Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Je moet je bestaansrecht borgen of uitbreiden. Je moet sensitief en responsief reageren op de steeds veranderende markt. Je moet een adaptief dier zijn die in het diepste van zijn persoon voelt dat stilstand achteruitgang is. Je bent overgeleverd aan de regels van de kansberekening en moet dus rekening houden met het feit dat je geluk of pech kunt tegenkomen, ondanks een goed doordacht ondernemersplan en goed marktonderzoek. Je moet kunnen afzien en gericht zijn op langertermijnsucces en kunnen incalculeren dat je nu nog op een houtje moet bijten.
Maar je bent opgegroeid in een verzorgingsstaat waarin elk risico moet worden afgedekt door een verzekering. Je bent opgegroeid in een consumptiemaatschappij waarin je geleerd hebt om veel te willen en het NU te willen. Je leeft in een welvaartstaat en bent veel van je tijd bewust of onbewust bezig om allerlei psychische spanningen te neutraliseren, omdat je denkt dat je te weinig geluk hebt. Dus de angst koop je af met een verzekering, en het gevoel van ongeluk koop je af met materiele pleisters op je psychische wonden. Daarnaast stevend Nederland steeds meer naar een materieel verzadigingspunt en verliezen steeds meer producten hun echte functionaliteit en worden steeds meer hebbedingetje.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de manier hoe wij onze samenleving invullen geen doofpot zou kunnen zijn voor de echte ondernemersspirit? Misschien moeten we hierbij stilstaan en kunnen we voorkomen dat de volgende generatie Nederlanders geen Nederlander op de erwt wordt, een verwende oppervlakkige
burgers die ernstig vervreemd is van de spelregels van het wereldspel dat te aanschouwen is in elke wildlife documentaire op ons superplatte VTscherm.
De bijeenkomst gaf weer dat er genoeg intenties waren om (tijdens de studie al) te starten met een eigen onderneming. Maar onbekendheid met ondernemerschap en de vreemde eend in de bijt zijn onder alle andere jongeren werpt vele drempels.
Dit zijn geen fysieke drempels als geld en ondersteuning, maar psychologische drempels. Een ondernemer moet het op zijn eigen houtje klaren want de directe omgeving is vaak geen ondernemer.
Gelukkig zijn er initiatieven zoals in Groningen waar de (jonge) ondernemers elkaar opzoeken om dit te overbruggen. Het zou alleen zo mooi zijn als dit niet vanuit de doelgroep zelf moet komen.