Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik heb met genoegen jouw artikel gelezen. Op dit moment volg ik een studie bedrijfskunde (parttime), waarbij een analyse-opdracht verplicht is. Zodoende doe ik op dit moment onderzoek binnen een zekere organisatie, naar de noodzakelijke organisatorische condities teneinde de betreffende organisatie klant- en marktgericht te kunnen laten functioneren. Uitgangspunt daarbij zijn voor mij de definities van klant- en marktgerichtheid. Dit blijkt al niet mee te vallen, gezien de zekere overlap die er bestaat. Vervolgens heb ik getracht deze begrippen te kwantificeren, waarvoor uiteraard een meetinstrumentarium benodigd is. Jouw artikel biedt wat dat betreft enig houvast en verwijzingen naar literatuur.
Echter, de vertaalslag naar organisatorische condities heb ik nog niet kunnen maken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de invulling van diverse bedrijfskundige disciplines zoals Strategie & Beleid, Management & Organisatie, HRM, etc. Indien je suggesties hebt hoe het begrip marktgerichtheid te vertalen naar organisatorische condities, houd ik me aanbevolen (of literatuur inzake dit onderwerp).
Met vriendelijke groet,
Maurice van Aggelen
In het artikel wordt de tool anders uitgelegd en dat schept verwarring voor mijn gevoel.
Je hebt gelijk als je zegt dat het MARKOR-instrument niet aangeeft of de manier waarop naar marktgerichtheid wordt gestreefd prestaties kan verbeteren. Laat me dan ook nogmaals twee aspecten van dit meetinstrument benadrukken:
1. Dit (wetenschappelijke) instrument is in de praktijk nuttig om een snelle indicatie te krijgen voor het niveau van marktgerichtheid. Deze snelheid legt helaas wel beperkingen op aan de nuance die het instrument weergeeft. Meer uitgebreidere schalen kunnen in de gerefereerde artikelen worden gevonden.
2. Het instrument is generiek. Het voordeel is dat het in veel bedrijven, in veel bedrijfstakken en in veel landen gebruikt kan worden. Het nadeel hiervan is dat het niet voor een specifiek individueel bedrijf kan aangeven met welke processen voor verbetering vatbaar zijn. Hiervoor is een vertaling van managers nodig, van de uitkomsten van het meetinstrument naar de praktijk. In meer complexe situaties zou bijvoorbeeld verder onderzoek binnen dat specifieke bedrijf gedaan kunnen worden.
Concluderend kunnen we dus stellen dat je de spijker op de kop slaat. We moeten altijd de limitaties van deze meetinstrumenten in de gaten houden. In dit geval biedt MARKOR niet meer dan de mogelijkheid voor een "quick-scan". De instrumenten waaruit het is afgeleid bieden de mogelijkheid voor een meer gedetailleerde analyze.
David Dekker
Naar aanleiding van jou artikel zou ik willen vragen of jij mij misschien meer informatie kan geven over het gebruik van de MARKOR-schaal.Voor mijn afstudeerproject moet ik namelijk de marktgerichtheid van een restaurant onderzoeken, hiervoor wil ik graag de MARKOR-schaal gebruiken. Het is mij alleen onduidelijk bij wie ik de vragenlijst moet afnemen en bij hoeveel personen.
Bij voorbaat dank voor een reactie,
Met vriendelijke groet,
Eline