Experts van TNO pleiten voor meer inzet op de waterstofmotor als schoon, robuust en kostenefficiënt alternatief voor fossiele brandstoffen. Ondanks de focus op batterij-elektrische voertuigen, is de waterstofmotor volgens hen cruciaal om de CO2-doelen te halen, vooral in zwaar transport en de bouwsector.
De waterstofmotor, waarbij waterstof direct in een verbrandingsmotor wordt gebruikt, heeft belangrijke voordelen ten opzichte van brandstofcellen: hij is betrouwbaarder, minder gevoelig voor waterstofkwaliteit en goedkoper. Bovendien kan de technologie binnen de EU worden geproduceerd, wat de energiezekerheid versterkt. Ondanks scepsis door negatieve associaties met verbrandingsmotoren, erkennen de experts dat deze technologie een duurzaam en efficiënt alternatief is voor zware toepassingen.
Xander Seykens, senior research scientist bij TNO en expert in innovatieve verbrandingsconcepten zegt: "Alleen, voor de volumes die we voorzien en het aantal vrachtwagens die je zou moeten elektrificeren om de emissiedoelen te halen, heb je bij lange na niet voldoende laadcapaciteit. Ook niet in 2030-2035. Daarom is er een tweede alternatief nodig en dat is gezien de gestelde doelen waterstof. Vooral als je kijkt naar zware toepassingen in transport en industrie en voor lange afstanden of inzetduur. Als ook dat niet lukt, kun je e-fuels toepassen, maar die zijn op de korte termijn beperkt beschikbaar en opschaalbaar.”
Zowel OEM’s als potentiële afnemers lijken de ontwikkelingen rond waterstof af te wachten. Dat gaat naar verwachting veranderen als de Europese en Nederlandse plannen voor een stevige waterstofinfrastructuur worden uitgevoerd.
Jack Blom van TNO is voorzichtig optimistisch: “Daarnaast moet ook de waterstofprijs dalen van nu €20 per kilo naar het omslagpunt van circa €6 om te kunnen concurreren met de huidige dieselprijs. De productie van blauwe waterstof kan in belangrijke mate bijdragen aan opschaling van de waterstofeconomie, terwijl parallel gewerkt wordt aan groene waterstofproductie. De logistiek kan daarbij als kickstarter fungeren, waarna waterstof ook in andere sectoren toegepast kan worden. Tegen die tijd verwacht ik grotere volumes in waterstoftruckproductie, waarbij de waterstofmotor een veelbelovend zero emission alternatief wordt, complementair aan de elektrificatie.”
Bron: TNO
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>