Wat me opvalt in het aanbod van vakliteratuur

Managers en de velen die zich als deskundigen op het gebied van management en organisatie presenteren kunnen, als ze hun kennis willen bijspijkeren, putten uit een gestage stroom van boeken. In mijn beleving wordt er meer op dat gebied gepubliceerd dan een aantal jaren geleden.

Als een mogelijke verklaring hiervoor zie ik dat het een vakgebied betreft dat geteisterd wordt door hypes. Hypes die te maken hebben met het gevoel dat de samenleving en dus ook organisaties voortdurend aan veranderingen onderhevig zijn. Dat vraagt dan van managers en anderen die zich op dat domein bewegen alertheid om passend te kunnen reageren of, nog mooier gezegd, pro-actief te zijn.

Behoefte aan nieuwe, bij de trend van de tijd passende publicaties, is dan al gauw gecreëerd. Of het dan echt om iets nieuws gaat...

Coert Visser
Beste Max,
Ik kan me vinden je commentaar, zowel wat betreft je opmerkingen over teistering door hypes (zie bijvoorbeeld dit <a href="http://www.managersonline.nl/cgi-bin/newspro3/viewnews.cgi?newsid1067811860,53177,">artikeltje</a>) als wat betreft je opmerking over het cynisme dat veel boeken kenmerkt. Gelukkig verschijnen er ook uitstekende boeken over management, organisatie en economie, die niet cynisch zijn en een behoorlijke diephang hebben. toegegeven, het is zeker niet altijd lichte kost en veel interessante titels verschijnen niet of pas laat in het Nederlands, maar toch. Enkele voorbeelden:
- <a href="http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0691006725/qid=1076089344/sr=1-1/ref=sr_1_1/104-8169642-5440740?v=glance&s=books">What price the moral high ground</a>
- <a href="http://www.managementboek.nl/boekeninfo.asp?CODE=9057677412271654&ReferrerID=4">Het boek verandering</a>
- <a href="http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1578518520/ref=pd_sim_books_1/104-8169642-5440740?v=glance&s=books">The Innovator's Solution</a>
- <a href="http://www.managersonline.nl/cgi-bin/newspro3/viewnews.cgi?newsid1062362522,53172,">The Success Case Method</a>
Laten wij de positieve uitzonderingen in het aanbod van managementboeken koesteren.
hartelijke groet,
Coert Visser
Arno Vroom
Beste Max,

Een leuke collumn. Grappig dat zoiets opvalt. De opvatting van een tendens van stijlverandering ondersteun ik dan ook graag. Veel boeken schrijven dat het anders moet. In feite is dat een soort cynisme - immers het niet eens zijn met de huidige koers. Maar wat ik niet snap is de opvatting dat er sprake is van een verharding. Ik zou verharding zien als een negatieve tendens. Ik denk echter dat er sprake is van een positieve tendens. De titels suggereren op een ludieke manier bepaalde invalshoeken. Dit spreekt tegenwoordig meer aan lijkt me.

Groeten Arno Vroom
J.M. Dagevos
Kijk voor de grap eens op managementboek.nl welke titels er onder "algemeen management" onder de zogenaamde literatuur vermeld staan. Vrijwel alle publicaties, op die van Philip Walewijn na, sluiten naadloos aan op die van "Whinny the Pooh in managementland". Ik heb me verbaasd over het verkoopsucces van "hoe wordt ik een rat", maar vraag me nog meer af, welk soort mensen dit soort boeken koopt. Zijn ze te karakteriseren? Als ik deze mens tegen kwam, zou ik die dan mogen, of zou ik direct voelen dat et rammelt. Een belangrijke oorzaak voor de toennemende stroom bedrijfsromans is denk ik te wijten aan het feit dat er op organisatie kunde niet zoveel echt nieuwe inzichten meer kunnen worden neergelegd. Zelfs als het gaat om nieuwe technologie, zoals destijds internet, wordt door Tichelaar teruggegrepen op bestaande theoretishe benaderingen. IDat geeft te denken. Ik ben het daarom met Max eens dat vrijwel alle nieuwe publicaties publiceren over voorgaande publicaties. Wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan de medische wetenschap, waar een veel directere koppeling ligt tussen research en de terugkoppeling van ervaringen uit de praktijk. Ik zit met smart te wachten op een uitgave van een topmanager die zijn bedrijf succesvol heeft weten uit te bouwen, zijn ervaringen zonder opsmuk wil overbrengen aan de volgende generatie. Echter, recent onderzoek heeft aangetoond dat de nederlandse manager nog maar goed 2 jaar op zijn plaats kan zitten, om weer plaats te maken, al dan niet met een gulden handdruk. We weten niet meer hoe het moet, dus kunnen we er ook niet meer over publiceren.

Een geluk: ratten eten ratten.

Meer over Kennismanagement