HRM laat je inspireren!
Groet,
Diana
Leon Dohmen
Beste Joris,

Wat zou voor Bob Dylan de aanleiding zijn geweest om in 1964 de door jou aangehaalde tekst samen te stellen? Tekst die jij gebruikt om je artikel anno 2011 te onderbouwen.

Vriendelijke groet,
Leon Dohmen
Jos Steynebrugh
Joris, een draak van een opmerking.

Quote: "Merken staan voor een nieuwe taak: daadwerkelijk waarde genereren voor de doelgroep". Unquote.
Dat is niet nieuw: dat is zo oud als de wereld, alleen vegen velen hun achterste ermee af.

Quote: "En dat stelt ook de marketeer voor een nieuwe uitdaging". Unquote.
Het is te gek voor woorden dat we (marketeers, managers etc.) hiermee geconfronteerd moeten worden omdat het vaak héél veel anders gaat. Het is geen nieuwe uitdaging, je moet gewoon fatsoenlijk zaken doen. En als je product / dienst ZÓ ontzettend zwak is dat je je je toevlucht meent te moeten zoeken in list & bedrog, dan moet je wat aan je product of dienst doen. Niet de marketeer opzadelen met een plakpleister om de zaak "te pimpen".

Het leuke van deze tijd is dat de “social media” zorgen dat het oude vervuilde nest van veel bedrijven dramatisch wordt opgeschud en soms in minder dan een paar minuten.

Dus de boodschap aan bedrijven die er morgen nog willen zijn is: “Zorg dat je levert wat je belooft”.
Geen slimmigheden, truckjes en spitsvondigheden. Daar zit de consument van 20-nu niet op te wachten.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
Joris van der Waart
Beste Jos,

Dank je wel voor je reactie.

Dacht eerst even dat je het niet eens was, maar over het algemeen kan ik me volledig vinden in jouw reactie. Dus zitten we wat dat betreft op één lijn.

Groetjes, Joris
Joris van der Waart
Beste Leon,

Er verandert wezenlijk iets - voor merk-eigenaars en marketeers - en wie
niet met die veranderingen mee kan, heeft het nakijken (please get out of
the new one if you can't lend a hand). Inderdaad een songtekst uit 1964; de
samenleving ondergaat voortdurend veranderingen, of zie jij dat anders? Maar zo nu en dan hebben we wel te maken met grote, ingrijpende
veranderingen.

Ik heb inderdaad even teruggegrepen naar een lied van tientallen jaren geleden.
We halen toch nog steeds grote denkers, filosofen, auteurs en andere zieners aan uit het verleden? En misschien was Dylan dan niet echt een ziener, wel een woordvoerder van een generatie.

Groetjes, Joris

Meer over Online Marketing