Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Mooi artikel met een heldere schets van een aantal veranderingen in de maatschappij en marketing in het bijzonder. Het krachtige van je verhaal is dat het ook toepasbaar is op ander gebied, bijvoorbeeld bij Employer Branding en Werkgeverpositionering, dus HRM laat je inspireren!
Groet,
Diana
Wat zou voor Bob Dylan de aanleiding zijn geweest om in 1964 de door jou aangehaalde tekst samen te stellen? Tekst die jij gebruikt om je artikel anno 2011 te onderbouwen.
Vriendelijke groet,
Leon Dohmen
Quote: "Merken staan voor een nieuwe taak: daadwerkelijk waarde genereren voor de doelgroep". Unquote.
Dat is niet nieuw: dat is zo oud als de wereld, alleen vegen velen hun achterste ermee af.
Quote: "En dat stelt ook de marketeer voor een nieuwe uitdaging". Unquote.
Het is te gek voor woorden dat we (marketeers, managers etc.) hiermee geconfronteerd moeten worden omdat het vaak héél veel anders gaat. Het is geen nieuwe uitdaging, je moet gewoon fatsoenlijk zaken doen. En als je product / dienst ZÓ ontzettend zwak is dat je je je toevlucht meent te moeten zoeken in list & bedrog, dan moet je wat aan je product of dienst doen. Niet de marketeer opzadelen met een plakpleister om de zaak "te pimpen".
Het leuke van deze tijd is dat de “social media” zorgen dat het oude vervuilde nest van veel bedrijven dramatisch wordt opgeschud en soms in minder dan een paar minuten.
Dus de boodschap aan bedrijven die er morgen nog willen zijn is: “Zorg dat je levert wat je belooft”.
Geen slimmigheden, truckjes en spitsvondigheden. Daar zit de consument van 20-nu niet op te wachten.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
Dank je wel voor je reactie.
Dacht eerst even dat je het niet eens was, maar over het algemeen kan ik me volledig vinden in jouw reactie. Dus zitten we wat dat betreft op één lijn.
Groetjes, Joris
Er verandert wezenlijk iets - voor merk-eigenaars en marketeers - en wie
niet met die veranderingen mee kan, heeft het nakijken (please get out of
the new one if you can't lend a hand). Inderdaad een songtekst uit 1964; de
samenleving ondergaat voortdurend veranderingen, of zie jij dat anders? Maar zo nu en dan hebben we wel te maken met grote, ingrijpende
veranderingen.
Ik heb inderdaad even teruggegrepen naar een lied van tientallen jaren geleden.
We halen toch nog steeds grote denkers, filosofen, auteurs en andere zieners aan uit het verleden? En misschien was Dylan dan niet echt een ziener, wel een woordvoerder van een generatie.
Groetjes, Joris