Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
gr dennis christmas
Wat een leuk compliment maak je mij over de leesbaarheid van de recensie van Pfeffer. Tegelijk begrijp ik uit jouw reactie dat een omissie in de recensie wellicht is dat ik de vlotte-leesbaarheid van het boek wat te positief voorstel. Ik denk dat je hier wel een beetje gelijk hebt (ik heb namelijk meer mensen iets dergelijks horen zeggen).
Vriendelijke groet,
Coert Visser
Met elke te ver doorgevoerde beweging bereik je het tegenover gestelde! Ik denk dat deze realisatie de opdracht wordt voor deze tijd. Niet alleen voor de inrichting van organisaties, maar zeker ook voor de inrichting van de maatschappij!
Elk bedrijf dat het streven naar winst te ver doorvoerd, zal verliezen. mischien niet altijd in financieel kapitaal, maar zeker in maatschappelijk en natuurlijk kapitaal.
Een maatschappij die te ver door schiet in haar streven naar rechtmatigheid, verliest de rechtvaardigheid!
1 oktober 2002 - Bedrijven die goed zijn voor hun personeel leveren twee keer zoveel rendement op voor hun aandeelhouders. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van het adviesbureau Watson Wyatt Brans & Co. Aan het onderzoek namen dertig Nederlandse bedrijven deel. Uit de studie blijkt een duidelijk verband tussen de uitvoering van het personeelsbeleid en de financiële prestaties van de onderneming. Uit de studie blijkt dat bedrijven die voorbeeldig met hun werknemers omgaan het rendement voor de aandeelhouder met 90 procent kunnen verhogen. Met goed personeelsbeleid wordt overigens niet het in de watten leggen van medewerkers bedoeld. Bedrijven moeten ook slecht functionerend personeel durven te ontslaan en meer prestatieprikkels invoeren. (bron: Zibb.nl)